زمین شناسی بخوانم یا نه؟ تاثیر زمین شناسی در کنکور ۱۴۰۳

در کنکور ۱۴۰۳ در صورت حذف زیرگروه های کنکور و ضریب دار شدن زمین شناسی، بهتره این درس رو حذف نکنید و بخونید. اما در گذشته اینطور نبود. تا قبل از کنکور ۱۴۰۲ درس زمین شناسی رو خیلی،ها درصد پایینی میزدن، حتی بعضی از قبولی های رشته داروسازی! مثلا در کنکور سراسری تجربی ۹۴ فقط حدود ۸۲۰۰ نفر از ۴۵۱ هزار نفر حاضر در جلسه کنکور درس زمین شناسی رو بالای ۲۰ درصد زدن.

در کنکورهای قبل از ۱۴۰۲ اینطور بود که اگر کسی تحت هیچ شرایطی حاضر نبود رشته ای غیر از رشته های زیرگروه ۱ رو انتخاب کنه یعنی فقط و فقط میخواست پزشکی، فیزیوتراپی، دندانپزشکی، پرستاری و یا بقیه رشته های زیرگروه ۱ رو انتخاب کنه و به هیچ وجه به رشته های زیر گروه های دیگه مثل دارسازی فکر نمی کرد میتونست زمین شناسی رو نخونه و در کنکور هم صفر بزنه و وقت مربوط به سوالات زمین شناسی رو به درس های دیگه اختصاص بده، کاری که خیلی از رتبه های خوب هم انجام میدادن. اما در کنکور ۱۴۰۲ با توجه به اینکه زیرگروه دیگه مطرح نبوده و زمین شناسی ضریب ۱ در کنکور داشت به داوطلبان کنکور می گفتیم که بهتره این درس رو هم در کنار ریاضی و زیست شناسی و فیزیک و شیمی مطالعه کنید، اما ساعت مطالعه کمتری به زمین شناسی اختصاصی بدید چون ضریب این درس در کنکور ۱۴۰۲ تجربی فقط ۱ هست، در حالیکه زیست زیست شناسی ۱۲ و شیمی ۹ و فیزیک و ریاضی هر کدوم ضریب ۷ دارند. بنابرین درس زمین شناسی رو کنار نگذارید.

البته در مطالعه زمین افراط نکنید میدونید که اولا زمین شناسی درس نسبتا آسانی نیست و کمتر کسی در کنکور تجربی این درس رو درصد بالا میزنه حتی قبولی های داروسازی، هرچند کسانی که به فکر رتبه های تک رقمی هستن باید زمین شناسی رو هم درصد بالایی بزنن. ثانیا زمین شناسی حتی برای پزشکی و دندانپزشکی و کلیه رشته های گروه تجربی ضریب ۱ داره و باز هم ضریبش از سایر دروس اختصاصی کمتره پس در هفته بیشتر از چند ساعت برای زمین وقت نگذارید و به نسبت ضریب درس ها در کنکور بیشتر وقت رو به سایر دروس اختصاصی بدید. طبیعتا یک داوطلب کنکور تجربی باید به زیست شناسی بیشتر از همه درس ها اهمیت بده. نمونه کارنامه افرادی که در کنکور سال های گذشته در رشته های خوب دانشگاه های برتر کشور قبول شدند رو میتونید در تصویر زیر ببینید. حتی اون موقع هم که زمین شناسی در زیرگروه ۲ (برای داروسازی) ضریب داشت باز هم کسانی بودند که با درصد صفر زمین شناسی داروسازی قبول شدند به این دلیل که درصدهای خیلی بالایی در اکثر دروس دیگه داشتند. بنابراین خیلی نگران درس زمین شناسی نباشد ولی این درس رو هم بهتره حذف نکنید.

مشابه همین کارنامه ها که زمین رو صفر زدن و داروسازی قبول شدن برای منطقه ۲ و ۳ هم موجود هست. اما باز هم تاکید می کنیم که اگه به داروسازی یا هر رشته پرطرفدار دیگری در کنکور تجربی فکر می کنید، در هفته حداقل چند ساعت برای زمین شناسی وقت بگذارید. در درجه اول باید برای زیست و شیمی و ریاضی و فیزیک وقت بگذارید و درصورتی که میدونید ممکنه غیر از زیرگروه ۱ رشته ای رو انتخاب کنید وقت کمتری هم برای زمین شناسی در نظر بگیرید.

بهتره که حداقل چند فصل مهم و سوال خیز زمین شناسی رو انتخاب کنید و روی همون فصل ها تمرکز کنید و به تسلط برسید تا در کنکور هم به سوالات همون فصل ها فقط جواب بدید. بعضی فصل ها تعداد سوالات بیشتری ازشون در کنکور طرح میشه مثل فصل کانی ها، ماگماتیسم و سنگ های آذرین، زمین ساخت ورقه ای، تحولات گذشته، و فصل رسم نقشه. بجز این فصل ها، سایر فصل های زمین شناسی معمولا یک سوال بیشتر ازشون نمیاد. اما این چند فصلی که گفتم معمولا هر سال بیشتر از یک تست طرح شده.

تمام این مطالبی که گفتم برای بچه های پشت کنکوری و برای کنکورهای قبل از ۱۴۰۲ بود. اگه شما دانش آموز یازدهم تجربی هستید مجبورید زمین شناسی رو بخونید و پاس کنید پس چه بهتر که حداقل روی فصل هایی که گفتیم تمرکز بیشتری داشته باشید و تست هم کار کنید که برای کنکورتون هم مفید باشه.

در آخر هم خطاب به داوطلب های کنکوری که به فکر رتبه های تک رقمی کشوری هستند باید بگم که شماها بهتره زمین شناسی رو خیلی جدی‌تر بخونید چون اکثر رتبه های تک رقمی کشوری، درس زمین شناسی رو بالا زدند.

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۴۵ نظر


  1. مریم علیزاده

    برای ترمیم نمرات می خواهم شرکت کنم با توجه به اینکه زمین شناسی درس بسیار سختیه چجوری میتونم در آن نمره خوب کسب کنم؟

    • سلام خانم مریم علیزاده. زمین شناسی در نظام قدیم در پایه دوازدهم وجود داشت. درس سخت نیاز به وقت گذاشتن و تلاش بیشتری داره. مطالعه درسنامه یا فیلم اموزشی کمک درسی در کنار کتاب درسی زمین شناسی میتونه بهتون کمک کنه. همچنین لازمه که حتما نمونه سوالات سال‌های گذشته رو هم مطالعه کنید.

  2. سلام
    اگه زمین رو بالای هشتاد و زیست رو بالای پنجاه و امتحان نهایی هم معدل ۱۹ یا ۱۹/۵ بگیریم احتمال قبولی پزشکی هست ؟

    • سلام درصد پنجاه برای قبول پزشکی نسبتا کمه. بستگی داره درصدهای ریاضی و فیزیک و شیمی چقدر باشه.

  3. سلام اگه تو کنکور فقط زیست وزمین بزنم چه رشته ای میتونم قبول بشم

    • سلام بستگی داره چند درصد بزنید اما اگه هر دو رو هم ۱۰۰ بزنید و بقیه دروس صفر باشه رتبه خوبی نمیارید و سه چهار رشته اول پرطرفدار رو قبول نمیشید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *