رشته تجربی دبیرستان: شرایط ورود، کنکور تجربی و رشته های تجربی در دانشگاه

برای کسانی که دانش آموز پایه نهم و یا حتی پایین‌تر هستند و همچنین برای دانش آموزان پایه دهم که به تازگی انتخاب رشته کرده‌اند شاید سوالات زیادی درباره رشته تجربی مطرح باشد از جمله اینکه رشته تجربی سخت است یا آسان؟ رشته تجربی بهتره یا ریاضی؟ کدوم رو انتخاب کنم رشته تجربی یا ریاضی؟ رشته تجربی بهتره یا انسانی؟ اصلا رشته تجربی چیست؟ کتاب های رشته تجربی چه کتاب هایی هستند؟ چگونه به رشته تجربی برویم؟ شرایط ورود به رشته تجربی چیست؟ که در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ به همه این سوالات پاسخ می‌دهیم.

این سوالات معمولا دانش آموزان و  اولیای ایشان را به تحقیق درباره رشته تجربی وادار می‌نمایند. شما به عنوان دانش اموز باید ببینید آیا علاقه به رشته تجربی دارید یا نه؟ از آمار بالای ورودبه رشته تجربی خبر دارید؟ اطلاع دارید که رشته های تحصیلی تجربی در دانشگاه چه رشته‌هایی هستند؟ رشته های تاپ تجربی یا به اصطلاح رشته های جذاب تجربی را می شناسید؟

توصیه می کنیم بعد از مطالعه این مقاله، حتما دیدگاه ها و نظرات انتهای همین صفحه را نیز مطالعه کنید چون بسیاری از این سوالات ممکن است سوال شما هم باشند. همچنین اگر با ابهام یا سوالی درباره انتخاب رشته تجربی روبرو بودید که در این صفحه جواب آن را پیدا نکردید، حتما در بخش نظرات انتهای همین صفحه بپرسید تا در کوتاه ترین زمان پاسخ داده شود.

 

رشته تجربی چیست؟

قبل از هر چیر باید رشته تحصیلی تجربی را تعریف کنیم. رشته تجربی در کنار سایر رشته های علوم نظری مثل ریاضی فیزیک و انسانی یکی از رشته‌هایی است که دانش آموزان نظام جدید در صورت داشتن شرایط ورود به این رشته، می‌توانند آن را انتخاب کنند. شرایط لازم برای ورود به رشته تجربی را در ادامه توضیح خواهیم داد.

هر چند کسانی که دیپلم ریاضی یا دیپلم انسانی داشته باشند نیز امکان شرکت در در کنکور را دارند اما هر سال بیشتر داوطلبان کنکور تجربی کسانی هستند که دانش آموز رشته تجربی بوده‌اند. ضمنا افرادی که دیپلم فنی حرفه ای یا کار و دانش نظام جدید دارند نیز می‌توانند در کنکور تجربی شرکت کنید. با این وجود این افراد باید سوابق تحصیلی ایجاد کنند یعنی قبل از کنکور باید در امتحانات نهایی پایه دوازدهم تجربی شرکت کنند.

 

کتاب های رشته تجربی

کتاب‌های رشته تحصیلی تجربی مثل سایر رشته‌ها شامل چند درس عمومی و چند درس اختصاصی است. دروس اختصاصی رشته تجربی در دوره دبیرستان زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی، فیزیک و شیمی هستند. دروس عمومی تجربی نیز شامل ادبیات و زبان فارسی، دین و زندگی، عربی و زبان انگلیسی می‌باشد. چند درس دیگر مانند آمادگی دفاعی، سلامت و بهداشت و غیره نیز وجود دارند که در کنکور از این دروس سوالی طرح نمی‌شود.

در امتحانات نهایی خرداد از کلیه دروس عمومی و اختصاصی سوال تشریحی طرح می‌گردد. اما در کنکور سراسری تجربی که سوالات به صورت تستی هستند این قضیه کمی متفاوت است.

تا سال ۱۴۰۱ سوالات کنکور تجربی از کتاب‌های عمومی و اختصاصی طرح می‌شد. اما از سال ۱۴۰۲ به بعد سوالات کنکور تجربی فقط از دروس اختصاصی شامل زیست شناسی، ریاضی، فیزیک، شیمی و زمین شناسی طرح می‌شود. در کنکور ۱۴۰۳ تاثیر معدل امتحانات نهایی ۵۰ درصد و تاثیر آزمون تستی کنکور نیز ۵۰ درصد است.

شغل های رشته تجربی در دانشگاه و بازار کار رشته تجربی

بیشتر شغل ها و یا بهتر بگیم رشته های تجربی در دانشگاه، رشته هایی هستن که مرتبط با بدن انسان، گیاهان یا سایر جانداران هستن. مهم ترین درس رشته تجربی یعنی زیست شناسی هم بیشتر در ارتباط با همین موضوعات هست. البته بعضی رشته ها هم هستن که بین تجربی و ریاضی و انسانی مشترک هستن مثل حقوق و روانشناسی که از هر سه رشته میشه وارد این رشته های دانشگاه شد هرچند ظرفیت پذیرش دانشگاه های دولتی در این رشته ها برای گروه انسانی بیشتر از تجربی و ریاضی هست.

پرطرفدارترین شغل ها و رشته های تجربی در دانشگاه اول از همه رشته پزشکی و در مرتبه بعدی رشته هایی مثل داروسازی و دندانپزشکی هستن و معمولا هر سال رتبه های خوب کنکور تجربی یکی از این سه رشته رو انتخاب می کنن. طول دوره تحصیل پزشکی حدود ۷ سال و نیم ولی داروسازی و دندانپزشکی و دامپزشکی عمومی ۶ سال هست. رشته های دیگه ای هم هستن که جزو رشته های نسبتا پرطرفدار تجربی در دانشگاه به حساب میان و به اصطلاح کارشناسی یا لیسانس هستن یعنی دوره تحصیلشون ۴ سال هست مثل فیزیوتراپی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، پرستاری، مامایی، علوم آزمایشگاهی، علوم تغذیه، رادیولوژی، بهداشت عمومی و …

اگه دوست دارید با این رشته ها بیشتر آشنا بشین و اطلاعاتی درباره رتبه های قبولی، طول دوره تحصیل، بازار کار، درآمد، امکان ادامه تحصیل و آینده شغلی این رشته ها بدست بیارید، به صفحه معرفی رشته های دانشگاهی تجربی در سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه کنید.

در چند رشته اول و پرطرفدار تجربی فعلا بازارکار نسبت به رشته های فنی مهندسی و رشته های علوم انسانی بهتره و هنوز به اندازه اون رشته ها اشباع نشده.

 

آیا رشته تجربی سخت است؟

شاید آب خوردن هم سخت باشه! چون باید انرژی صرف کرد لیوان رو برداشت و داخلش آب ریخت که از نظر بعضی ها کار خیلی آسانی نیست! هر کاری سختی داره اما بسته به همت خود آدم داره که در اون کار موفق بشه یا نه. باید ببینید با تحمل سختی ها به چی می رسید و آیا تحمل این سختی ها ارزشش رو داره یا نه. واقعیت این هست که الان با هجوم به رشته تجربی رو برو هستیم. بیشتر دانش آموزان پایه نهم اولویت اول انتخاب رشته هاشون رشته تجربی هست. آمار تعداد داوطلبان کنکور تجربی هم تایید کننده همین هست. آمار تعداد داوطلبان در کنکور سراسری ۹۶ به این صورت بود:

۵۸۰ هزار و ۳۰۱ نفر کنکور علوم تجربی،

۱۸۴ هزار و ۱۲۲ نفر کنکور علوم انسانی،‌

۱۴۸ هزار و ۴۲۹ نفر کنکور علوم ریاضی و فنی،

۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر کنکور آزمایشی هنر،

۶ هزار و ۴۵۴ نفر کنکور زبان‌های خارجی.

تعداد شرکت کننده های کنکور تجربی ۹۶ بیش از سه برابر تعداد کل داوطلبان کنکور ریاضی و همچنین بیش از سه برابر تعداد کل داوطلبان کنکور انسانی بوده! با اینکه مجموع تعداد کل داوطلبان کنکور نسبت به سال های گذشته کمتر شده اما تعداد داوطلبان کنکور تجربی بیشتر از قبل شده. رقایت در کنکور تجربی نسبت به رشته های دیگه تا حدودی بیشتره. ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه های دولتی کمتر از ۲ درصد کل داوطلبان کنکور تجربی هست یعنی هر سال حدود ۹۸ درصد از داوطلبان کنکور تجربی نمیتونن این رشته ها قبول بشن. بنابرین رقابت نسبتا سنگین هست و اگه واقعا دانش اموز پرتلاش و درسخونی هستید و به رشته های دانشگاهی تجربی و درس زیست شناسی علاقه دارید این رشته رو انتخاب کنید. برای انتخاب رشته حتما با مشاور تحصیلی خودتون هم مشورت کنید.

 

رشته تجربی چند سال دانشگاه دارد؟

مدت زمان تحصیل در رشته تجربی در مقطع متوسطه دوم سه سال است که شامل پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم تجربی است. پس از اتمام دوره دبیرستان و قبولی در کنکور تجربی، مدت زمان تحصیل در رشته‌های دانشگاهی گروه تجربی بسته به رشته مورد نظر متفاوت است. طول دوره تحصیلی رشته پزشکی عمومی ۸ سال و رشته‌های دندانپزشکی عمومی و داروسازی و دکتری دامپزشکی ۶ سال است. مدت زمان تحصیلات کارشناسی سایر رشته‌ها ۴ سال است از جمله رشته‌های فیزیوتراپی، پرستاری، مامایی، بینایی سنجی، شنوایی شناسی، علوم تغذیه، علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، بهداشت، کاردرمانی و غیره. بنابراین در پاسخ به این سوال که رشته تجربی چند سال دانشگاه دارد باید رشته مورد نظر را بررسی کرد.

مدت زمان تحصیل رشته های گروه تجربی

رشته دانشگاهیطول تحصیل
پزشکی۸ سال
دندانپزشکی۶ سال
داروسازی۶ سال
دامپزشکی۶ سال
فیزیوتراپی۴ سال
پرستاری۴ سال
مامایی۴ سال
علوم آزمایشگاهی۴ سال
اتاق عمل۴ سال
هوشبری۴ سال
رادیولوژی۴ سال
رادیوتراپی۴ سال
بینایی سنجی۴ سال
شنوایی شناسی۴ سال
علوم تغذیه۴ سال
بهداشت۴ سال
کار درمانی۴ سال
گفتار درمانی۴ سال
میکروبیولوژی۴ سال

پس از پایان دوره عمومی در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی می‌توانید در آزمون دستیاری تخصصی شرکت کنید و وارد دوره تخصص این رشته‌ها شوید. مدت زمان تحصیل در دانشگاه در رشته‌های دکترای تخصصی متفاوت بوده و معمولا بین ۳ تا ۶ سال است.

همچنین در صورتی‌که فارغ‌التحصیل رشته‌های کارشناسی گروه تجربی شده باشید می‌توانید در آزمون ورودی دوره کارشناسی ارشد شرکت کنید. طول دوره کارشناسی ارشد معمولا حداقل ۲ سال است. پس از دوره کارشناسی ارشد نیز می‌توانید وارد دوره دکتری تخصصی شوید که طول این دوره نیز معمولا حداقل ۴ سال طول می‌کشد. بنابراین در صورتی‌که یک دانش آموز ۱۸ ساله رشته تجربی بخواهد وارد رشته‌های پیراپزشکی مثل پرستاری، مامایی، فیزیوتراپی و غیره شود و تا مقطع دکتری ادامه تحصیل دهد، در سن ۲۸ سالگی یا کمی بیشتر می‌تواند مدرک تحصیلی دکترا دریافت کند.

مقطع تحصیلیمدت تحصیل
کاردانی۲ سال
کارشناسی پیوسته۴ سال
کارشناسی ارشد۲ سال
دکتری عمومی۶ تا ۸ سال
دکتری تحصصیحداقل ۳ سال

 

سوالات خود را درباره رشته تجربی از گروه مشاوران ۱۰۰ بپرسید

مهم ترین نکات مربوط به انتخاب رشته تجربی در این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ بیان شد. اگر سوالی در رابطه با انتخاب رشته دبیرستان یا درباره رشته تجربی در ذهن شماست که جوابش رو در این مقاله نگرفتید میتونید در بخش نظرات انتهای همین صفحه بپرسید. پاسخگوی سوالات و پذیرای نظرات ارزشمند شما عزیزان هستیم.

 

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۳۰ نظر


  1. سلام من دانش آموز یازدهم رشته تجربی هستم علاقم به پزشکی زیاده و تلاشمم میکنم اما به ادبیات خیلی زیاد علاقه دارم اما میشه با کنکور تجربی در دانشگاه ب رشته ادبیات راه یافت؟

    • مشاوران 100

      سلام برای تحصیل در رشته های دانشگاهی مثل آموزش زبان و ادبیات فارسی باید از طریق کنکور سراسری انسانی اقدام کنید. البته اگر بخواهید بدون کنکور مثلا در دانشگاه آزاد این رشته رو بخونید نیازی به داشتن دیپلم انسانی نیست و با دیپلم تجربی هم میتونید.
      توصیه ما به شما این هست که با دید باز انتخاب رشته کنید و اگر قصدتون رشته هایی مثل پزشکی هست وارد رشته تجربی بشید اگر قصدتون ادبیات هست وارد رشته انسانی بشید.

  2. سلام من معدل هفتمم شد ۱۶ ولی نهم و هشتم شدن ۱۹ ایا میتونم برم رشته تجربی

  3. سلام
    ایا ورزش در رشته تجربی اهمیت بالایی دارد؟
    و این ورزش سخت است یا اسان؟
    خواهشمندم پاسخ دهید.

    • سلام منظورتون زنگ ورزش مدرسه است؟
      تقریبا مثل دوره راهنمایی (متوسطه اول) هست و جزئیاتش به دبیر ورزش مدرسه بستگی داره که تا چه حد به دانش آموزها سخت بگیره.
      اگر منظورتون از ورزش رو کامل تر بیان کنید بهتر میتونیم راهنماییتون کنیم، زنگ ورزش؟ رشته علوم ورزشی؟ رشته تربیت بدنی که با ورزش ارتباط مستقیم داره؟

  4. سلام من کلاس هشتم هستم به تجربی خیلی علاقه دارم ولی واقعا ریاضیم ضعیفه چی کار باید بکنم؟ میتونم برم تجربی یا نه؟

  5. سلام من کلاس نهم هستم ولی خیلی نمیخونم. یعنی اصلا حوصلم نمیشه بخونم. ریاضی و علوم خوبم و هفتم و هشتم ۲۰ گرفتم. مامانم میگه اگه بخوای اینجوری ادامه بدی نمیتونی کنکور تجربی رتبه بیاری. ولی واقعا نمیتونم روزی ۲ ساعت درس بخونم. برای کنکور حداقل روزی چند ساعت باید بخونم؟

    • سلام هر چه بیشتر بخونید بهتره و از رقبای بیشتری جلوتر خواهید بود.
      یک دانش آموز دبیرستانی (دوره متوسطه دوم) در روزهایی که مدرسه میره حداقل باید هفته ای ۳۰ ساعت درس بخونه.

    • سلام ببخشید من پایه نهم هستم هرچه سریع تر باید انتخاب کنم بنظرم دیر اقدام کردم خیلی استرس دارم خودم از اول که وارد هفتم شدم دلم می خواست برم تجربی ولی از بس گفتن سخته سخته سخته و پشیمون میشی دل منو لرزوندن پشیمون شدم تصمیم گرفتم برم طراحی دوخت ولی استخاره گرفتم خیلی بد اومد مشاورم هم گفت نرو فنی بعد گفتم برم ریاضی بهتره چون فرمول داره راحت تر از انسانی و تجربیه ولی اون هم گفتن خیلی سخته بی فایده است به درد نمیخوره بازار شغلش هم راحت پیدا نمیشه از اونم صرف نظر کردم باز برگشتم پله ی اول. استخاره تجربی هم نه خوب بود نه بد یعنی اگه تلاش کنم میتونم ولی استخاره انسانی ام خیلی خوب بود ولی باید حواسم جمع باشه گناه نکنم (ینی در رشته حقوق حق الناس نشه) واقعا خیلی گیر کردم خواهش میکنم کمکم کنید. معدل هفتم ۱۹.۹۸ معدل هشتم ۱۹.۹۸ معدل نهم ۲۰ عاشق زیست هستم. زمین شناسی هم دوست دارم. شیمی بدم نمیاد ولی فیزیک رو دوس ندارم. حفظیاتم خوبه درکم تو علوم خوبه. علوم و ریاضیم بیست هست. خواهش میکنم کمکم کنید برم تجربی یا انسانی؟

    • مشاوران 100

      سلام دوست عزیز
      اول اینکه درباره انتخاب رشته بیشتر تحقیق کنید و به علایق خودتون توجه کنید. اگر به رشته های بیمارستانی و مشاغل درمانی بیشتر از همه علاقه دارید تجربی برای شما مناسب تر هست.
      رشته انسانی فقط محدود به حقوق نیست، روانشناسی، دبیری دانشگاه فرهنگیان و … هم هستند.
      تعداد رشته هایی که بازار کار خوبی دارند در گروه تجربی از انسانی بیشتره. اما اگر شما علاقه و پشتکار کافی داشته باشید در خیلی از رشته ها میتونید موفق باشید.
      یک پکیج انتخاب رشته در بخش فروشگاه مشاوران ۱۰۰ موجود هست که اونجا درباره اکثر رشته های پرطرفدار گروه تجربی مثل پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، داروسازی و … مفصل صحبت شده میتونید این پکیج رو تهیه کنید و بیشتر با رشته ها آشنا بشید.
      واقعیت هم این هست که رشته تجربی الان رقابت بیشتری در کنکور داره و برای قبولی در رشته های پرطرفدار دانشگاهی از طریق کنکور تجربی باید بیشتر تلا کنید که البته کسی با معدل شما قطعا اگه مشاور و برنامه ریزی خوبی کنارش باشه و همچنان درسخون باقی بمونه میتونه در کنکور تجربی موفق بشه.

  6. معدل باید چند باشه تا تجربی انتخاب کنیم

  7. با عرض سلام
    من دانش اموز دختر پایه نهم هستم خیلی در انتخاب رشته تردید دارم
    نمونه دولتی مشهد درس میخونم
    رتبه هام در ازمونها و المپیاد خوبه
    پارسال بدون مطالعه ی ریاضی و فارسی برای المپیاد شدم اول در مدرسه و منطقه
    البته علوم رو خیلی خراب کردم
    و در ازمونهایی مثل رزمندگان و مرات و سنجش، در سطح استان رتبه دارم
    ریاضیم خیلی خوبه اما علومم یک ذره پایین تره
    بنظرتون میشه تحربی شرکت کنم؟ علاقه ام به تجربیه
    حتی بدون درنظر گرفتن شرایط و حقوقش، من بازم پزشکی رو دوس دارم
    ولی اگه برم ریاضی، آینده ی شغلی خوبی در انتظارم نیست
    میشه کمکم کنید؟

    • مشاوران 100

      سلام با توجه به مواردی که گفتید بهترین انتخاب برای شما تجربی هست.

    • امیرحسین نامداری

      سلام من میخوام برم رشته تجربی کسانی که رفتن لطفا بگید سخته؟

  8. سلام خوبین من امسال نهمم ذهنم قویه و ب تجربی علاقه دارم ولی بقیه میگن ک توی تجربی داوطلب زیاده نمیتونی رتبه بیاری خیلی ذهنم مشغوله لطفا کمکم کنین

    • مشاوران 100

      سلام تجربی رقابت سنگین تری داره و تلاش بیشتری میخواد. قطعا کسی که اهل تلاش جدی و مستمر باشه میتونه در این رشته موفق بشه.

  9. به نام انکه خالق هستی باید برای رشته مامایی حداقل رتبه کنکورت چقدر باشد

    • برای ورود به این رشته باید حتما خانم باشید و با توجه به دانشگاه انتخابی و بومی بودن یا نبودن و سهمیه کنکور، رتبه لازم برای قبولی فرق داره

    • سلام دیپلم برق صنعتی کاردانش دارم چطوری میتونم دیپلم تجربی بگیرم و کنکور تجربی امتحان بدم ممنون

  10. سلام من ی سوال داشتم
    میشه با کنکور تجربی حقوق دانشگاه آزاد رفت؟؟

    • مشاوران 100

      سلام در اکثر واحدهای دانشگاه آزاد الان رشته حقوق بدون کنکور پذیرش داره

    • اصغر خانمحمدی

      سلام دانشگاه ازاد کنکور نمیخواهد فقط پول میخواهد بله با کنکور تجربی هم میشه رفت

  11. سلام من یه سوال دارم؟؟؟؟؟

    من الان اگه رشته تجربی را بخونم وبرای رسیدن به شغل دندانپزشکی،پزشکی،پرستاری باید چه رتبه ای در کنکور بیاورم؟؟؟؟
    لطفا کمکم کنید این سوال مغزم را مشغول کرده و هنوز اول راهم در کلاس دهم.

    • سلام پزشکی و دندانپزشکی رتبه بهتری نیاز دارند
      تقریبا ۱۰ هزار نفر اول کشور شانس قبولی این دو رشته رو دارند (حداقل در پردیس خودگردان یا دانشگاه آزاد)
      پرستاری با رتبه بدتر هم میشه قبول شد

  12. سلام. با دیپلم تجربی میشه در کنکور انسانی ۹۸ شرکت کرد؟
    آیا شرایط خاصی لازم است؟

  13. ایا واسه تجربی خیلی باید بخونی؟

    • هر سال تعداد داوطلبان کنکور تجربی بیشتر میشه و قطعا برای قبولی در رشته های پرطرفداری مثل پزشکی داروسازی و دندانپزشکی رقابت بیشتر میشه و نیاز به ساعت مطالعه بالاتر ضروریه

  14. سلام من کلاس هشتم هستم . سال دیگه میخوام انتخاب رشته کنم ، به رشته تجربی خیلی علاقه دارم ، چه جوری میتونم وارد این رشته بشم ؟

    • سلام دوست عزیز شرایط خاصی نداره شرط معدل بود که با رای دیوان عدالت لغو شد. درس هاتون رو خوب بخونید و پایه رو قوی کنید مخصوصا ریاضی و علوم و زبان و عربی چون اینها در دبیرستان بیشتر نیاز به پایه قوی دارن

  15. با عرض سلام می خواستم بپرسم من که درسام خوبه به جز ریاضی و در کنکور تجربی این برای من مشکل ایجاد می کنه؟ درضمن می تونم با دیپلم تجربی کنکور انسانی رو بدم ورشته ی خوبی قبول بشم؟ اگر جواب بدید خیلی ممنون میشم

    • سلام بله میتونید با دیپلم تجربی کنکور انسانی شرکت کنید. ریاضی در بعضی زیرگروه های کنکور تجربی ضریب ۲ و در بعضی ضریب بالاتری داره اما اهمیتش از زیست شناسی کمتره.

    • سلام.
      من هشتم هستم یک چند وقتی هست ذهنم درگیر این شده که چه رشته ای رو انتخاب کنم بین تجربی و انسانی گیر کردم
      میخوام برم تجربی ولی وقتی از اونایی که در رشته تجربی درس خوندن میپرسم میگن این رشته پر از استرسِ خیلی سخته من واقعا نمیدونم چیکار کنم.
      لطفا میشه راهنماییم کنید

    • سلام زهرا خانم
      واقعیت این هست که رشته تجربی چون طرفدار بیشتری داره و رقابتش در کنکور بیشتره نیاز به تلاش بیشتر و اصولی تری داره.
      اگر به این رشته علاقه دارید واقعا و درسخون هستید بهتره برید دنبال علاقتون و صرفا به خاطر سخت بودن ازش نگذرید.
      در غیراینصورت انسانی هم رشته خوبیه و چند رشته دانشگاه نسبتا پرطرفدار داره مخصوصا رشته های دبیری دانشگاه فرهنگیان که خیلی ها به همین قصد وارد رشته انسانی میشن.

  16. آیا تجربی خوبه در روستا یا انسانی و کدوم بازار کار بیشتری دارد

    • منظورتون از «در روستا» چیه؟
      فعلا بازار کار رشته های تجربی بهتره
      انسانی هم بعضی رشته هاش مثلا حقوق در صورت قبولی در ازمون های وکالت، قضاوت و … بازار کار دارند

  17. فردی باید چه مدارکی داشته باشه تا بتونه بره جراح بشه

    • اگه منظورتون پزشک جراح هست باید مدرک پزشکی بگیره یعنی اول پزشکی عمومی رو تموم کنه و بعد تخصص پزشکی

    • احمدرضا ملک زاده

      سلام خسته نباشید. من دانش آموز دهم تجربی هستم
      درسال های قبل مثل نهم معدلم ۱۹.۵ و هفتم ۲۰ و هشتم ۱۹.۹۱ شدم
      آیا من شانس قبولی در رشته پزشکی دارم یا نه
      ممنون میشم اگر جوابم بدید

    • مشاوران 100

      سلام جناب ملک زاده
      شانس دارید
      چون ارتباط چندانی به معدل نداره
      کنکور تستی هست
      البته معدل نهایی دوازدهم موثره.

  18. میشه در رشته تجربی ادبیات انتخاب کرد؟

    • مشاوران 100

      ادبیات روزانه دانشگاه های دولتی نه، ولی بدون کنکور مثلا دانشگاه آزاد میشه.

  19. با دیپلم ریاضی میشه کنکور تجربی داد؟

  20. چند درصد از دانش اموزان ریاضی کنکور تجربی میدن



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *