حل مساله برگشت خوانی و وسواس در مطالعه

گاهی ممکنه یک دانش آموز یا داوطلب کنکور شروع کنه به درس خوندن اما هر چی که میخونه فکر میکنه یادش رفته و باید برگرده به عقب و دوباره بخونه! واسه همین روی یک مبحث وقت خیلی زیادی صرف میکنه و زمان رو از دست میده. به این میگن وسواس در مطالعه.

دانش آموز وسواسی بعد از اینکه مطلبی رو میخونه تردید میکنه که آیا مطلب رو خوب فهمیده یا نه؟! واسه همین دوباره میره اون مطلب رو میخونه یا حتی چند باره. این فرد وقت و انرژی زیادی رو برای یادگیری یک مطلب کوتاه از دست میده. وسواس دلایل مختلفی میتونه داشته باشه. برای درمان این وسواس باید شجاعت به خرج بدین. قاطعانه تصمیم بگیرید که مطلب رو دوباره خوانی نکنید. هر وقت فکر اینکه آیا یاد گرفتم یا نه آمد سراغتون با شجاعت ازش بگذرید و برید سراغ مطلب بعدی و دوباره برنگردید. بعد از تمام شدن مطالعه چند سوال حل کنید یا از خودتون سوال بپرسید ببینید یاد گرفتید و مطالب یادتون هست یا نه؟ اگر کم کم این روش رو تکرار کنید وسواس مطالعه از بین خواهد رفت.

 

حجم و مدت زمان مطالعه را از اول مشخص کنید

یک راه برای درمان وسواس مطالعه این هست که در اول شروع مطالعه هر مبحث مدت زمان رو مشخص کنید مثلا بگین من قراره ۷ صفحه زیست رو در یک ساعت بخونم. اگه دیدید نیم ساعت گذشته و هنوز فقط ۱ صفحه خوندید متوجه خواهید شد که عقب هستید و باید سریع تر بخونید. حتما خودتون رو ملزم کنید که در مدت تعیین شده این تعداد صفحه یا حجم مطالب رو مطالعه کنید.

 

بار اول دنبال همه جزئیات متن نباشید

هیچ وقت نباید انتظار داشته باشید در دور اول که یک مبحث رو میخونید تمام مطالب هر قسمت رو دقیق حفظ کرده باشید. چون اگر بخواهید دور اول تمام مطالب رو یاد بگیرید وسواس پیدا می کنید و یک مبحث کم حجم زمان زیادی از شما خواهد گرفت. پس تصمیم بگیرید در طول یک یا دو هفته حداقل یک یا دو بار مطالب رو مرور کنید. مرور رمز جلوگیری از فراموشی و انتقال مطالب به حافظه بلند مدت است. این روش به خصوص برای زیست شناسی خیلی موثر خواهد بود.

 

روی پاراگراف قبلی مانعی قرار دهید

برگشت خوانی یعنی برگشتن به کلمات یا خطوط قبلی و دوباره خواندن که نوعی وسواس در مطالعه به حساب میاد. این عادت خیلی بد باعث اتلاف وقت زیادی خواهد شد. یک راه برای برطرف کردن این عادت بد این هست که یک کارت تهیه کنید و هر پاراگرافی که خواندید کارت رو روی این پاراگراف بگذارید تا دوباره به عقب برنگردید.

 

کتاب را ببنید و برای خود توضیح دهید

کتاب رو ببندید و هرچی یاد گرفتید برای خودتون توضیح بدید یا بنویسید. بعد دقت کنید که کدام قسمت‌ها رو فراموش کردید و فقط همان قسمت ها رو مرور کنید نه کل قسمت ها.

در کنار این روش ها، از تکنیک های تندخوانی و افزایش سرعت مطالعه هم که در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ توضیح داده شده حتما استفاده کنید: «تندخوانی و افزایش سرعت مطالعه»

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *