رشته تجربی دبیرستان: شرایط ورود، کنکور تجربی و رشته های تجربی در دانشگاه

برای کسانی که دانش آموز پایه نهم و یا حتی پایین‌تر هستند و همچنین برای دانش آموزان پایه دهم که به تازگی انتخاب رشته کرده‌اند شاید سوالات زیادی درباره رشته تجربی مطرح باشد از جمله اینکه رشته تجربی سخت است یا آسان؟ رشته تجربی بهتره یا ریاضی؟ کدوم رو انتخاب کنم رشته تجربی یا ریاضی؟ رشته تجربی بهتره یا انسانی؟ اصلا رشته تجربی چیست؟ کتاب های رشته تجربی چه کتاب هایی هستند؟ چگونه به رشته تجربی برویم؟ شرایط ورود به رشته تجربی چیست؟ که در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ به همه این سوالات پاسخ می‌دهیم.

این سوالات معمولا دانش آموزان و  اولیای ایشان را به تحقیق درباره رشته تجربی وادار می‌نمایند. شما به عنوان دانش اموز باید ببینید آیا علاقه به رشته تجربی دارید یا نه؟ از آمار بالای ورودبه رشته تجربی خبر دارید؟ اطلاع دارید که رشته های تحصیلی تجربی در دانشگاه چه رشته‌هایی هستند؟ رشته های تاپ تجربی یا به اصطلاح رشته های جذاب تجربی را می شناسید؟

توصیه می کنیم بعد از مطالعه این مقاله، حتما دیدگاه ها و نظرات انتهای همین صفحه را نیز مطالعه کنید چون بسیاری از این سوالات ممکن است سوال شما هم باشند. همچنین اگر با ابهام یا سوالی درباره انتخاب رشته تجربی روبرو بودید که در این صفحه جواب آن را پیدا نکردید، حتما در بخش نظرات انتهای همین صفحه بپرسید تا در کوتاه ترین زمان پاسخ داده شود.

 

رشته تجربی چیست؟

قبل از هر چیر باید رشته تحصیلی تجربی را تعریف کنیم. رشته تجربی در کنار سایر رشته های علوم نظری مثل ریاضی فیزیک و انسانی یکی از رشته‌هایی است که دانش آموزان نظام جدید در صورت داشتن شرایط ورود به این رشته، می‌توانند آن را انتخاب کنند. شرایط لازم برای ورود به رشته تجربی را در ادامه توضیح خواهیم داد.

هر چند کسانی که دیپلم ریاضی یا دیپلم انسانی داشته باشند نیز امکان شرکت در در کنکور را دارند اما هر سال بیشتر داوطلبان کنکور تجربی کسانی هستند که دانش آموز رشته تجربی بوده‌اند. ضمنا افرادی که دیپلم فنی حرفه ای یا کار و دانش نظام جدید دارند نیز می‌توانند در کنکور تجربی شرکت کنید. با این وجود این افراد باید سوابق تحصیلی ایجاد کنند یعنی قبل از کنکور باید در امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی شرکت کنند.

 

کتاب های رشته تجربی

کتاب‌های رشته تحصیلی تجربی مثل سایر رشته‌ها شامل چند درس عمومی و چند درس اختصاصی است. دروس اختصاصی رشته تجربی در دوره دبیرستان زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی هستند. دروس عمومی تجربی نیز شامل ادبیات و زبان فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی می‌باشد. چند درس دیگر مانند آمادگی دفاعی، سلامت و بهداشت و غیره نیز وجود دارند که در کنکور از این دروس سوالی طرح نمی‌شود.

در امتحانات نهایی خرداد از کلیه دروس عمومی و اختصاصی سوال تشریحی طرح می‌گردد. اما در کنکور سراسری تجربی که سوالات به صورت تستی هستند این قضیه کمی متفاوت است.

تا سال ۱۴۰۱ سوالات کنکور تجربی از کتاب‌های عمومی و اختصاصی طرح می‌شد. اما از سال ۱۴۰۲ به بعد سوالات کنکور تجربی فقط از دروس اختصاصی شامل زیست شناسی، ریاضی، فیزیک، شیمی و زمین شناسی طرح می‌شود. در کنکور ۱۴۰۳ تاثیر معدل امتحانات نهایی ۵۰ درصد و تاثیر آزمون تستی کنکور نیز ۵۰ درصد است.

شغل های رشته تجربی در دانشگاه و بازار کار رشته تجربی

بیشتر شغل ها و یا بهتر بگیم رشته های تجربی در دانشگاه، رشته هایی هستن که مرتبط با بدن انسان، گیاهان یا سایر جانداران هستن. مهم ترین درس رشته تجربی یعنی زیست شناسی هم بیشتر در ارتباط با همین موضوعات هست. البته بعضی رشته ها هم هستن که بین تجربی و ریاضی و انسانی مشترک هستن مثل حقوق و روانشناسی که از هر سه رشته میشه وارد این رشته های دانشگاه شد هرچند ظرفیت پذیرش دانشگاه های دولتی در این رشته ها برای گروه انسانی بیشتر از تجربی و ریاضی هست.

پرطرفدارترین شغل ها و رشته های تجربی در دانشگاه اول از همه رشته پزشکی و در مرتبه بعدی رشته هایی مثل داروسازی و دندانپزشکی هستن و معمولا هر سال رتبه های خوب کنکور تجربی یکی از این سه رشته رو انتخاب می کنن. طول دوره تحصیل پزشکی حدود ۷ سال و نیم ولی داروسازی و دندانپزشکی و دامپزشکی عمومی ۶ سال هست. رشته های دیگه ای هم هستن که جزو رشته های نسبتا پرطرفدار تجربی در دانشگاه به حساب میان و به اصطلاح کارشناسی یا لیسانس هستن یعنی دوره تحصیلشون ۴ سال هست مثل فیزیوتراپی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، رادیولوژی، بهداشت عمومی و …

اگه دوست دارید با این رشته ها بیشتر آشنا بشین و اطلاعاتی درباره رتبه های قبولی، طول دوره تحصیل، بازار کار، درآمد، امکان ادامه تحصیل و آینده شغلی این رشته ها بدست بیارید، به صفحه معرفی رشته های دانشگاهی تجربی در سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه کنید.

در چند رشته اول و پرطرفدار تجربی فعلا بازارکار نسبت به رشته های فنی مهندسی و رشته های علوم انسانی بهتره و هنوز به اندازه اون رشته ها اشباع نشده.

 

آیا رشته تجربی سخت است؟

شاید آب خوردن هم سخت باشه! چون باید انرژی صرف کرد لیوان رو برداشت و داخلش آب ریخت که از نظر بعضی ها کار خیلی آسانی نیست! هر کاری سختی داره اما بسته به همت خود آدم داره که در اون کار موفق بشه یا نه. باید ببینید با تحمل سختی ها به چی می رسید و آیا تحمل این سختی ها ارزشش رو داره یا نه. واقعیت این هست که الان با هجوم به رشته تجربی رو برو هستیم. بیشتر دانش آموزان پایه نهم اولویت اول انتخاب رشته هاشون رشته تجربی هست. آمار تعداد داوطلبان کنکور تجربی هم تایید کننده همین هست. آمار تعداد داوطلبان در کنکور سراسری ۹۶ به این صورت بود:

۵۸۰ هزار و ۳۰۱ نفر کنکور علوم تجربی،

۱۸۴ هزار و ۱۲۲ نفر کنکور علوم انسانی،‌

۱۴۸ هزار و ۴۲۹ نفر کنکور علوم ریاضی و فنی،

۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر کنکور آزمایشی هنر،

۶ هزار و ۴۵۴ نفر کنکور زبان‌های خارجی.

تعداد شرکت کننده های کنکور تجربی ۹۶ بیش از سه برابر تعداد کل داوطلبان کنکور ریاضی و همچنین بیش از سه برابر تعداد کل داوطلبان کنکور انسانی بوده! با اینکه مجموع تعداد کل داوطلبان کنکور نسبت به سال های گذشته کمتر شده اما تعداد داوطلبان کنکور تجربی بیشتر از قبل شده. رقایت در کنکور تجربی نسبت به رشته های دیگه تا حدودی بیشتره. ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه های دولتی کمتر از ۲ درصد کل داوطلبان کنکور تجربی هست یعنی هر سال حدود ۹۸ درصد از داوطلبان کنکور تجربی نمیتونن این رشته ها قبول بشن. بنابرین رقابت نسبتا سنگین هست و اگه واقعا دانش اموز پرتلاش و درسخونی هستید و به رشته های دانشگاهی تجربی و درس زیست شناسی علاقه دارید این رشته رو انتخاب کنید. برای انتخاب رشته حتما با مشاور تحصیلی خودتون هم مشورت کنید.

 

رشته تجربی چند سال دانشگاه دارد؟

مدت زمان تحصیل در رشته تجربی در مقطع متوسطه دوم سه سال است که شامل پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تجربی است. پس از اتمام دوره دبیرستان و قبولی در کنکور تجربی، مدت زمان تحصیل در رشته‌های دانشگاهی گروه تجربی بسته به رشته مورد نظر متفاوت است. طول دوره تحصیلی رشته پزشکی عمومی ۸ سال و رشته‌های دندانپزشکی عمومی و داروسازی و دکتری دامپزشکی ۶ سال است. مدت زمان تحصیلات کارشناسی سایر رشته‌ها ۴ سال است از جمله رشته‌های فیزیوتراپی، پرستاری، مامایی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، علوم تغذیه، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، بهداشت، کاردرمانی و غیره. بنابراین در پاسخ به این سوال که رشته تجربی چند سال دانشگاه دارد باید رشته مورد نظر را بررسی کرد.

مدت زمان تحصیل رشته های گروه تجربی

رشته دانشگاهیطول تحصیل
پزشکی۸ سال
دندانپزشکی۶ سال
داروسازی۶ سال
دامپزشکی۶ سال
فیزیوتراپی۴ سال
پرستاری۴ سال
مامایی۴ سال
علوم آزمایشگاهی۴ سال
اتاق عمل۴ سال
هوشبری۴ سال
رادیولوژی۴ سال
رادیوتراپی۴ سال
بینایی سنجی۴ سال
شنوایی شناسی۴ سال
علوم تغذیه۴ سال
بهداشت۴ سال
کار درمانی۴ سال
گفتار درمانی۴ سال
میکروبیولوژی۴ سال

پس از پایان دوره عمومی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی می‌توانید در آزمون دستیاری تخصصی شرکت کنید و وارد دوره تخصص این رشته‌ها شوید. مدت زمان تحصیل در دانشگاه در رشته‌های دکترای تخصصی متفاوت بوده و معمولا بین ۳ تا ۶ سال است.

همچنین در صورتی‌که فارغ‌التحصیل رشته‌های کارشناسی گروه تجربی شده باشید می‌توانید در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد شرکت کنید. طول دوره کارشناسی ارشد معمولا حداقل ۲ سال است. پس از دوره کارشناسی ارشد نیز می‌توانید وارد دوره دکتری تخصصی شوید که طول این دوره نیز معمولا حداقل ۴ سال طول می‌کشد. بنابراین در صورتی‌که یک دانش آموز ۱۸ ساله رشته تجربی بخواهد وارد رشته‌های پیراپزشکی مثل پرستاری، مامایی، فیزیوتراپی و غیره شود و تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهد، در سن ۲۸ سالگی یا کمی بیشتر می‌تواند مدرک تحصیلی دکترا دریافت کند.

مقطع تحصیلیمدت تحصیل
کاردانی۲ سال
کارشناسی پیوسته۴ سال
کارشناسی ارشد۲ سال
دکتری عمومی۶ تا ۸ سال
دکتری تحصصیحداقل ۳ سال

 

سوالات خود را درباره رشته تجربی از گروه مشاوران ۱۰۰ بپرسید

مهم ترین نکات مربوط به انتخاب رشته تجربی در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ بیان شد. اگر سوالی در رابطه با انتخاب رشته دبیرستان یا درباره رشته تجربی در ذهن شماست که جوابش رو در این مقاله نگرفتید میتونید در بخش نظرات انتهای همین صفحه بپرسید. پاسخگوی سوالات و پذیرای نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

 

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۳۰ نظر


  1. سلام خسته نباشید ببخشید من یه سوال داشتم من دانش اموز سال دهم انسانی هستم به این رشته علاقه‌ای ندارم. تجربی رو نیاوردم میخاستم بدونم اگه بخام برم تجربی چه کاری باید انجام بدم

  2. سلام علوم تجربی میگن خیلی خرج داره راست میگن یا نه

    • مشاوران 100

      سلام چه خرجی منظورتونه؟
      تحصیل در دبیرستانه که تفاوت خاصی با بقیه رشته ها نداره و قیمت کتاب های کمک درسی و فیلم و دی وی دی های تجربی تقریبا مشابه سایر رشته هاست.

  3. سلام من نهمی هستم و علاقه نسبتا شدیدی به تجربی دارم و معدل سال هفتم ۱۸/۹۳ و معدل هشتم ۱۸/۹۸ شدم به نظر شما شانس قبولی در رشته تجربی رو دارم یا خیر؟

  4. سلام من خیلی از این کارها که مثلا دانشجوهای تجربی میرن مرده ها رو میبینن بعد باهاشون یه کارایی میکنن یا یه زخمی رو مداوا میکنن اصلا یه احساس باحالی میده شاید از مرده بترسم ولی به نظرم خیلی باحاله میشه بگید چقدر از این کارها میکنن الان من نهم هستم خوب دارم از روز تا شب میخونم بازم تجربی ام همینجوریه دیگه بنظرتون برم تجربی مامانم میگه سخته ولی اگه دوست داری برو هی تو دلم شک میندازه ولی فکرم از سر تجربی نمیره خوب دوس دارم به نظرتون وقتی آدم میتونه معدل ۱۹ یا ۱۹/۵۷بگیره میتونه تویه رشته ی تجربیم نمره ی خوبی بیاره دیگه من از بچگی دوس داشتم دکتر قلب و عروق بشم ناخودآگاه افتاده بود تو سرم

    • سلام الهه خانم
      کالبدشکافی خیلی زیاد نیست بیشتر با بیمار زنده در رشته پزشکی سر و کار دارید.
      البته در تخصص پزشکی قانونی با جسد سر و کار بیشتره.
      اگه علاقه دارید به این رشته به خاطر سخت بودن نباید از علاقتون بگذرید بلکه باید برید دنبال علاقتون و برای قبولی پزشکی تلاش کنید که ان شاء الله یه پزشک متخصص قلب و عروق خوب بشید بعدا.
      امیدوارم موفق باشید

    • سلام یه سوال داشتم منی که رشتم فنی هست میتونم کنکورتجربی بدم

    • مشاوران 100

      سلام فاطمه خانم
      اگه دیپلم نظام جدید دارید میتونید

    • سلام من پایه نهم هستم پایه هفتم ریاضی ۱۹.۵ گرفتم علوم ۸ پایه هشتم ریاضی ۲۰ اوردم علوم ۲۰ من خودم به ریاضی علاقه دارم ولی میشه بگید من می تونم رشته ریاضی یا تجربی برم اگه میشه بگید چون واقعا برام مهمه

  5. فاطمه احمدی

    سلام خسته نباشید.من معدل پایه هفتم ۱۹.۸۰ پایه هشتم نوبت اول ۲۰ و نوبت دوم ۱۹.۹۳ شد من پایه نهمم و درگیر انتخاب رشته هستم و بین انسانی و تجربی گیر کردم و به هردو البته تجربی بیشتر علاقه دارم میشه راهنمایی کنید که آیا من میتونم تجربی رو بر دارم؟؟

  6. سلام
    من امسال کلاس نهم میرم
    راستش میخام تجربی بردارم چون به تجربی خیلی علاقه دارم
    ولی میترسم قبول نشم و به خدمت سربازی برم که دو سال عقب میندازه
    درضمن معدل هفتمم نوبت اول ۱۹ و نیم شد و نوبت دوم ۱۹ و ۵۶
    هشتم هم نوبت اول ۱۹ و ۷۱ شد و نوبت دومم ۱۹ و ۹۳
    الان من چیکار کنم از طرفی میگن سخته و میترسم قبول نشم
    از طرفی هم علاقه دارم
    لطفا راهنماییم کنین

    • سلام محمدرضای عزیز
      شما بجز سال اول که دانش آموز دوازدهم هستید و کنکور شرکت میکنید اگر سن شما از حد لازم فراتر نرفته باشه سال دوم هم میتونید کنکور شرکت کنید و فورا همون سال اول در صورت قبول نشدن نیاز نیست به خدمت سربازی برید.
      اگر واقعا به تجربی علاقه دارید و درسخون هستید بخاطر ترس از قبول نشدن از علاقتون صرف نظر نکنید.

  7. سلام من رقیه هستم امسال قراره برم نهم به رشته تجربی هم علاقه دارم اما مثل همه از رقابت و قبول نشدن در کنکور میترسم…
    معدل هفتم و هشتمم ۲۰ بوده و هر دوسال شاگرد اول بودم ولی نگران انتخاب رشته هستم.
    به نظر شما میتونم وارد این رشته بشم؟
    درضمن خیلی ممنون بابت مطالب جامع و کاملتون

    • سلام رقیه خانم
      اگر واقعا به رشته تجربی و مشاغل درمانی علاقه دارید و اهل درس و تلاشگر هستید در انتخاب این رشته تردید نکنید.

  8. با سلام و خسته نباشید
    من امسال میرم نهم
    انخاب رشته ذهن من رو درگیر گرده
    من هم مثل خیلی های دیگه خیلی به تجربی علاقه دارم
    نمره ی علوم هفتم ۱۷ و ریاضی هفتم ۱۹ شد
    نمره ی علوم هشتم ۲۰ و ریاضی هشتم ۲۰ شد
    هشتم هم که امسال میرم و امیدوارم که هر دو درس رو بیست بگیرم
    راستش بی نهایت به تجربی و پزشکی علاقه دارم
    اما همه میگن که خیلی سخته
    همه میگن باید بالای هشت ساعت درس بخونی و خیلی متقاضی داره و امکان داره که تو دانشگاه دولتی قبول نشی از کنکور میترسم
    اما علاقم ذره ای به تجربی کم نمیشه
    به نظرتون این سختی که میگن چقدره ؟
    ممنونم که وقت گذاشتید و جوابم رو میدید
    خسته نباشید

    • سلام دوست عزیز
      با این نمرات به نظر میرسه شما دانش آموز درس خوان و تلاشگری باشید
      و با توجه به علاقه ای که به رشته تجربی دارید این تلاش ادامه خواهد داشت به شرطی که در مسیر درست با برنامه ریزی و منابع کمک آموزشی مناسب و روش های صحیح مطالعه و تست زنی باشه قطعا رتبه خوبی در کنکور کسب خواهید کرد.
      به خاطر سخت بودن و رقابت نباید از علاقتون دست بکشید.
      هر چقدر هم که سخت باشه شما سخت تر و بیشتر تلاش کنید از رقبا جلو خواهید افتاد.
      اگر سوال دیگری داشتید در خدمتیم.

  9. سلام معدل هفتمم ۱۹.۸۱ و علوم ۱۹ ریاضی ۱۸
    معدل هشتمم ۱۹.۶۹ و علوم ۱۷.۲۵ و ریاضی ۱۹
    معدل نهمم ۱۸.۶۶ و علوم ۱۷ و ریاضی ۱۸
    با این نمرات میتونم تو رشته تجربی تحصیل کنم ؟ و اینکه در مدارس غیرانتفایی بدون ظرفیت با این وضعیت میتونم ثبت نام کنم ؟ همه ی این معدل ها برا نوبت دومه هرسه ساله خیلی نگرام رشته تجربی رو خیلی دوست دارم عاشق زیست هستم میشه زود جواب بدین ممنونم

    • مشاوران 100

      سلام دوست عزیز
      بله با این نمرات شروط اولیه برای ورود به رشته تجربی رو دارید

  10. سلام من دانش اموز نهم هستم و در انتخاب رشته مشکل دارم یعنی خودم رشته تجربی رو دوست دارم و به زیست شناسی و زمین شناسی و اینها علاقه دارم درس های دیگه تجربی مثل ریاضی و … رو هم دوست دارم یعنی ازشون بدم نمیاد هدف منم از ادامه تحصیل پیدا کردن شغل مناسب در اینده هست ولی میترسم رشته تجربی رو انتخاب کنم ولی بخاطر اینکه تعداد شرکت کننده ها زیاده نتونم قبول بشم معدل سال هفتم ۱۹/۷۰ معدل سال هشتم ۱۹/۸۶ معدل ترم اول نهمم ۲۰ شدم یکی میگه تجربی سخته برو انسانی یا ریاضی یکی میگه از رو علاقت انتخاب کن میترسم این همه هم تلاش کنم ولی اخرش شغل مناسبم رو پیدا نکنم ممنون میشم راهنماییم کنید

    • سلام نگین خانم
      کاملا درسته که رشته تجربی رقابت سنگینی داره
      اما اگر واقعا به این رشته و مشاغل علوم پزشکی علاقه دارید به خاطر ترس از رقابت از علاقتون دست نکشید و حتما این رشته رو انتخاب کنید
      برای موفقیت در کنکور تجربی باید واقعا سخت کوش و اهل تلاش باشید، منابع کمک درسی مناسبی انتخاب کنید و از یک مشاور رتبه برتر کنکور هم در طول این مسیر استفاده کنید تا روش مطالعه و برنامه ریزی صحیح رو به شما یاد بده که مسیر رو اشتباه نرید.

  11. سلام من کلاس نهم هستم معدل نوبت دوم هفتم ۱۹.۸۱ بود علوم ۱۹ و ریاضیم ۱۸
    معدل نوبت دوم هشتم ۱۹.۶۹ و علوم ۱۷.۲۵ و ریاضی ۱۹
    معدل نوبت دوم نهمم ۱۹.۷۱ و علوم ۱۷ و ریاضی ۱۸ به نظرتون با این نمرات تو تجربی الف یا ب تو برگه ی هدایت تحصیلی بیارم عاشق تجربی ام مخصوصا زیست و فیزیکش زمین هم دوست دارم شیمی هم بد نیست ممنون میشم زود جواب بدین

    • سلام ایسان جان
      جواب سوال شما مثبت هست
      با این نمرات بالا شرط نمره لازم برای ورود به رشته تجربی رو دارید
      باید بررسی بشه که مدرسه و منطقه مورد نظر شما چقدر ظرفیت کلاس های تجربی داره و کسانی که معدل و نمراتشون از شما بالاتر هست و متقاضی رشته تجربی هستند چند نفر هستند.

    • سلام خسته نباشید. من سال نهمی هستم. خیلی خیلی درباره همه رشته ها تحقیق و پرس و جو کردم و سعی کردم عقلانی تصمیم بگیرم. علایقم به رشته تجربی خیلی نزدیکه و نمیتونم اصلا خودم رو تو رشته ای به جز این تصور کنم. از طرفی خواهرم که قبلا رشته تجربی بوده و دوبار شکست خورده الانم داره یه درس نامربوط به رشتش میخونه، میگه که توی این کنکور تجربی فقط و فقط سهمیه دارها و پولدار ها میتونن شانس داشته باشن… همش با حرفایی که فکر میکنم منطقیه منو ناامید میکنه. اما من واقعا گیر کردم. باید با منطقم تصمیم بگیرم اما از علاقمم نمیتونم به هیچ وجهه دست بکشم. معدلم هم تا الان زیر نوزده و نود و هشت نبوده. فقط یه چیز منو میترسونه…دختر خالم که توی دبیرستان کلا ده تا درس رو میفتاد و تجدید میورد با سهمیه جانبازی پدرش الان داره وکالت دولتی میخونه. ایا اینا واقعا صحت داره دارم دیوونه میشم

    • مشاوران 100

      سلام دوست عزیز
      رشته ای به نام وکالت وجود نداره
      شاید منظورتون رشته حقوق هست
      برای وکالت باید ازمون شرکت کرد که ازمونش هم شدیدا رقابتش بالاست و قبولی راحت نیست.
      اگه واقعا به تجربی علاقه دارید و درسخون هستید نباید به خاطر موفق نشدن خواهرتون از این رشته دست بکشید. احتمال موفق شدن یا نشدن شما هیچ ارتباطی به خواهر و دخترخاله و دیگران نداره.

  12. سلام من الان کلاس دهم انسانی هستم میخواستم بدونم که میتونم رشتم رو به تجربی تغییر بدم بعدش دوباره از دهم تجربی بخونم ؟ میخوام دندانپزشکی قبول بشم
    باید چه رتبه ای بیارم که دندانپزشکی دولتی قبول شم وهزینه زیادی واسم نداشته باشه؟

    • سلام شهرزاد جان
      نیاز نیست دهم رو دوباره بخونید و یکسال طول بکشه
      تابستون دهم رو بخونید و از الان برای تغییر رشته و امتحانات دهم اقدام کنید
      از یازدهم رشته تجربی رو مثل سایر دانش آموزان تجربی در مدرسه بخونید.
      قبولی دندانپزشکی بسته به دانشگاه مد نظر شما داره
      چه شهری و کدام دانشگاه مد نظرتون هست؟

  13. میشه بگید که چه جوری می تونم درس بخونم و جمع بندی داشته باشم و چه جوری میتونم در عرض یک ماه هم درس های دهم و هم یازدهم و هم دوازدهم رو خوب بخونم و چه جوری میتونم که رتبه ی خوبی تو کنکور بیارم و برای پزشکی قبول بشم

    • سلام دوست عزیز
      سوال شما خیلی کلی و فراگیر هست
      تقریبا اینکه چه جوری درس بخونید جوابش میشه کل مقالاتی که درباره روش مطالعه در سایت مشاوران ۱۰۰ منتشر شده.
      اگر تا الان درس نخوندید و بخواهید در عرض یک ماه درس های دهم و یازدهم و دوازدهم رو با کیفیت بالا بخونید و پزشکی قبول بشید تقریبا امری محال هست!
      اما اگه تا الان خوب خوندید و تست کافی زدید و سوالتون صرفا درباره نحوه جمع بندی دروس هست حتما مقاله “برنامه ریزی برای جمع بندی کنکور” رو در سایت مشاوران ۱۰۰ جستجو کنید و پیدا کنید بخونید.
      در صورت نیاز به بررسی تخصصی شرایطتون و تمایل به داشتن یک برنامه شخصی مختص شرایط خودتون میتونید از طریق شماره تلفن ۰۲۱۹۱۰۳۵۳۶۳ داخلی ۲ با همکاران ما تماس بگیرید تا شرایط برنامه ریزی و مشاوره ماهانه با رتبه های برتر کنکور رو به شما اعلام کنند.

  14. سلام، من پایه نهم هستم (نمونه دولتی) منم دقیقا سره همین دو راهی موندم، میگم برم تجربی ولی میترسم ۱- کم نیارم وسطش (چون واقعا ادمش نیستم بکوب بخونم)
    ۲- از تعداد داوطلبان ۳- هزینه بکنم و تلاش بکنم ولی اخرش هیچی نشه ۴- معلم علوم ما میگه به هیچ وجه تجربی نروید چون کلا ۴۰۰۰ نفر رو میگرن و کنکورش بشدت سخته و شانسی ندارید
    از یه طرف میگم برم ریاضی بازم میترسم ۱- اعتماد بنفسی تو ریاضی ندارم ۲- اکثر ادمیایی که میگن میریم ریاضی واقعا عاشق درسش هستن که من واقعا اون علاقه شدید رو ندارم ۳- شغل خوب گیر نیاد ۴- وسطش کم بیارم ۵- بعضیا میگن بعد از مدتی زده میشی و ….
    تو دوران ابتدایی عاشق ریاضی بودم ولی سال هفتم انقدر معلممون گفت تو نمیتونی نمیتونی که باعث شد از ریاضی زده بشم
    از یه طرف ایندم برام مهمه و به پیرانپزشکی و .. علاقه دارم و درامداشونم واقعا خوبه ! و پیش خودم فکر میکنم که اگه کلاس برم و تلاش کنم امیدوار میشم ولی بعد از دو روز که یاد تعداد بالا نخبه هامون و داوطب ها میوفتم قید همه چی رو میزنم !
    دیگه واقعا نیاز دارم که هدفمو مشخص کنم (و جالب اینکه علاقه شدیدی هم به هیچ درسی ندارم)
    ممنون میشم راهنماییم کنین

    • سلام عسل خانم
      بهترین انتخاب برای شما این هست که برید دنبال علاقتون و از شکست نترسید
      اگر به تجربی علاقه بیشتری دارید و از خودتون مطمئن هستید که تلاش می کنید درس می خونید نباید از تعداد زیاد رقبا بترسید.
      اعتماد به نفس خودتون رو بالا ببرید و به موفقیتتون ایمان داشته باشید.
      در حال حاضر بعضی از رشته های دانشگاهی گروه تجربی فعلا بازار کار بهتری دارند اما به معنی این نیست که در رشته ریاضی و رشته های مهندسی امکان موفقیت وجود نداره.

  15. چرا هیچکی نمیخواد بره رشته ریاضی؟

  16. سحر جوانمردی

    سلام من کلاس نهم هستم
    معدل هفتمم ۱۹.۸۰ بود هشتمم که ۱۹.۹۱ بودم ترم اول نهمم بیست کامل بود علوم و ریاضیم هم قویه میخوام بدونم میتونم تو مدرسه نمونه دولتی در رشته تجربی تحصیل کنم به راحتی؟

  17. سلام من دانش اموز نهم هستم متاسفانه هنوز علاقه ام رو پیدا نکردم یه روز به تجربی علاقه زیادی دارم یه روز ادبیات هر چی ام از اطرافیان پرس و جو میکنم میگن تجربی سخته خیلی سخته نرو و اینا زیادم از روانشناسی و اینا خوشم نمیاد بیشتر رو تجربی فک میکنم به نظر شما میتونم تو تجربی موفق بشم ؟
    باید چند ساعت درس بخونم ؟ سخته ؟ معدل هفتم ۱۹/۹۸
    هشتم ۱۹/۸۸

    • سلام دوست عزیز
      اگه به تجربی علاقه بیشتری دارید حتما این رشته رو انتخاب کنید
      درسته که سخته ولی شما هم با این معدل نشون دادید که سختکوش هستید

  18. سلام خسته نباشید. من الان سال هشتم هستم و هفتم رو خیلی خراب کردم ریاضی ۱۱ و علوم ۱۴ کل معدل ۱۸/۴۰ شدم. میخواستم ببینم سال هشتم و نهم رو باید ریاضی و علوم و معدل انها را چند بشم. درضمن امسال یعنی هشتم نوبت اول ۱۹ شدم. لطفا جواب بدید. ممنون از سایت خوبتون یاعلی

  19. سلام من دانش آموز پایه هفتم هستم و به رشته تجربی علاقه زیادی دارم معدل نوبت اولم شد ۱۹.۷ علوم ۲۰ و ریاضی ۱۵ به علوم علاقه زیادی دارم ولی به ریاضی زیاد نه. میخواستم اگه هشتم و نهم معدلم بین همین ۱۹ و ۱۸ باشه می تونم برم تجربی؟

    • مشاوران 100

      سلام لیلا خانم
      بله میتونید یعنی شرط لازم رو دارید.

  20. من دانش آموز پایه نهم هستم و به رشته تجربی علاقه دارم ولی نگرانم از اینکه نتونم من معدل هفتم هشتمم ۱۷ شدم ولی ریاضی و علومم پایین بود ولی نهم ریاضیم خوب شد و دارم تلاش میکنم علوم بهتر بشه ولی اگه معدلم ۱۸/۵ بشه شانس رفتن به تجربی رو دارم؟ لطفا کمک کنید من خیلی گبج شدم

    • مشاوران 100

      سلام با این معدل شانس ورود به رشته تجربی رو دارید.

    • سلام من نهم هستم هر سال معدلم بالای ۱۹/۵۰ میشه امسال ترم. اول ریاضی ۱۹ ولی علوم ۱۸ شدم ترم دوم هم توی این حدود میشم بعد بقیه درسها هم خیلی خوبه مثلا تاریخ رو نصفش بلدم بعد نویسندگی هم میکنم بعد از لخاظ تربیت بدنی بوکس و تکواندو و بسکتبال کار میکنم ولی خودم تجربی میخوام برم قبول میشم؟

    • سلام دوست عزیز
      معیارهای مختلفی برای انتخاب رشته باید درنظر گرفته بشه اما یکی از مهمترین معیارها علاقه است
      اگه علاقه تون به رشته تجربی خیلی بیشتر از سایر رشته هاست و واقعا اهل درس خوندن و تلاش هستید این رشته رو انتخاب کنید آینده شغلی خوبی هم داره اگه رتبه خوبی در کنکور کسب کنید.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *