راه های افزایش انگیزه برای درس خواندن

از شوماخر پرسیدن شما چطور ۷ دوره قهرمان مسابقات اتوموبیل رانی شدی؟ گفت وقتی بقیه ترمز میکردن من گاز میزدم. خیلی راحت وقتی بقیه ترمز کردن خسته ان کم اوردن درس نمیخونن شما گاز بزن درس بخون تا قهرمان بشی.

باید زحمت بکشید. مصاحبه هایی که با رتبه های تک رقمی میشه بعضیشون میگن ما الزما خیلی هم با استعداد نبودیم ولی اهل تلاش زیاد بودیم. واقعا اینقد نابغه نیستن بلکه خیلی تلاش میکنن.

بهتره یک برگه یا دفترچه داشته باشیم و داخل بنویسیم که اگه درس بخونم و تلاش کنم چه چیزهایی گیرم میاد؟ هر وقت نکته جدیدی به ذهنمون رسید داخل این برگه یا دفترچه یادداشت کنیم یا حتی داخل گوشی، مثلا اینکه اگه درس بخونم و رشته مورد نظرم قبول بشم درآمد بیشتری در آینده میتونم داشته باشم، ازدواج بهتری میکنم، شان و موقعیت اجتماعی بهتری توی جامعه و اطرافیانم دارن، میتونم به مردم کشورم خدمت کنم، میتونم پیش زمینه ای برای ادامه تحصیلم در خارج از کشور داشته باشم، و… هر وقت انگیزمون کم شد باید نگاهی به این موارد بندازیم. این خودش به ما انگیزه میده و محرک میشه. یه لحظه تصور کنید اگه الان کمی به خودتون سختی بدید به این چیزای خوب میرسید.

ارتباط با افرادی که منفی باف هستن رو به حداقل برسونید. حداقل وقتی که میخواید دوباره انگیزه بگیرید از اینجور آدمها تا حد امکان دوری کنید.

بیشتر با افرادی ارتباط داشته باشید که شما رو تشویق میکنن و بهتون انرژی مثبت میدن. به جمله معروف هست که میگه «شما تبدیل به میانگین ۵ نفری خواهید شد که بیشتر از همه با آن ها ارتباط دارید». با افراد مثبتی که دوست دارید مثل اونها باشید و بهتون انگیزه میدن بیشتر ارتباط داشته باشید.

خوندن، گوش دادن و یا دیدن مطالب یا عکس و کلیپ هایی که بهتون انگیزه میده رو حتما تو برنامه زندگیتون داشته باشیت. مثلا اگه میخواید رشته پزشکی قبول بشید خوبه که گاهی اوقات مستند های کوتاه زیر یک ساعت که از زندگی پزشکان موفق متخصص و فوق تخصص تهیه شده رو ببینید که نمونه هاش توی اینترنت زیاده. دیدن موفقیت ها و پیشرفت های آدم های موفق در رشته تحصیلی که شما قراره در آینده برید بهتون انگیزه مضاعف میده که شما هم اگه از الان تلاش کنید و همت داشته باشید میتونید مثل این افراد موفق باشید. به عنوان مثال گفتم پزشکی، برای هر رشته ای افراد موفق زیادی هستند چه داخل کشور و چه ایرانی هایی که خارج کشور هستن.

فایل های صوتی یا تصویری انگیزشی مخصوصا اونهایی که مربوط به کنکور هستند رو وقتی که انگیزتون کم شده حتما ببینیت یا بشنویت. سمینار موفقیت (انسان موفق) دکتر شاهین فرهنگ (دکترای روانشناسی) هم تکنیک هایی رو میگه که نه فقط برای کنکور بلکه برای رسیدن به همه خواسته ها و اهداف زندگی واقعا مفید هست. این کلیپ ها تو اینترنت موجوده واسه دانلود. البته کلیپ ها و تکنیک هاش به درد کسی میخوره که در عمل واقعا اجراشون کنه.

گاهی باید چشماتون رو ببندید و آینده خودتون رو تصور کنید. با جزئیات هر بار که تصور میکنید جلوتر برید هر بار تصور جزئیات بیشتری از آینده خودتون رو ببینید و تصور کنید. به این میگن تکنیک تصویرسازی ذهنی در روانشناسی. به این فکر کنید که کنکور رو با موفقیت گذروندید رتبه ها اعلام شده و رتبه خوبی آوردید، خانواده و دوستان و اقوام همه بهتون تبریک میگن، بعد از اوایل مهر ماه رشته و دانشگاهی که میخواستید قبول شدید و باید برید دانشگاه کنار همکلاسی های جدید دانشگاه عالی، رشته مورد علاقه و هدفی که میخواستید بهش رسیدید. چقد لذت بخشه که آدم نتیجه تلاششو حالا ببینه. به این فکر کنید که بعد از کنکور خیلی ها از شما سوال میپرسن که چکار کردی؟ رتبت چند شد چی قبول شدی؟ شما هم با افتخار سرتو بالا میگیری و با لبخند رضایت بخش میگی فلان رشته خوب فلان رتبه خوب … و بعد از کنکور خیلی ها ممکنه شما رو الگوی درسی خودشون قرار بدن واسه موفقیت تو کنکور و اون وقت میتونید حس خوب کمک کردن به دیگران رو  بچشید. شیرینی تصور این لحظات خودش میتونه انگیزه ای باشه برای از جا بلند شدن و شروع با انگیزه بیشتر.

بیشتر به موفقیت های گذشته و مسیری که تا حالا طی کردید نگاه کنید نه به مسیری که پیش رو دارید. به خودتون بگید من این همه تلاش کردم تا حالا و به اینجا رسوندم این همه سال از ۶ سالگی دارم میرم مدرسه نباید از این به بعد کم کاری کنم. راه زیادی تا رسیدن به هدفم نمونده باید بلند بشم و راه رو ادامه بدم حیفه این همه تلاش کردم تا حالا از این به بعد ادامش ندم. تازه نزدیکه که نتیجه سال ها مدرسه رفتن و تلاشم رو ببینم این آخرین لحظات رسیدن به هدف باید تلاش رو بیشتر کنم.

یه پیشنهاد عملی: اگه می‌ خواهید درس بخونید ولی اراده ‌ی کافی برای اجرای تصمیم هاتون رو ندارید برنامه ‌ی خودتون رو بدید به مادر یا خواهر یا برادر یا پدرتون و از اونها بخواهید شما رو کنترل کنن. باید کسی باشه که دلسوز شما باشه و البته وقت شما رو در حین کنترل با صحبت کردن های بی فایده تلف نکنه و استرس و انرژی منفی هم به شما نده، یعنی شما رو نا امید نکنه.

یکی از قهرمانان دو المپیک که چند دوره مدال طلا گرفته بود میگفت من لحظاتی که تفنگ میخواست تیر رو شلیک کنه و دونده ها شروع کنیم به دویدن به سمت خط پایان، تمام زحمت ها و سختی هایی که کشیده بودم تا به اینجا برسم از جلو چشمم رد میشد. جوری درس بخونید به اندازه ای درس بخونید که روز قبل از کنکور و یا روزهای اخر نزدیک کنکور به خودتون نگید ای کاش چن روز یا چند ساعت بیشتر وقت داشتم.

اگه هنوزم فکر می کنید واسه از جا بلند شدن و مردونه جنگیدن برا کنکور دیر شده، اگه فکر می کنید رقیباتون همه خیلی وقته شروع کردن و شما خیلی عقب هستی، اگه فکر می کنید معدلتون پایین هست و فرصتی واسه جبرانش ندارید، یادتون بیارید که رتبه ۱ کنکور ۸۸ با معدل حدود ۱۱ و نیم که حتی دیپلمش هم ریاضی بود نه تجربی، از یک شهر کوچک منطقه ۳ غرب کشور درحالیکه تازه زمستان سال ۸۷ از خدمت سربازی برگشته بود و میخواست از این به بعد بره تو کار به پدرش کمک کنه به اصرار پدرش از همون زمستون ۸۷ یعنی تقریبا ۵ ماه مونده به کنکور سراسری ۸۸ شروع میکنه مردونه و با غیرت برا کنکور میشینه جنگی میخونه اونم توی یک اتاق ۲ در ۳ متری توی انباری (به خاطر دوری از سر و صدا چون خونشون پر جمعیت و شلوغ بوده) و رتبه ۱ کشوری کنکور تجربی میاره!!! شما هم میتونی مثل ایشون و حتی بهتر باشی. شمایی که شاید وقت بیشتری نسبت به اون داری اون فقط ۵ ماه وقت داشت، شما که شاید معدلت بالاتر از ۱۱ ونیم هست، شاید از یک شهر محروم منطقه ۳ هم نباشی و امکانات بیشتری هم داشته باشی، مطمئن باش میتونی بدرخشی. کافیه از ته دل بخوای و بلند بشی مردونه واسه آیندت بجنگی. جنگ با تنبلی و بی انگیزگی و درس نخوندن. باهاش بجنگ و مطمئن باش که پیروز میشی.

برای حفظ مداوم این روحیه حتما مطالب انگیزشی موجود در سایت مشاوران ۱۰۰ و همچنین کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام مشاوران ۱۰۰ رو دنبال کنید. ویدیوهای مفیدی از توصیه های رتبه های برتر در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام مشاوران ۱۰۰  منتشر شده.

 

همچنین ارتباط مداوم با یک مشاور تحصیلی با تجربه که ساعت مطالعه روزانه و برنامه هفتگی شما رو مرتبا چک کنه و پیگیر وضعیت و عملکرد شما باشه هم میتونه خیلی بهتون کمک کنه.در صورتی که نیاز به برنامه ریزی و مشاوره کنکور دارید با ما تماس بگیرید.

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۳ نظر


  1. یوسف پنام

    سلام
    پسرم از سربازی امده دیپلم تجربی داره
    دبیرستان تیز هوشان درس خونده رشته تجربی
    ماهدفمون اینه که پزشکی بخونه ولی الان میگه
    میخام برم رشته هنر چه جوری میتونیم بهش انگیزه‌ بدیم و سوقش‌ بدیم ‌برای خوندن رشته پزشکی؟
    ممنون‌ بابت پاسخگویی‌ شما

    • مشاوران 100

      سلام کسی که واقعا بعد از شناخت کامل رشته پزشکی بفهمه که علاقه ای بهش نداره به هیچ وجه نمیتونه در این رشته موفق بشه مخصوصا در ده سال اینده که قطعا تعداد پزشکان زیاد میشه و فضا رقابتی میشه و اون زمان دیگه صرفا داشتن مدرک پزشکی به منزله کسب درآمد بالا نیست بلکه باید پزشک کاربلد باشه تخصصی کار کنه.
      به نظرم صفحه معرفی رشته پزشکی رو خودتون و ایشون در سایت ما مطالعه کنید (در منوی سایت بخش انتخاب رشته و معرفی رشته ها) اگه دیدین به این رشته علاقه پیدا کرد که عالی ولی اگه دیدین علاقه ای نداره مجبورش نکنید چون پزشکی راه دور و درازی هست و بدون داشتن علاقه کسی نمیتونه در این رشته سخت موفق بشه.

  2. محمد رضا سخی

    گفته های تان بسیار پر ارزش بود . خداوند اجرتان دهد،به امید پیروزی…

  3. سلام یک کانال تلگرام انگیزه درس خواندن میشه معرفی کنید

  4. نمیدونم چرا حس و حال درس خوندن ندارم میخوام بخونم چند روز میخونم دوباره بی انگیزه میشم سال بعد هم کنکور دارم ولی میگن ریاضی مثل قبل کنکورش سخت نیس دیگه

    • مشاوران 100

      رشته های روزانه پرطرفدار در دانشگاه های دولتی تهران گروه ریاضی همیشه رقابت دارن و افراد با انگیزه و تلاشگر که رتبه خوبی میارن میتونن قبول بشن.

  5. من عکس پروفسور سمیعی رو گذاشتم روی میز مطالعه ام هر وقت انگیزه ام واسه درس خوندن کم میشه بی حوصله میشم نگاش میکنم شارژ میشم
    منم باید روزی یک پزشک معروف بشم

  6. هیچ چیز به نظرم اندازه اینکه جون انسان ها رو نجات بدی در اینده به یک کنکوری انگیزه نمیده واسه درس خوندن پزشکی بهترین راهه واسه این هدف

  7. من کلا انگیزه درس خوندن واسه کنکور رو از دست دادم چون معدل نهاییم خیلییییی بد شد
    به جز این مورد بازم کسی بوده با معدل ۱۲ رتبه خوب اورده باشه؟؟

    • مشاوران 100

      بله کسانی بودن که حتی با این معدل پزشکی سه دانشگاه اول تهران روزانه قبول شدن مثل امیرحسین اجیرلو در کنکور ۹۴ با معدل حدود ۱۲ پزشکی دانشگاه ایران قبول شد

  8. کلیپ های انگیزشی که واقعا تاثیر داره حداقل رو من داشته

  9. رستگاری رحمانی و محمد احمدی هردوشون با دیپلم ریاضی رتبه ۱ کنکور تجربی شدن! نابغه هستن اینها



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *