روش حل مسائل ژنتیک کنکور

یادگیری مبحث ژنتیک زیاد سخت نیست. مخصوصاً در کنکور سال های اخیر، سؤالات ژنتیک نسبت به قبل، کمی ساده‌تر شدن. معمولا ۷ تا ۹ تست زیست شناسی در کنکور از مباحث ژنتیک طرح میشه. مطالبی که در این صحفه گفتیم رو با دقت بخونید:

 

ژنتیک شامل چه مباحثی میشه؟

ژنتیک در اصل از فصل ۵ زیست‌شناسی سال سوم شروع میشه. یادگیری فصل‌های ۵، ۶ و ۷ کمک زیادی به درک بخش اصلی ژنتیک یعنی فصل ۸ میکنه. در فصل ۵ با تاریخچه‌ی ژنتیک و مفهوم DNA و همانندسازی آشنا خواهید شد. سعی کنید مفهوم DNA رو خوب بفهمید و شکل هاش رو در ذهنتون خوب مجسم کنید.

در فصل ۶ با مفهوم میتوز و کروموزوم آشنا خواهید شد. درک مفهوم میتوز به یادگیری فصل‌های بعدی مثل فصل‌های ۹، ۱۰ و ۱۱ زیست‌شناسی سال سوم و فصل ۹، ۱۰ و ۱۱ زیست پیش‌دانشگاهی کمک زیادی میکنه.

در فصل ۷، مفهوم میوز را یاد می‌گیرید که در فصل های بعدی کاربرد داره. در این سه فصل سؤالاتی در زمینه‌ی تعداد کروموزوم، کروماتید، رشته‌ی پلی‌نوکلئوتیدی، DNA، بازها و نوکلئوتید و … در مراحل مختلف میتوز و میوز طرح میشه. با درک این‌که در هر مرحله از این ۲ نوع تقسیم چه اتفاقی میفته، میتونید به سوالاش جواب بدید. یادگیری این بخش به صورت نمادین هم به کار میاد مثلاً سلولی با ۲n کروموزوم در مراحل مختلف میوز ۱ و ۲ چه تعداد کروماتید داره؟ مثلاً در پروفاز ۱ این سلول، ۴n کروماتید داریم.

در فصل ۸ با مفهوم الل، مسائل مربوط به ژنتیک و بیماری‌های ژنتیکی آشنا خواهید د.

 

ترتیب صحیح یادگیری مسائل ژنتیک:

اول فصل ۵، ۶ و ۷ رو خوب بخونید و بعد متن فصل ۸ رو به دقت بخونید. مفاهیم کتاب رو خوب تجزیه و تحلیل کنید بعدش از جزوه یا کتابی که دارید با روش‌های حل مسئله آشنا بشید. مسائل کتاب درسی رو حل کنید و بعد مسائل بیش‌تری حل کنید. در حل مسائل ژنتیک، ادبیات سؤال خیلی مهمه. مثلاً اگر در سؤالی گفته باشند «چه نسبتی از پسران» نیاز به در نظر گرفتن احتمال ۵۰ درصد جنسیت نیست ولی اگر سؤال به شکل «چه نسبتی از فرزندان پسرانی با ….. می‌باشند» اینجوری باشه نیاز به در نظر گرفتن ۵۰ درصد جنسیت هست. سعی کنید آنالیز و احتمال کتاب ریاضیات رو خوب بخونید چون در مسائلی که ممکنه با تیپ جدیدی در کنکور مطرح بشه بهش نیاز دارید مثلاً در صفات چند اللی که از شما تعداد ژنوتیپ یا فنوتیپ رو می‌خوان، باید اصل ترکیب ریاضی بلد باشید.

بهتره بعد از یادگیری ژنتیک سال سوم و مسلط شد، فصل ۵ زیست‌شناسی پیش‌دانشگاهی رو هم مطالعه بخونید چون خیلی به هم مرتبط هستند.پ

 

آیا ژنتیک گیاهی و قارچ‌ها و آغازیان به فصل ۸ مربوطه؟

جواب مثبته: چرخه‌های گیاهی و قارچ و آغازیان برای طرح سؤال ژنتیک خیلی مناسب هستند.

مثلا از یک زیگوسپورانژ قارچی با ژنوتیپ AaBbDd چند نوع قارچ به وجود میآید؟ چون زیگوسپورانژ، میوز میکنه و تعداد زیادی قارچ به وجود میاره، جواب سؤال ۸ نوع میشه.

 

شجره‌نامه رو چطور بخونیم؟

در شجره‌نامه، شکل‌های مختلف سوالاتی که مطرح میشه یاد بگیرید. شکل‌ های چرخه‌های مختلف رو با قلم و دست خودتون بکشید تا با هر بار دیدن این شکل ها در ذهنتون تثبیت بشه. نوشتن به یادگیری و ماندگاری در ذهن کمک میکنه. دنبال حفظ کردنشون نباشید. ژنتیک تا میتونید تمرین کنید، رمز موفقیت و سرعت عمل در حل مسائل ژنتیک تمرین زیاد هست.

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *