رشته تجربی دبیرستان: شرایط ورود، کنکور تجربی و رشته های تجربی در دانشگاه

برای کسانی که دانش آموز پایه نهم و یا حتی پایین‌تر هستند و همچنین برای دانش آموزان پایه دهم که به تازگی انتخاب رشته کرده‌اند شاید سوالات زیادی درباره رشته تجربی مطرح باشد از جمله اینکه رشته تجربی سخت است یا آسان؟ رشته تجربی بهتره یا ریاضی؟ کدوم رو انتخاب کنم رشته تجربی یا ریاضی؟ رشته تجربی بهتره یا انسانی؟ اصلا رشته تجربی چیست؟ کتاب های رشته تجربی چه کتاب هایی هستند؟ چگونه به رشته تجربی برویم؟ شرایط ورود به رشته تجربی چیست؟ که در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ به همه این سوالات پاسخ می‌دهیم.

این سوالات معمولا دانش آموزان و  اولیای ایشان را به تحقیق درباره رشته تجربی وادار می‌نمایند. شما به عنوان دانش اموز باید ببینید آیا علاقه به رشته تجربی دارید یا نه؟ از آمار بالای ورودبه رشته تجربی خبر دارید؟ اطلاع دارید که رشته های تحصیلی تجربی در دانشگاه چه رشته‌هایی هستند؟ رشته های تاپ تجربی یا به اصطلاح رشته های جذاب تجربی را می شناسید؟

توصیه می کنیم بعد از مطالعه این مقاله، حتما دیدگاه ها و نظرات انتهای همین صفحه را نیز مطالعه کنید چون بسیاری از این سوالات ممکن است سوال شما هم باشند. همچنین اگر با ابهام یا سوالی درباره انتخاب رشته تجربی روبرو بودید که در این صفحه جواب آن را پیدا نکردید، حتما در بخش نظرات انتهای همین صفحه بپرسید تا در کوتاه ترین زمان پاسخ داده شود.

 

رشته تجربی چیست؟

قبل از هر چیر باید رشته تحصیلی تجربی را تعریف کنیم. رشته تجربی در کنار سایر رشته های علوم نظری مثل ریاضی فیزیک و انسانی یکی از رشته‌هایی است که دانش آموزان نظام جدید در صورت داشتن شرایط ورود به این رشته، می‌توانند آن را انتخاب کنند. شرایط لازم برای ورود به رشته تجربی را در ادامه توضیح خواهیم داد.

هر چند کسانی که دیپلم ریاضی یا دیپلم انسانی داشته باشند نیز امکان شرکت در در کنکور را دارند اما هر سال بیشتر داوطلبان کنکور تجربی کسانی هستند که دانش آموز رشته تجربی بوده‌اند. ضمنا افرادی که دیپلم فنی حرفه ای یا کار و دانش نظام جدید دارند نیز می‌توانند در کنکور تجربی شرکت کنید. با این وجود این افراد باید سوابق تحصیلی ایجاد کنند یعنی قبل از کنکور باید در امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی شرکت کنند.

 

کتاب های رشته تجربی

کتاب‌های رشته تحصیلی تجربی مثل سایر رشته‌ها شامل چند درس عمومی و چند درس اختصاصی است. دروس اختصاصی رشته تجربی در دوره دبیرستان زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی هستند. دروس عمومی تجربی نیز شامل ادبیات و زبان فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی می‌باشد. چند درس دیگر مانند آمادگی دفاعی، سلامت و بهداشت و غیره نیز وجود دارند که در کنکور از این دروس سوالی طرح نمی‌شود.

در امتحانات نهایی خرداد از کلیه دروس عمومی و اختصاصی سوال تشریحی طرح می‌گردد. اما در کنکور سراسری تجربی که سوالات به صورت تستی هستند این قضیه کمی متفاوت است.

تا سال ۱۴۰۱ سوالات کنکور تجربی از کتاب‌های عمومی و اختصاصی طرح می‌شد. اما از سال ۱۴۰۲ به بعد سوالات کنکور تجربی فقط از دروس اختصاصی شامل زیست شناسی، ریاضی، فیزیک، شیمی و زمین شناسی طرح می‌شود. در کنکور ۱۴۰۳ تاثیر معدل امتحانات نهایی ۵۰ درصد و تاثیر آزمون تستی کنکور نیز ۵۰ درصد است.

شغل های رشته تجربی در دانشگاه و بازار کار رشته تجربی

بیشتر شغل ها و یا بهتر بگیم رشته های تجربی در دانشگاه، رشته هایی هستن که مرتبط با بدن انسان، گیاهان یا سایر جانداران هستن. مهم ترین درس رشته تجربی یعنی زیست شناسی هم بیشتر در ارتباط با همین موضوعات هست. البته بعضی رشته ها هم هستن که بین تجربی و ریاضی و انسانی مشترک هستن مثل حقوق و روانشناسی که از هر سه رشته میشه وارد این رشته های دانشگاه شد هرچند ظرفیت پذیرش دانشگاه های دولتی در این رشته ها برای گروه انسانی بیشتر از تجربی و ریاضی هست.

پرطرفدارترین شغل ها و رشته های تجربی در دانشگاه اول از همه رشته پزشکی و در مرتبه بعدی رشته هایی مثل داروسازی و دندانپزشکی هستن و معمولا هر سال رتبه های خوب کنکور تجربی یکی از این سه رشته رو انتخاب می کنن. طول دوره تحصیل پزشکی حدود ۷ سال و نیم ولی داروسازی و دندانپزشکی و دامپزشکی عمومی ۶ سال هست. رشته های دیگه ای هم هستن که جزو رشته های نسبتا پرطرفدار تجربی در دانشگاه به حساب میان و به اصطلاح کارشناسی یا لیسانس هستن یعنی دوره تحصیلشون ۴ سال هست مثل فیزیوتراپی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، رادیولوژی، بهداشت عمومی و …

اگه دوست دارید با این رشته ها بیشتر آشنا بشین و اطلاعاتی درباره رتبه های قبولی، طول دوره تحصیل، بازار کار، درآمد، امکان ادامه تحصیل و آینده شغلی این رشته ها بدست بیارید، به صفحه معرفی رشته های دانشگاهی تجربی در سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه کنید.

در چند رشته اول و پرطرفدار تجربی فعلا بازارکار نسبت به رشته های فنی مهندسی و رشته های علوم انسانی بهتره و هنوز به اندازه اون رشته ها اشباع نشده.

 

آیا رشته تجربی سخت است؟

شاید آب خوردن هم سخت باشه! چون باید انرژی صرف کرد لیوان رو برداشت و داخلش آب ریخت که از نظر بعضی ها کار خیلی آسانی نیست! هر کاری سختی داره اما بسته به همت خود آدم داره که در اون کار موفق بشه یا نه. باید ببینید با تحمل سختی ها به چی می رسید و آیا تحمل این سختی ها ارزشش رو داره یا نه. واقعیت این هست که الان با هجوم به رشته تجربی رو برو هستیم. بیشتر دانش آموزان پایه نهم اولویت اول انتخاب رشته هاشون رشته تجربی هست. آمار تعداد داوطلبان کنکور تجربی هم تایید کننده همین هست. آمار تعداد داوطلبان در کنکور سراسری ۹۶ به این صورت بود:

۵۸۰ هزار و ۳۰۱ نفر کنکور علوم تجربی،

۱۸۴ هزار و ۱۲۲ نفر کنکور علوم انسانی،‌

۱۴۸ هزار و ۴۲۹ نفر کنکور علوم ریاضی و فنی،

۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر کنکور آزمایشی هنر،

۶ هزار و ۴۵۴ نفر کنکور زبان‌های خارجی.

تعداد شرکت کننده های کنکور تجربی ۹۶ بیش از سه برابر تعداد کل داوطلبان کنکور ریاضی و همچنین بیش از سه برابر تعداد کل داوطلبان کنکور انسانی بوده! با اینکه مجموع تعداد کل داوطلبان کنکور نسبت به سال های گذشته کمتر شده اما تعداد داوطلبان کنکور تجربی بیشتر از قبل شده. رقایت در کنکور تجربی نسبت به رشته های دیگه تا حدودی بیشتره. ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه های دولتی کمتر از ۲ درصد کل داوطلبان کنکور تجربی هست یعنی هر سال حدود ۹۸ درصد از داوطلبان کنکور تجربی نمیتونن این رشته ها قبول بشن. بنابرین رقابت نسبتا سنگین هست و اگه واقعا دانش اموز پرتلاش و درسخونی هستید و به رشته های دانشگاهی تجربی و درس زیست شناسی علاقه دارید این رشته رو انتخاب کنید. برای انتخاب رشته حتما با مشاور تحصیلی خودتون هم مشورت کنید.

 

رشته تجربی چند سال دانشگاه دارد؟

مدت زمان تحصیل در رشته تجربی در مقطع متوسطه دوم سه سال است که شامل پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تجربی است. پس از اتمام دوره دبیرستان و قبولی در کنکور تجربی، مدت زمان تحصیل در رشته‌های دانشگاهی گروه تجربی بسته به رشته مورد نظر متفاوت است. طول دوره تحصیلی رشته پزشکی عمومی ۸ سال و رشته‌های دندانپزشکی عمومی و داروسازی و دکتری دامپزشکی ۶ سال است. مدت زمان تحصیلات کارشناسی سایر رشته‌ها ۴ سال است از جمله رشته‌های فیزیوتراپی، پرستاری، مامایی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، علوم تغذیه، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، بهداشت، کاردرمانی و غیره. بنابراین در پاسخ به این سوال که رشته تجربی چند سال دانشگاه دارد باید رشته مورد نظر را بررسی کرد.

مدت زمان تحصیل رشته های گروه تجربی

رشته دانشگاهیطول تحصیل
پزشکی۸ سال
دندانپزشکی۶ سال
داروسازی۶ سال
دامپزشکی۶ سال
فیزیوتراپی۴ سال
پرستاری۴ سال
مامایی۴ سال
علوم آزمایشگاهی۴ سال
اتاق عمل۴ سال
هوشبری۴ سال
رادیولوژی۴ سال
رادیوتراپی۴ سال
بینایی سنجی۴ سال
شنوایی شناسی۴ سال
علوم تغذیه۴ سال
بهداشت۴ سال
کار درمانی۴ سال
گفتار درمانی۴ سال
میکروبیولوژی۴ سال

پس از پایان دوره عمومی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی می‌توانید در آزمون دستیاری تخصصی شرکت کنید و وارد دوره تخصص این رشته‌ها شوید. مدت زمان تحصیل در دانشگاه در رشته‌های دکترای تخصصی متفاوت بوده و معمولا بین ۳ تا ۶ سال است.

همچنین در صورتی‌که فارغ‌التحصیل رشته‌های کارشناسی گروه تجربی شده باشید می‌توانید در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد شرکت کنید. طول دوره کارشناسی ارشد معمولا حداقل ۲ سال است. پس از دوره کارشناسی ارشد نیز می‌توانید وارد دوره دکتری تخصصی شوید که طول این دوره نیز معمولا حداقل ۴ سال طول می‌کشد. بنابراین در صورتی‌که یک دانش آموز ۱۸ ساله رشته تجربی بخواهد وارد رشته‌های پیراپزشکی مثل پرستاری، مامایی، فیزیوتراپی و غیره شود و تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهد، در سن ۲۸ سالگی یا کمی بیشتر می‌تواند مدرک تحصیلی دکترا دریافت کند.

مقطع تحصیلیمدت تحصیل
کاردانی۲ سال
کارشناسی پیوسته۴ سال
کارشناسی ارشد۲ سال
دکتری عمومی۶ تا ۸ سال
دکتری تحصصیحداقل ۳ سال

 

سوالات خود را درباره رشته تجربی از گروه مشاوران ۱۰۰ بپرسید

مهم ترین نکات مربوط به انتخاب رشته تجربی در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ بیان شد. اگر سوالی در رابطه با انتخاب رشته دبیرستان یا درباره رشته تجربی در ذهن شماست که جوابش رو در این مقاله نگرفتید میتونید در بخش نظرات انتهای همین صفحه بپرسید. پاسخگوی سوالات و پذیرای نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

 

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۳۰ نظر


  1. یاسمن مطیعی

    سلام من یاسمن دانش آموز کلاس نهم هستم به رشته پزشکی علاقه زیادی دارم و همه نمراتم عالیه، اما همه میگن قبولی در کنکور تجربی خیلی سخته و در عین حال بهم رشته بهیاری رو پیشنهاد میدن، واقعا دچار تردید شدم ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سلام سختی یا آسانی به ذهنیت خودتون بستگی داره. به حرف های منفی و ناامید کننده مخصوصا از طرف کسانی که خودشون نتونستن موفق بشن گوش ندید.
      اگر شما تلاش کافی و در مسیر درست داشته باشید مثل هزاران نفری که هر ساله در کنکور تجربی موفق میشن میتونید موفق بشید.
      دنبال علاقه تون برید.

  2. با سلام اریانا هستم کلاس نهمم من ریاضیم قویه ریاضیم هفتم ۱۸ معدل ریاضی هشتم ۱۷ امسال هم ۱۰۰ درصد ۱۹ رو میگیرم ولی از زبان اصلا خوشم نمیاد میخواستم بدونم میتونم رشته پزشکی بردارم؟

    • سلام آریانا خانم. زبان پایین ترین ضریب رو در کنکور تجربی داره اما نباید نسبت به این درس بی اهمیت باشید. باید برنامه ریزی کنید که تقویتش کنید.
      مانع تحصیل در پزشکی نمیشه.

  3. ببخشید یک سوال داشتم.‌ من الان نهم هستم و به رشته تجربی دندان پزشکی علاقه دارم اما به دلیل اینکه ریاضی ضعیفی دارم خیلی تردید دارم برای انتخاب کردنش و راستش شنیدم که میگن فیزیک به شدت سخته و کسانی که ریاضیشون فول بوده هم اشکشون در میومده وسط راه. حالا نمیدونم باید چیکار کنم، باید قید این رشته رو بزنم؟

    • سلام دوست عزیز. اگر واقعا دانش آموز سختکوشی هستید و به رشته خاصی علاقه دارید، به خاطر سخت بودن درس ه نباید ازش دست بکشید.
      اگر روش مطالعه صحیح هر درس رو بلد باشید و منابع کمک آموزشی مناسبی داشته باشید و برنامه ریزی درستی برای مطالعه اون درس داشته باشید قطعا میتونید درصدهای بالایی در ازمون ها و کنکور کسب کنید مثل همه کسانی که هر سال در کنکور موفق میشن.
      یک درس زمانی سخت میشه که براش وقت نگذارید یا روش مطالعه اون درس رو بلد نباشید و مشاوری نداشته باشید که شما رو در این مسیر راهنمایی کنه.
      اگر واقعا به تجربی علاقه دارید و اهل تلاش و درس خوندن هستید، حتما این رشته رو انتخاب کنید.
      هرگز نباید به خاطر اسون تر بودن یک رشته درحالی که بهش علاقه ای ندارید انتخابش کنید. هر رشته ای سختی ها و البته مزایای خودش رو داره.

  4. سلام خسته نباشید من به رشته تجربی علاقه دارم و ریاضی. علوم خیلی عالی هستم فقط سال قبل که مجازی بود ۱۷ گرفتم ریاضی رو. معدل هفتم ۱۹/۵۵و معدل هشتم ۱۸/۴۳ شد و امسال هم که تازه شروع شده درسم خیلی خوبه نمراتم پایین ۱۸ نمیشه فقط میگن خیلی سخته رشته تجربی به نظرتون من با این معدل هام تو کنکور قبول میشم؟ و فقط از درس فارسی زیاد خوشم نمیاد ولی نمراتم خیلی عالی ولی نمیدونم چه شغلی انتخاب کنم و زیاد اطلاعاتی از رشته ها ندارم

    • مشاوران 100

      سلام زینب خانم. اگر به رشته ای علاقه دارید نباید به خاطر سختی بترسید و علاقتون رو بگذارید کنار. این درست نیست. اگر سخت هم باشه با سختکوشی بیشتر میشه موفق شد.
      با این نمرات و به شرطی که نمره علوم و ریاضی هم بالا باشه میتونید وارد رشته تجربی بشید.

  5. سلام ببخشید من معدلم در هفتم و هشتم کم بوده چیکار باید کنم

    • مشاوران 100

      سلام با کسب معدل بالا در نهم میتونید جبرانش کنید.

  6. سلام ببخشید
    من امسال دوازدهم هستم و رشتم تجربی
    جایی که زندگی میکنیم منطقه ۳ به حساب میاد به نظرتون این کمکی میکنه که بتونم فرهنگیان بیارم با توجه به سهمیه منطقه سه؟

  7. سمیرا بهادری

    سلام روز بخیر، من پس از چندین سال ترک تحصیل تصمیم به ادامه گرفتم رشتم تجربیه، اگه بخوام داروسازی بخونم، چه پیش نیازی واسه کنکور دارم،

    • مشاوران 100

      سلام خانم بهادری. اگر دیپلم نظام جدید یا حداقل پیش دانشگاهی نظام قدیم داشته باشید یا مدرک بالاتر، میتونید در کنکور تجربی شرکت کنید و در صورت کسب رتبه لازمه وارد رشته داروسازی بشید.
      پیش نیاز خاصی نداره.

  8. سلام میشه بگید چه رتبه هایی تو کنکور تجربی چه رشته هایی رو میگیره؟

    • مشاوران 100

      سلام پاسخ این سوال نیاز به لیست کردن ده ها صفحه جدول رتبه و رشته داره که در یک کامنت اینجا جا نمیشه.
      رتبه لازم برای قبولی هر رشته و دانشگاه در هر سهمیه یا منطقه متفاوته.

  9. سلام من توی زبان عربی مشکل دارم ازش متنفرم و اصلا دلم نمیخواد بخونمش امسال نهمم بنظرتون برم تجربی مشکلی پیش میاد
    تو هر دو سال درسیم رتبم بالای ۱۹ شده توی ریاضی و زیست و فیزیک مشکلی ندارم فقط قران عربی و دینی

    • مشاوران 100

      سلام هانا خانم. برای موفقیت در کنکور باید به خودتون سختی بدید و حتی درسی که دوست ندارید رو بخونید و تقویت کنید.
      عربی ضریب ۲ عمومی داره که پایین ترین ضریب در کنکور تجربیه اما از طرفی درصد بالا در درس عربی تراز بالایی برای شما به همراه میاره. هیچوقت این دروس رو حذف نکنید و به درصد پایین اکتفا نکنید چون رتبه شما رو خراب میکنه.
      برای رشته تجربی نباید یک درس مثل عربی مانع انتخاب شما بشه.
      ضمنا اگر رشته دیگری مثل انسانی رو انتخاب کنید اونجا اهمیت درس عربی بیشتر از رشته تجربیه.

  10. سلام من روستا زندگی میکنم و سهمیه هم دارم کلاس نهم هستم معدل هفتم ۱۹/۶۷ هشتم ۱۹/۵۷می خواستم بپرسم رشته تجربی ریاضیش زیاده؟ من از ریاضی زیاد خوشم نمیاد برای همین پرسیدم نمره ریاضی هفتم ۱۸/۵ و هشتم ۱۹ بود علوم هم هر دو ۲۰ الان موندم انسانی بردارم یا تجربی تیزهوشان برم یا مدرسه عادی اطلاعاتم کمه لطفا کمک کنین

    • مشاوران 100

      سلام دوست عزیز
      در هر یک از سه پایه دهم و یازدهم و دوازدهم یک کتاب ریاضی در رشته تجربی دارید.
      سومین درس مهم کنکور تجربی رو میشه گفت ریاضی هست.
      برای انتخاب رشته فاکتورهای مختلف رو باید در نظر بگیرید از جمله تیپ شخصیتی و نتایج ازمون های رغبت سنجی شغلی و تست های شخصیت شناسی و همچنین علایق خودتون.

  11. سلام من می‌خوام برم رشته انسانی بعدش می‌خوام برم برای پرستاری بخونم میشه انسانی بخونم بعد کنکور تجربی بدم؟ و بگید چیکار کنم؟

    • سلام نرگس خانم. بله با دیپلم انسانی میشه در کنکور تجربی شرکت کرد.

  12. سلام رشته تجربی خیلی سخته

  13. سلام. من دیپلم انسانی دارم و میخوام سال ۱۴۰۱ کنکور تجربی شرکت کنم باید چه درس ها و کتاب هایی رو بخونم

    • سلام برای کنکور تجربی باید کتاب های ادبیات فارسی، عربی، دین و زندگی، زبان، ریاضی، زیست شناسی، فیزیک، شیمی و زمین شناسی رو بخونید.
      برای هر درس حداقل یک کتاب کمک درسی هم لازمه.

  14. به خاطر استیگمات چشم ممکنه تو تربیت معلم رد بشی

    • ما نمیتونیم نظر قطعی بدیم
      اما معمولا اگر بیماری چشمی خاصی نداشته باشید و بتونید به راحتی ببینید و تدریس کنید احتمال رد شدن کمه.

  15. شماره چشم من ۴ و دیگری ۱ ایا تو مصاحبه تربیت معلم رد میشوم!

    • سلام اگه بیماری چشمی خاصی نداشته باشید و با عینک بتونید راحت ببینید بعیده به خاطر نمره چشم رد بشید.
      البته ما نمیتونیم نظر صد در صد قطعی بدیم

    • بیماری خاصی ندارم فقط اون چشمم که یکم استیگماته

    • و اینکه بنظرتون با این شرایط برم تربیت معلم یا شغل دیگه ای رو انتخاب کنم؟

    • بدون اطلاع از وضعیت شما و نتایج ازمون های شخصیت شناسی نمیتونیم بگیم چه رشته ای براتون مناسبه.

  16. سلام
    ببخشین من رشته تجربی رو انتخاب کردم ولی زبان انگلیسیم خوب نیس
    آیا زبان انگلیسی نقشی داره تو این رشته ؟

    • سلام در خود رشته یا برای ورود به رشته اینقد مهم نیست. در کنکور هم ضریب ۲ داره. اما قطعا در دانشگاه کسانی که زبانشون قوی باشه کمک زیادی بهشون خواهد کرد.
      برای کسب رتبه عالی در کنکور تجربی نباید هیچ درسی رو ضعیف باقی بگذارید.

  17. سلام یه سوال داشتنم میخواستم بپرسم که تو رشته تجربی میشه معلم ابتدایی رفت اخه من به رشته تجربی بیشتر علاقه دارم اما میگن دانشگاه فرهنگیان از رشته انسانی برمیدارن

  18. سلام من مبینا هستم میخواستم بپرسم که من الان کلاس نهم هستم معدل هفتم ۱۷
    هشتم ۱۹ میتونم به رشته تجربی برم
    میخواستم اینم بپرسم من میخوام دکتر مغز و اعصاب بشم از کلاس نهم تا دکتر شدن چند سال میخواد که درس بخونم و این رشته اسان هست یا نه

    • سلام مبینا خانم. معدل سه سال شما مهمه و باید بالای ۱۴ باشه نمرات ریاضی و علوم هم بالا باشه.
      هر رشته و هر شغلی سختی های خودشو داره. دکتر مغز و اعصاب در واقع متخصص مغز و اعصاب هست (که با تخصص جراحی مغز متفاوته).
      از کلاس نهم تا پایان دوره تحصیلات تخصص مغز و اعصاب حدود ۱۴ سال طول میکشه و بعدش هم باید چند سال به عنوان پزشک دوره طرح بگذرونید.

  19. سوگند سیرجانی

    سلام من خیلی استرس دارم دوروز وقت برای انتخاب رشته دارم ب تجربی علاقمندم و خونمون خیلی شلوغ میگن که نمیتونی چون سخته یکم ریاضیم ضعیفه علوم هم عالیه

  20. رمیصا سردار

    سلام من کلاس هفتم و تموم کردم و رفتم هشتم ریاضی و ۱۷ علوم و ۱۶ و زبان و ۱۸ گرفتم میتونم تو رشته ی تجربی یا انسانی قبول بشم جواب بدید لطفا؟

    • سلام خانم سردار. برای ورود به تجربی باید نمرات ریاضی علوم هر سه سال شما مناسب و معدلتون بالای ۱۴ باشه.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *