رشته تجربی دبیرستان: شرایط ورود، کنکور تجربی و رشته های تجربی در دانشگاه

برای کسانی که دانش آموز پایه نهم و یا حتی پایین‌تر هستند و همچنین برای دانش آموزان پایه دهم که به تازگی انتخاب رشته کرده‌اند شاید سوالات زیادی درباره رشته تجربی مطرح باشد از جمله اینکه رشته تجربی سخت است یا آسان؟ رشته تجربی بهتره یا ریاضی؟ کدوم رو انتخاب کنم رشته تجربی یا ریاضی؟ رشته تجربی بهتره یا انسانی؟ اصلا رشته تجربی چیست؟ کتاب های رشته تجربی چه کتاب هایی هستند؟ چگونه به رشته تجربی برویم؟ شرایط ورود به رشته تجربی چیست؟ که در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ به همه این سوالات پاسخ می‌دهیم.

این سوالات معمولا دانش آموزان و  اولیای ایشان را به تحقیق درباره رشته تجربی وادار می‌نمایند. شما به عنوان دانش اموز باید ببینید آیا علاقه به رشته تجربی دارید یا نه؟ از آمار بالای ورودبه رشته تجربی خبر دارید؟ اطلاع دارید که رشته های تحصیلی تجربی در دانشگاه چه رشته‌هایی هستند؟ رشته های تاپ تجربی یا به اصطلاح رشته های جذاب تجربی را می شناسید؟

توصیه می کنیم بعد از مطالعه این مقاله، حتما دیدگاه ها و نظرات انتهای همین صفحه را نیز مطالعه کنید چون بسیاری از این سوالات ممکن است سوال شما هم باشند. همچنین اگر با ابهام یا سوالی درباره انتخاب رشته تجربی روبرو بودید که در این صفحه جواب آن را پیدا نکردید، حتما در بخش نظرات انتهای همین صفحه بپرسید تا در کوتاه ترین زمان پاسخ داده شود.

 

رشته تجربی چیست؟

قبل از هر چیر باید رشته تحصیلی تجربی را تعریف کنیم. رشته تجربی در کنار سایر رشته های علوم نظری مثل ریاضی فیزیک و انسانی یکی از رشته‌هایی است که دانش آموزان نظام جدید در صورت داشتن شرایط ورود به این رشته، می‌توانند آن را انتخاب کنند. شرایط لازم برای ورود به رشته تجربی را در ادامه توضیح خواهیم داد.

هر چند کسانی که دیپلم ریاضی یا دیپلم انسانی داشته باشند نیز امکان شرکت در در کنکور را دارند اما هر سال بیشتر داوطلبان کنکور تجربی کسانی هستند که دانش آموز رشته تجربی بوده‌اند. ضمنا افرادی که دیپلم فنی حرفه ای یا کار و دانش نظام جدید دارند نیز می‌توانند در کنکور تجربی شرکت کنید. با این وجود این افراد باید سوابق تحصیلی ایجاد کنند یعنی قبل از کنکور باید در امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی شرکت کنند.

 

کتاب های رشته تجربی

کتاب‌های رشته تحصیلی تجربی مثل سایر رشته‌ها شامل چند درس عمومی و چند درس اختصاصی است. دروس اختصاصی رشته تجربی در دوره دبیرستان زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی هستند. دروس عمومی تجربی نیز شامل ادبیات و زبان فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی می‌باشد. چند درس دیگر مانند آمادگی دفاعی، سلامت و بهداشت و غیره نیز وجود دارند که در کنکور از این دروس سوالی طرح نمی‌شود.

در امتحانات نهایی خرداد از کلیه دروس عمومی و اختصاصی سوال تشریحی طرح می‌گردد. اما در کنکور سراسری تجربی که سوالات به صورت تستی هستند این قضیه کمی متفاوت است.

تا سال ۱۴۰۱ سوالات کنکور تجربی از کتاب‌های عمومی و اختصاصی طرح می‌شد. اما از سال ۱۴۰۲ به بعد سوالات کنکور تجربی فقط از دروس اختصاصی شامل زیست شناسی، ریاضی، فیزیک، شیمی و زمین شناسی طرح می‌شود. در کنکور ۱۴۰۳ تاثیر معدل امتحانات نهایی ۵۰ درصد و تاثیر آزمون تستی کنکور نیز ۵۰ درصد است.

شغل های رشته تجربی در دانشگاه و بازار کار رشته تجربی

بیشتر شغل ها و یا بهتر بگیم رشته های تجربی در دانشگاه، رشته هایی هستن که مرتبط با بدن انسان، گیاهان یا سایر جانداران هستن. مهم ترین درس رشته تجربی یعنی زیست شناسی هم بیشتر در ارتباط با همین موضوعات هست. البته بعضی رشته ها هم هستن که بین تجربی و ریاضی و انسانی مشترک هستن مثل حقوق و روانشناسی که از هر سه رشته میشه وارد این رشته های دانشگاه شد هرچند ظرفیت پذیرش دانشگاه های دولتی در این رشته ها برای گروه انسانی بیشتر از تجربی و ریاضی هست.

پرطرفدارترین شغل ها و رشته های تجربی در دانشگاه اول از همه رشته پزشکی و در مرتبه بعدی رشته هایی مثل داروسازی و دندانپزشکی هستن و معمولا هر سال رتبه های خوب کنکور تجربی یکی از این سه رشته رو انتخاب می کنن. طول دوره تحصیل پزشکی حدود ۷ سال و نیم ولی داروسازی و دندانپزشکی و دامپزشکی عمومی ۶ سال هست. رشته های دیگه ای هم هستن که جزو رشته های نسبتا پرطرفدار تجربی در دانشگاه به حساب میان و به اصطلاح کارشناسی یا لیسانس هستن یعنی دوره تحصیلشون ۴ سال هست مثل فیزیوتراپی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، رادیولوژی، بهداشت عمومی و …

اگه دوست دارید با این رشته ها بیشتر آشنا بشین و اطلاعاتی درباره رتبه های قبولی، طول دوره تحصیل، بازار کار، درآمد، امکان ادامه تحصیل و آینده شغلی این رشته ها بدست بیارید، به صفحه معرفی رشته های دانشگاهی تجربی در سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه کنید.

در چند رشته اول و پرطرفدار تجربی فعلا بازارکار نسبت به رشته های فنی مهندسی و رشته های علوم انسانی بهتره و هنوز به اندازه اون رشته ها اشباع نشده.

 

آیا رشته تجربی سخت است؟

شاید آب خوردن هم سخت باشه! چون باید انرژی صرف کرد لیوان رو برداشت و داخلش آب ریخت که از نظر بعضی ها کار خیلی آسانی نیست! هر کاری سختی داره اما بسته به همت خود آدم داره که در اون کار موفق بشه یا نه. باید ببینید با تحمل سختی ها به چی می رسید و آیا تحمل این سختی ها ارزشش رو داره یا نه. واقعیت این هست که الان با هجوم به رشته تجربی رو برو هستیم. بیشتر دانش آموزان پایه نهم اولویت اول انتخاب رشته هاشون رشته تجربی هست. آمار تعداد داوطلبان کنکور تجربی هم تایید کننده همین هست. آمار تعداد داوطلبان در کنکور سراسری ۹۶ به این صورت بود:

۵۸۰ هزار و ۳۰۱ نفر کنکور علوم تجربی،

۱۸۴ هزار و ۱۲۲ نفر کنکور علوم انسانی،‌

۱۴۸ هزار و ۴۲۹ نفر کنکور علوم ریاضی و فنی،

۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر کنکور آزمایشی هنر،

۶ هزار و ۴۵۴ نفر کنکور زبان‌های خارجی.

تعداد شرکت کننده های کنکور تجربی ۹۶ بیش از سه برابر تعداد کل داوطلبان کنکور ریاضی و همچنین بیش از سه برابر تعداد کل داوطلبان کنکور انسانی بوده! با اینکه مجموع تعداد کل داوطلبان کنکور نسبت به سال های گذشته کمتر شده اما تعداد داوطلبان کنکور تجربی بیشتر از قبل شده. رقایت در کنکور تجربی نسبت به رشته های دیگه تا حدودی بیشتره. ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه های دولتی کمتر از ۲ درصد کل داوطلبان کنکور تجربی هست یعنی هر سال حدود ۹۸ درصد از داوطلبان کنکور تجربی نمیتونن این رشته ها قبول بشن. بنابرین رقابت نسبتا سنگین هست و اگه واقعا دانش اموز پرتلاش و درسخونی هستید و به رشته های دانشگاهی تجربی و درس زیست شناسی علاقه دارید این رشته رو انتخاب کنید. برای انتخاب رشته حتما با مشاور تحصیلی خودتون هم مشورت کنید.

 

رشته تجربی چند سال دانشگاه دارد؟

مدت زمان تحصیل در رشته تجربی در مقطع متوسطه دوم سه سال است که شامل پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تجربی است. پس از اتمام دوره دبیرستان و قبولی در کنکور تجربی، مدت زمان تحصیل در رشته‌های دانشگاهی گروه تجربی بسته به رشته مورد نظر متفاوت است. طول دوره تحصیلی رشته پزشکی عمومی ۸ سال و رشته‌های دندانپزشکی عمومی و داروسازی و دکتری دامپزشکی ۶ سال است. مدت زمان تحصیلات کارشناسی سایر رشته‌ها ۴ سال است از جمله رشته‌های فیزیوتراپی، پرستاری، مامایی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، علوم تغذیه، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، بهداشت، کاردرمانی و غیره. بنابراین در پاسخ به این سوال که رشته تجربی چند سال دانشگاه دارد باید رشته مورد نظر را بررسی کرد.

مدت زمان تحصیل رشته های گروه تجربی

رشته دانشگاهیطول تحصیل
پزشکی۸ سال
دندانپزشکی۶ سال
داروسازی۶ سال
دامپزشکی۶ سال
فیزیوتراپی۴ سال
پرستاری۴ سال
مامایی۴ سال
علوم آزمایشگاهی۴ سال
اتاق عمل۴ سال
هوشبری۴ سال
رادیولوژی۴ سال
رادیوتراپی۴ سال
بینایی سنجی۴ سال
شنوایی شناسی۴ سال
علوم تغذیه۴ سال
بهداشت۴ سال
کار درمانی۴ سال
گفتار درمانی۴ سال
میکروبیولوژی۴ سال

پس از پایان دوره عمومی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی می‌توانید در آزمون دستیاری تخصصی شرکت کنید و وارد دوره تخصص این رشته‌ها شوید. مدت زمان تحصیل در دانشگاه در رشته‌های دکترای تخصصی متفاوت بوده و معمولا بین ۳ تا ۶ سال است.

همچنین در صورتی‌که فارغ‌التحصیل رشته‌های کارشناسی گروه تجربی شده باشید می‌توانید در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد شرکت کنید. طول دوره کارشناسی ارشد معمولا حداقل ۲ سال است. پس از دوره کارشناسی ارشد نیز می‌توانید وارد دوره دکتری تخصصی شوید که طول این دوره نیز معمولا حداقل ۴ سال طول می‌کشد. بنابراین در صورتی‌که یک دانش آموز ۱۸ ساله رشته تجربی بخواهد وارد رشته‌های پیراپزشکی مثل پرستاری، مامایی، فیزیوتراپی و غیره شود و تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهد، در سن ۲۸ سالگی یا کمی بیشتر می‌تواند مدرک تحصیلی دکترا دریافت کند.

مقطع تحصیلیمدت تحصیل
کاردانی۲ سال
کارشناسی پیوسته۴ سال
کارشناسی ارشد۲ سال
دکتری عمومی۶ تا ۸ سال
دکتری تحصصیحداقل ۳ سال

 

سوالات خود را درباره رشته تجربی از گروه مشاوران ۱۰۰ بپرسید

مهم ترین نکات مربوط به انتخاب رشته تجربی در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ بیان شد. اگر سوالی در رابطه با انتخاب رشته دبیرستان یا درباره رشته تجربی در ذهن شماست که جوابش رو در این مقاله نگرفتید میتونید در بخش نظرات انتهای همین صفحه بپرسید. پاسخگوی سوالات و پذیرای نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

 

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۳۰ نظر


  1. سلام وقت بخیر
    ببخشید من به رشته دندانپزشکی علاقه دارم ولی زبان انگلیسیم اصلا خوب نیست. کلاس یازدهمم هستم. به نظرتون دندانپزشکی قبول میشم؟ چقدر باید زبان بلد باشیم؟ اصلا زبان انگلیسی کاربردش در پزشکی چیه؟

    • سلام برای خود کنکور ضریب زبان انگلیسی ۲ هست و جزو مهم ترین دروس نیست اما اگه هدفتون دندانپزشکی یا پزشکی باشه باید همه دروس حتی زبان رو بالا بزنید در کنکور.
      زبانتون رو باید قوی کنید در دانشگاه خیلی بهتون کمک میکنه اما در حد کنکور صرفا کتاب های درسی و کمک درسی دبیرستان کافیه.

  2. سلام خوبین .
    من کلاس هفتم رو تموم کردم نمره من شد نوزده و چهل و سه اما ریاضی شد هفده و علوم شازده و زبان هم هجده ایا میتونم وارد رشته ی تجربی بشم ؟ زیرا علاقه ی نسبتا زیادی به ابن رشته دارم .

    • سلام هلیا خانم. نمرات سه سال هفتم هشتم نهم ملاک هستند، هفتمی به تنهایی ملاک نیست.
      باید نمرات علوم و ریاضی خوب باشه و معدلتون حداقل ۱۴ باشه که بتونید وارد رشته تجربی بشید.

  3. سلام ببخشید رشته تجربی نیاز به مدرک زبان انگلیسی داره؟

    • سلام خیر هیچ مدرک زبانی برای ورود به رشته تجربی لازم نیست.

  4. سلام من کلاس هفتم هستم ریاضی رو ۲۰ گرفتم علوم رو هم ۲۰ ولی زبانم ضعیف هست
    به دندانپزشکی هم علاقه دارم آیا میتونم دندانپزشک بشم

    • سلام خانم نظری هر درسی که ضعیف هستید فرصت جبران و تقویت رو دارید.
      اگه نمرات ریاضی و علوم و معدلتون تا سال نهم بالا باشه میتونید برید رشته تجربی و در صورتی که خوب درس بخونید تا کلاس دوازدهم میتونید با کنکور تجربی وارد رشته دندانپزشکی بشید.

  5. سلام ببخشید من میخواستم برم تربیت معلم اما عینک میزنم میخواستم ببینم تو مصاحبه رد میشم؟

    • سلام خیر عینک داشتن به تنهایی که نقص عضو نیست.
      خیلی از معلم ها عینکی هستند.

  6. سلام. خسته نباشید. میشه از طریق رشته علوم انسانی اگه دیپلمت را گرفتی در کنکور رشته ی تجربی شرکت کنی و اگه قبول شدی یکی از شغل های تجربی را انتخاب کنی؟

  7. سلام برای قبولی توی کنکور در رشته پزشکی روزی چند ساعت باید درس بخونم؟

    • سلام فاطمه خانم هر چی بیشتر بهتره. درسال اخر حداقل ۲۰۰۰ ساعت مطالعه لازمه

  8. آمنه مهدوی

    سلام خسته نباشید لطفا جواب بدید ممنون
    زبان ۶۰ عربی ۶۰ معارف ۶۵ ادبیات ۶۰
    زیست ۵۵ ریاضی ۳۰ فیزیک ۵۰ شیمی ۵۰ منطقه یک رتبه چند میشه؟ ممنونم

    • مشاوران 100

      سلام خانم مهدوی بستگی به سطح دشواری سوالات داره و عملکرد رقبا. در بهترین حالت احتمالا حدود ۱۰۰۰ منطقه یک و در بهترین حالت شاید حدود ۵۰۰۰ بشه.

  9. سلام وقت خوش.
    من در تیزهوشان درس میخونم
    معدل کل من ۱۹/۸۳ است کلاس هفتم هستم
    علوم ۲۰ ریاضی ۱۸
    در آزمون پایش عملکرد که هر سال در مدارس سمپاد برگزار میشن درصدام اینطوریه
    زیست و زمین=۸۰ درصد
    فیزیک= ۸۰ درصد
    ادبیات= ۸۰ درصد
    اجتماعی= ۸۰ درصد
    شیمی= ۶۰ درصد
    عربی= ۱۰۰ درصد
    زبان= ۱۰۰درصد
    درصد کل= ۷۴ درصد و فکر کنم رتبه ۳ از ۲۸ در کلاس هستم.
    لیگ علمی پایا هم قبول شدم و الان مرحله نیمه نهایی رو دادم.
    وضعیت من چطوره؟

    • مشاوران 100

      سلام سارینا خانم. وضعیت شما عالیه. به همین روند ادامه بدید.

  10. ساوان افتخاری

    سلام ، من ریاضی پایه هفتم و هشتم ۱۷ شدم و ریاضی نهم ۱۶
    علوم هم هر سه پایه ۲۰ ، میتونم برم تجربی ؟

    • مشاوران 100

      سلام بله اگه معدلتون هم بالای ۱۴ باشه شرایط لازم رو دارید.

  11. مبینا حجاری

    سلام
    ببخشید من میخوام بدونم برای تربیت معلم کدوم رشته را بخونیم بهتره؟ ریاضی یا تجربی
    به انسانی علاقه ای ندارم

    • مشاوران 100

      سلام خانم حجاری. بهتر از چه نظر منظور شماست؟
      از نظر نسبت ظرفیت پذیرش به تعداد داوطلب کنکور، انسانی وضعیت بهتری داره.
      ظرفیت پذیرش دانشگاه فرهنگیان (تربیت معلم) معمولا از طریق کنکور انسانی بیشتره و از طرفی تعداد داوطلبان کنکور انسانی نسبت به تجربی کمتره.
      اما این نباید تنها ملاک شما برای انتخاب رشته باشه، چون ماهیت دروس این سه رشته با هم تفاوت های زیادی داره.

    • مبینا حجاری

      خیلی ممنون
      بله میدونم مادر فرهنگیان مال رشته انسانی هستش.
      ولی من از درس های حفظیاتی خوشم نمی آید برای همین تجربی احتمال پذیرشش بیشتره یا ریاضی؟

    • مشاوران 100

      ظرفیت پذیرش فرهنگیان بین این دو رشته خیلی اختلافی ندارن اما در عین حال تجربی جمعیت داوطلب های خیلی بیشتری داره.
      از طرفی این رو هم در نظر بگیرید که بیشتر رتبه های خیلی خوب کنکور تجربی رشته هایی مثل پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی رو انتخاب می کنند و دانشگاه فرهنگیان معمولا اولویت بعدیشون هست.

  12. زهرا حسینی

    سلام من امسال سال اخر هنر هستم ‌میخوام کنکور رشته تجربی رو بدم آیا امکان پذیره کار و دانش درس خوندم‌ لطفا جواب بدین

    • مشاوران 100

      سلام زهرا خانم بله اگر دیپلم نظام جدید داشته باشید میشه.

  13. سلام‌ ممنون‌ از‌ مطالب‌ مفیدتون‌ من‌ امسال‌ کلاس‌ هشتم‌ رو‌ تموم کردم‌ معدل کلاس‌ هفتم ۱۸/۱۴ بود‌ امسال هم‌ ۱۸‌ آیا‌ میتونم‌ تجربی بخونم؟

    • مشاوران 100

      سلام معدل باید بالای ۱۴ و نمرات ریاضی و علوم بالا باشند.

  14. سلام‌ میشه‌ چندتا‌ از‌ زیرشاخه‌ های‌ رشته‌ کامپیوتر‌ رو‌ بگید‌

    • مشاوران 100

      شاخه های مهندسی کامپیوتر به دو دسته کلی نرم افزار و سخت افزار تقسیم میشن.
      در سطح کارشناسی ارشد و دکتری گرایش ها تخصصی تر میشن.

  15. سلام من کلاس نهم هستم زیاد تجربی دوست ندارم اما مجبور به انتخابش شدم به اصرار فراوان خانوادم نمرات ریاضی و علوم خوبه و میتونم برم تجربی کدوم رشته از تجربی هست که کلا زبان داخلش نباشه و کار هم راحت بتونم پیدا کنم با توجه به مهاجر بودنم

    • مشاوران 100

      سلام بهاره خانم.
      همه رشته ها زبان دارند. مهاجرت الان برای پرستاری تا حدودی راحت تره.

  16. سلام خسته نباشید ببخشید من میخوام برم معلمی رشته تجربی هستم معدلم هفتم ۱۸/۵ و معدل هشتم ۱۹ معدل نهم هم ۱۸ شد و اینکه چند هزار باید بیارم تا تربیت معلم قبول بشم؟

    • مشاوران 100

      سلام الینا خانم. بستگی به ظرفیت پذیرش سالی داره که شما کنکور شرکت می کنید علاوه بر این، اینکه در کدوم شهرستان باشید چه سهمیه ای داشته باشید و کدام رشته از رشته های معلمی مثلا دبیری زیست یا درسی دیگه رو انتخاب کنید همه روی رتبه لازم موثر هستند.

  17. سلام
    من کلاس نهم هستم
    و خیلی به رشته تجربی علاقه دارم و دوست دارم پرستار بشم اما ریاضیم ضعیفه ولی برعکس در درس علوم خوب هستم
    سال هفتم علوم ۱۹ و ریاضی ۱۸
    سال هشتم علوم ۱۸ و ریاضی ۱۴
    و امسال هم علوم ۱۸/۵ و ریاضی ۱۳
    و بخاطر نمرات ریاضیم و اینکه ضعیف هستم میترسم قبول نشم آیا میتوانم در این رشته برم و موفق بشم؟ معدل هم سال هفتم ۱۹/۵۵
    هشتم ۱۸/۳۶
    نهم ۱۸/۶۹

    • مشاوران 100

      سلام نازنین خانم معدل و نمرات شما برای ورود به رشته تجربی دوره متوسطه دوم به اندازه کافی بالا هستند.
      موفقیت شما کاملا به ساعت مطالعه و میزان تلاش شما و کیفیت درس خوندن و تست زدن و برنامه ریزی های درسی شما در پایه دهم یازدهم و دوازدهم بستگی داره.
      میتونید با مشاوران رتبه برتر گروه ما همراه باشید و در طرح های ما ثبت نام کنید که در این مسیر کمکتون کنند.

  18. برای رشته تجربی باید سهمیه ای داشته باشیم؟

    • مشاوران 100

      خیر برای ورود به رشته تجربی دوره دبیرستان الزامی به داشتن سهمیه خاص نیست.

  19. رومینا رضا بشیری

    من میتونم برم تو رشته ی تجربی اخه رقابت خیلی بالاست ممکنه دانشگاه دولتی تهران نتونم قبول شم ممکنه که دانشگاه های شهرستان های اطراف تهران پیرا پزشکی قبول شم؟ ارزش درس خوندن در شهرستان برای پزشکی داره؟

    • مشاوران 100

      رومینا خانم درسته که تهران امکانات بیشتری داره اما در نهایت کسی که تهران پزشکی خونده یا شهرستان هر دو پزشک میشن و بیشتر به خود فرد بستگی داره چقدر مطالعه داشته باشه چقدر باسواد باشه و چقدر مهارت های علم پزشکی رو دنبال کرده و یاد گرفته.
      خیلی از پزشکانی که شهرستان ها درس خوندن پزشکان خوبی هستند.

  20. سلام من به پزشکی خیلی علاقه دارم دوست دارم به آرزوم برسم و خانواده ام سربلند شن …
    برای پزشکی باید چه رتبه ای داشته باشی
    و اگه بخوام برم تجربی اونقدر که میگن سخته واقعا سخته

    • مشاوران 100

      سلام فاطمه خانم. به نسبت سایر رشته ها، کنکور تجربی رقابت سنگین تری داره.
      نمیدونم منظورتون از اونقدر که میگن دقیقا چقدره؟
      برای قبولی بسته به سهمیه ای که دارید و دانشگاهی که مد نظرتون باشه رتبه ها متفاوته.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *