فیزیک تجربی و ریاضی را چگونه بخوانیم؟ بهترین روش مطالعه فیزیک کنکور

در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ تمام نکات روش مطالعه فیزیک برای کنکور و امتحانات رو توضیح خواهیم داد. قبل از مطالعه مقاله، حتما ویدیو زیر را که شامل اصلی ترین نکات روش مطالعه فیزیک است مشاهده کنید. برای مشاهده فیلم روی دکمه پخش ▶️ در وسط تصویر زیر کلیک کنید:

دانلود این ویدیو

 

در درس فیزیک باید به حدی از تسلط برسید که بتونید به طور متوسط هر تست فیزیک کنکور رو در حداکثر ۷۴ ثانیه جواب بدید. اگه دانش آموز رشته تجربی یا داوطلب کنکور تجربی هستید حداقل ۱۲ درصد و اگه رشته ریاضی هستید حداقل ۲۰ درصد از کل ساعت مطالعه هفتگی رو برای فیزیک کنار بگذارید. از درس فیزیک در کنکور تجربی ۳۰ سوال طرح میشه که ۳۷ دقیقه زمان داره و در رشته ریاضی ۴۵ سوال طرح میشه که ۵۵ دقیقه وقت داره یعنی برای هر تست فیزیک کنکور حدود ۷۴ ثانیه وقت دارید.

اگر دو فصل حرکت شناسی و دینامیک رو جزو پیش دانشگاهی فقط حساب کنیم، میشه گفت نصف سوالات فیزیک از پیش دانشگاهی و نصف دیگه از سال اول، دوم و سوم دبیرستان طرح میشه.

 

ابزار یادگیری و آموزش اولیه فیزیک کنکور

ابزارهای یادگیری فیزیک هم مثل درس ریاضی کتاب درسی، کلاس و جزوه معلم و فیلم های آموزشی هستند. قبل از کلاس فیزیک باید پیشخوانی کنید. سر کلاس باید خوب گوش بدین و درس رو یاد بگیرید و همان روز، تاکید می کنیم حتما حتما همان روز، مبحثی که سر کلاس تدریس شده رو از روی جزوه بخونید و مثال هاش رو حل کنید.  فارغ التحصیلان پشت کنکوری که دیگه مدرسه نمیرن اگه نیاز به معلم دارن میتونن از دی وی دی آموزشی یا فیلم به جای کلاس و معلم استفاده کنند.

بعد از مشاهده فیلم های آموزشی یا مطالعه جزوه کلاسی و درسنامه کتاب کمک درسی، باید برید سراغ کتاب درسی فیزیک و همه مثال های کتاب درسی و تمرین های حل شده و حل نشده کتاب درسی رو بخونید و حل کنید. همیشه چند تا از تست های کنکور سراسری مخصوصا در رشته تجربی عینا از مثال ها و تمرین ها و نکات متن کتاب درسی طرح میشه و فقط اعداد رو تغییر میدن. پس متن کتاب درسی و مثال و تمریناتش خیلی مهم هستند. اگر هم کتاب کمک درسی دارید که کامل کتاب درسی رو پوشش میده میتونید درسنامه همون کتاب کمک درسی رو بخونید اما حتما بعدش باید تمرین و مثال های تشریحی کتاب درسی رو حل کنید و یاد بگیرید.

در درس فیزیک، برای کنکور تجربی و ریاضی فقط یاد گرفتن نکته ها و قضیه و فرمول ها کافی نیست بلکه باید علاوه بر یادگیری و فهمیدن، حفظشون کنید چون سر جلسه آزمون و کنکور نه کتاب داریم و نه جزوه. پس اول مفاهیم وقضیه و نکته و فرمول ها رو باید یاد بگیریم و بعد فرمول رو حفظشون کنید و در فواصل منظم مرور کنید که یادتون بمونه.

 

حل تست های آموزشی فیزیک کنکور بدون زمان گرفتن

بعد از اجرای این مراحلی که گفتم، باید تعدادی تست آموزشی از هر مبحثی که خوندید حل کنید و نیازی نیست زمان بگیرید. فعلا بدون در نظر گرفتن زمان تست بزنید چون الان فقط جنبه یادگیری و آموزشی دارن یعنی میخواهید همه نکات تستی که در جواب تست ها هست رو یاد بگیرید و از مطالبی که مطالعه کردید در تست ها استفاده کنید. تعداد تست ها هم نباید خیلی کم باشه و در حدی باشه که همه مباحثی که خوندید رو پوشش بده. یادتون باشه هدف شما در این قسمت اینه که نکات تست ها رو یاد بگیرید و حتی اگه بیشتر تست های آموزشی رو غلط جواب دادید یا اصلا نتونستید حل کنید ناامید نشید چون شما هنوز در حال یادگیری هستید و طبیعیه که نتونید بعضی از تست ها رو الان حل کنید. مهمه اینه نکات این تست ها رو استخراج کنیم و یاد بگیریم. البته باید منبعی که برای تست انتخاب می کنید هم متناسب با سطح شما باشه. برای انتخاب منبع کمک درسی مناسب درس فیزیک کنکور به صفحه «منابع کمک درسی فیزیک» در سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه کنید.

 

حل تست های زمان دار فیزیک با تکنیک دو خودکار

باید به حدی از تسلط در حل تست فیزیک برسید که بتونید سر جلسه کنکور هر تست رو حداکثر در ۷۴ ثانیه حل کنید. پس حالا که  تا اینجا درس رو خوب یاد گرفتید باید واسه تسلط  بر مطالب و نکات و بالا رفتن سرعت تست زنی چند تا تست تمرین حل کنید. تست هایی که این بار نتونستید حل کنید یا غلط حل کردید رو باید علامت گذاری کنید چون در این تست ها ضعف دارید و باید ضعفتون رو برطرف کنید و دفعات بعدی مرورشون کنید. تو تست زدن زیاد هم نباید افراط کرد مخصوصا برای دوازدهمی ها و پشت کنکوری ها که حجم مطالب درسی و تنوعشون زیاده نباید تعداد تست های تمرینی اونقدر زیاد باشه که از بقیه مباحث عقب بمونن. تعداد و حجم تست ها رو با توجه به حجم مبحثی که مطالعه شده باید تعیین کنیم. اولویت بین تست های تالیفی و کنکوری با تست های کنکورهای سراسری به خصوصی تست های چند سال اخیر هست. دقت کنید که در این مرحله باید با تکنیک دو خودکار تست بزنید تا تشخیص بدید چقدر مسلط هستید؟ آیا سرعت عمل کافی برای تست زدن در این مبحث رو دارید و سر آزمون وقت کم نمیارید؟ و آیا یادگیری اولیه شما از این مبحث خوب بوده یا نه؟ با اجرای تکنیک تست زدن با دو خودکار جواب این سوالات رو می تونید بگیرید. اگه با تکنیک دو خودکار آشنایی ندارید صفحه «آموزش تست زنی با تکنیک دو خودکار» رو در سایت مشاوران ۱۰۰ ببینید.

 

چند تست برای هر فصل فیزیک حل کنیم

باید نگاه کنید ببینید از اون مبحث چند تا تست در کنکور سراسری طرح میشه تا به ازای هر یک تستی که از اون مبحث یا فصل در کنکور میاد حداقل ۵۰ تست تمرینی کار کنید. مثلا اگه از فصل مدارهای الکتریکی در کنکور سراسری ۳ تست میاد حداقل باید ۱۵۰ تست تمرینی از این فصل کار کنید. اگه می خواهید بدونید از هر فصل فیزیک در کنکور تجربی چند تست مطرح میشه روی تصویر زیر و یا روی این لینک کلیک کنید: «بودجه بندی سوالات این درس در کنکور تجربی سال هایاخیر»

بودجه بندی فیزیک کنکور تجربی

این حداقل هست یعنی اگه کسی وقت بیشتری داره میتونه بیشتر از این هم کار کنه، اما کمتر از این توصیه نمیشه و ممکنه شما رو به اون حد از تسلط که بتونید هر تست اون مبحث رو در کمتر از ۷۴ ثانیه جواب بدید نرسونه. اولویت تست تمرینی هم تست های کنکورهای سراسری هستن چون هم استاندارتر هستن هم مباحث رو کامل تر پوشش میدن و هم نکات مهم تری از نظر طراحان سوالت کنکور دارن و برخلاف بعضی تست های تالیفی تمرکزشون روی نکات کم اهمیت نیست و  احتمال تکرار شدن مشابه سوالات کنکور سالهای قبل در کنکور سال آینده وجود داره. پس اولویت اول با تست های کنکور سراسری سالهای قبل هست و اولویت دوم با تست های تالیفی (در صورتی که وقت کردیم). از بین تست های کنکور های سراسری هم اولویت بیشتر رو به تست های فیزیک سه سال اخیر کنکور تجربی و ریاضی داخل و خارج کشور بدهید.
ضمنا یکجا تعداد زیادی تست نزنید مثلا اینجور نباشه که امروز ۲۵۰ تست بزنید و بره برای یک ماه دیگه! بهتره مثلا امروز ۵۰ تست بزنید، پس فردا همین حدود و دو سه روز بعد هم همین حدود تست بزنید تا در طول هفته تقسیم بشه.

 

چه زمانی تست فیزیک بزنیم

برای فیزیک هم مثل ریاضی و برخلاف دروس عمومی میتونید بلافاصله بعد از آموزش، تمرین تشریحی حل کنید و تست بزنید. بهترین تست ها هم سوالات کنکورهای سراسری سالهای گذشته مخصوصا سال های اخیر هستن. در صورتی که وقت داشتید بعد از سوالات کنکور میتونید برید سراغ تست های تالیفی.

 

فرمول اضافی حفظ نکنید

لازم نیست فرمول‌های متفرقه رو از کتاب‌های کمک ‌آموزشی حفظ کنید و خودتون رو سردرگم کنید. به جای این کار بیایید روش درست استفاده از فرمول‌های اصلی رو یاد بگیرید و بعدش با تمرین کردن زیاد، رو فرمول های اصلی مسلط بشید.

 

خلاصه نویسی فیزیک

بعد از اینکه تست های آموزشی و زمان دار رو کار کردید و نکاتشون رو خوندید باید مباحثی که مطالعه کردید و تعدادی تست ازشون حل کردید رو خلاصه نویسی کنید. تو خلاصه نویسی مطالب مهم و نکات مهم رو یادداشت کنید. خلاصه نویسی اصول و قواعدی داره که در سایت مشاوران ۱۰۰ می تونید مطالب مربوطه رو بخونید.

 

مرور فیزیک

فیزیک هم مثل ریاضی چون فرمول و نکته زیاد داره و حجم مطالبش برای کنکور زیاده احتمال فراموش شدن داره پس باید در فاصله های مشخص مطالب فیزیک رو مرور و دوره کنید. سعی کنید همراه با برنامه راهبردی آزمون های آزمایشی که شرکت می کنید پیش برید و آزمونی رو انتخاب کنید که برنامه راهبردیش به اندازه کافی مطالب رو در فاصله های منظم و منطقی مرور میکنه. می تونید خود جزوه رو مرور کنید و یا اگه در دوران جمع بندی هستید و وقت کمتری دارید خلاصه نویسی هاتون رو مرور کنید.

بعد از مرور برید سراغ تست های علامتگذاری شده و تست هایی که قبلا مشکل داشتید رو دوباره حل کنید. اگه باز هم وقت داشتید چند تست جدید از اون مبحث حل کنید. هر چه تعداد دفعات مرور بیشتر باشه ذهن شما اماده تر هست و حضور ذهن بالاتری سر جلسه کنکور و آزمون های آزمایشی دارید.

 

تمرکز در کلاس فیزیک

سر کلاس فیزیک تمرکز داشته باشید فیزیک هم مثل ریاضی از درس هایی هست که بیشتر از بقیه نیاز به معلم و کلاس داره. سر کلاس باید دانش آموز خوب گوش بده و تمرکز داشته باشه مخصوصا که معلم های فیزیک بیشتر پشت به کلاس و رو به تخته در حال نوشتن هستن و دانش آموز نباید به خاطر اینکه معلم حواسش نیست توجهش به کلاس رو از دست بده. در حین یادگیری فیزیک چه سر کلاس و چه آموزش از روی فیلم و دی وی دی باید کاملا تمرکز داشته باشید.

 

دست به قلم شوید

فیزیک درسی نیست که با حفظ کردن و روخوانی بتونید مسلط باشید. باید دست به قلم بشید و بنویسید و حل کنید. اگه می خواهید درصد بالایی تو کنکور کسب کنید باید جوهر خودکار خرج کنید و کاغذهای چرک نویس زیادی رو سیاه کنید.

 

حرکت شناسی و دینامیک

دو فصل حرکت شاسی و دینامیک که هم در فیزیک پایه دبیرستان و هم در سال دوازدهم به صورت کامل تر اومده رو با هم بخونید. یعنی وقتی می خواهید حرکت شناسی رو بخونید، این مبحث رو به صورت موضوعی بخونید و مباحث سال دوم و پیش دانشگاهی رو با هم مطالعه کنید تا هم در وقت صرفه جویی کرده باشید و هم مطالب رو کامل تر خونده باشید. در کنکور تجربی از حرکت شناسی ۳ تست و از دینامیک معمولا ۲ تست طرح میشه.

 

مباحث مهم ریاضی برای حل سوالات فیزیک

بعضی مباحث ریاضی برای حل سوالات فیزیک ضروری هستن و اگه تسلط کافی روی این مباحث ندارید حتما براشون وقت بگذارید مثلا  رسم توابع جبری درجه اول و دوم و سوم، هموگرافیک، توابع مثلثاتی و …

 

تبدیل واحد ها در فیزیک

هر فرمولی که در کتاب درسی فیزیک می بینید باید واحد پارامترهاش رو بلد باشید. معمولا واحدها در سوالات کنکور SI هستند. اگه واحد های غیر از SI در کتاب آورده شده حتما باید تبدیل واحدش رو یاد بگیرید مثل واحد های مختلف دما یعنی درجه سانتی گراد و کلوین و فارنهایت، واحد های فشار مثل پاسکال و سانتی متر جیوه و اتمسفر، واحدهای چگالی و …

 

ماشین حساب ممنوع

حتما تست های فیزیک رو تا اخر دستی حل کنید و به جواب نهایی برسید حتی اگه محاسبات طولانی داره. هیچوقت از ماشین حساب استفاده نکنید بعضی سوالات گرما و فشار و یا فصل های دیگه ممکنه شما رو وسوسه کنه که از ماشین حساب استفاده کنید. ماشین حساب باعث تنبل شدن و سخت شدن محاسبات دستی سر جلسه کنکور میشه. سر جلسه کنکور شما اجازه استفاده از ماشین حساب ندارید پس از الان عادت کنید تنها ابزار محاسبات ریاضیتون فقط مغزتون باشه.

 

اولویت بندی و ترتیب مطالعه مباحث فیزیک کنکور

کسانی که دنبال درصد پایینی در درس فیزیک هستند و یا وقت کافی ندارند مثل کسانی که ماه آخر شروع به خوندن میکنن، بهتره مباحث ساده تر فیزیک مثل فیزیک پیش ۲ رو بخونن چون ارتباط خاصی با سایر فصل های فیزیک نداره و مطالب ساده تری داره. این افراد بهتره حداقل تست های سه سال اخیر اون مباحث رو کار کن.

تقریبا ۲۰ درصد تست های فیزیک توی کنکور هر سال نسبتا جدید هستن. تست جدید الزاما سخت نیستن و ممکنه بعضیشون خیلی ساده هم باشن اما از نظر مفهوم یا شکل یا فرمول مشابه تست های کنکورهای قبل نیستن. پس با تمرین تست های سال های قبل مخصوصا ۳ سال اخیر حداقل ۸۰ درصد سوالات کنکور در درس فیزیک براتون آشنا هستن و قبلا سوالات خیلی مشابهشون رو حل کردید.

 

جمع بندی فیزیک کنکور

برای جمع بندی حتما نمونه سوالات فیزیک کنکور سه سال اخیر تجربی و ریاضی داخل و خارج کشور رو کامل حل کنید. در دوران جمع بندی خلاصه نویسی هایی که قبلا جمع آوری کردید رو دوباره مرور کنید.

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۳ نظر


  1. سلام خسته نباشید من الان تا کنکور ۶ ماه زمان دارم اگه تا عید فیزیک ۳ و ۲ رو تموم کنم و فیزیک ۱ رو هم همش بخونم به جز دما و گرما و اون رو بزارم برای بعد عید و هفته اخر فروردین و ماه اردیبهشت رو بزارم برای مرور میتونم به اون تسلط برسم؟ یا نه؟

    • مشاوران 100

      سلام زمان بندی مناسبی هست
      اما کیفیت مطالعه و تست زنی هم خیلی مهمه
      اگه کیفیت تست زنی بالا باشه، منبع تست زنی قوی باشه و اصول تست زنی رو درست اجرا کنید میتونید به تسلط بالا برسید.

  2. به نظر شما اگر بخواهم بین فصل دینامیک و فصل دما و گرما یکیشون رو حذف کنم کدوم باشه؟ کدوم فصل راحت تر هست و میشه سریعتر جمعش کرد؟

  3. ممنونم بابت مطالب مفیدتون

  4. سلام مباحث ریاضی لازم در فیزیک چیا هستن؟

    • مشاوران 100

      سلام، چهار عمل اصلی، توان، رادیکال، مفهوم قدر مطلق، نسبت های مثلثاتی زوایای مهم و همچنین ۳۷ درجه و ۵۳ درجه، بردار و خواص بردارها

    • سلام
      خیلی ممنون
      اجرتون با خدا
      میشه لطفا
      مباحث ریاضی لازم در شیمی رو هم لطف کنین بفرمایین

    • مشاوران 100

      سلام و تشکر.
      لطفا این سوال رو در صفحه مربوط به درس شیمی بپرسید.

    • سلام ایا لازمه مطالب تشریحی کتاب حفظ بشه؟ ینی ممکنه از مطالب حفظی متن درس سوال بیاد؟ چجوری باید نکته برداری کرد ازشون؟

    • سلام اکثر سوالات فیزیک کنکور مساله و حل کردنی هستند که باید یک سری فرمول ها رو بلد باشید. برای آشنایی با قسمت های غیرفرمولی فیزیک بهترین منبع مراجعه به تست های مشابه سال های قبل است که از این قسمت ها طرح شده.

  5. سلام فصل های ترکیبی در کنکور تجربی فیزیک کدوم ها هستند؟

    • مشاوران 100

      سلام،
      مباحث آینه و عدسی ها
      مباحث حرکت شناسی، دینامیک، کار و انرژی
      مباحث الکتریسیته ساکن و جریان الکتریکی
      مباحث مغناطیس و القای الکترومغناطیس



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *