سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان و سایر رشته های نیمه متمرکز + توصیه ها

در این پست، روال مصاحبه و گزینش و و رایج ترین سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان همراه با تجربیات کسانی که در سال های اخیر رفتن مصاحبه رو خدمتتون عرض می کنیم. البته بسیاری از دانشگاه های دیگه غیر از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی که مصاحبه دارن و به روش نیمه متمرکز در بعضی رشته ها دانشجو پذیرش میکنند هم از این دسته سوالات معمولا در مصاحبه ها میپرسند. ضمنا لازم به ذکر است که بسیاری از این مسائل شخصی هستن و سایت مشاوران ۱۰۰ صرفا در اینجا تجربیات دوستانی که مصاحبه شرکت کردند رو در اختیار شما می گذاره، امیدواریم که مفید باشه:

سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان

موقع ورود به پردیس دانشگاه فرهنگیان واسه مصاحبه اول کارنامه شما رو بررسی میکنن بعد اجازه میدن وارد بشید. بعد از ورود باید برید پذیرش و اونجا فرم های مربوط رو بگیرید و پر کنید و با بقیه مدارکتون تحویل بدید و منتظر بمونید تا وارد اولین قسمت مصاحبه بشین.
مصاحبه دو بخش اصلی داره: ۱-معاینه پزشکی  ۲-مصاحبه علمی تخصصی و مصاحبه احکام و عقیدتی سیاسی.

 

سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان: بخش معاینه پزشکی

تو بخش معاینه پزشکی وزن و قد و تناسب اندام و وضعیت شنوایی و بینایی شما رو بررسی میکنن. گاهی یه روزنامه یا متن هم میدن بهتون بخونید تا مطمئن بشن لکنت زبان ندارید.
اگه تو این مراحل مشکل داشته باشید نامه بهتون میدن برید درمانگاه فرهنگیان و اونجا دستگاه بررسی میکنه. اگه چشمتون ضعیف باشه باید عینک بزنید. سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان در واقع از بخش بعدی شروع میشن.

 

سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان: بخش مصاحبه علمی تخصصی / سوالات احکام و عقیدتی

تو این بخش چند نفر، معمولا ۴ یا ۵ نفر، داخل اتاق نشستن که هر کدومشون در یه زمینه خاصی مهارت دارن، یکی روانشناسی، یکی امور مذهبی، یکی سیاست و … و وقتی از شما سوال میپرسن به همه حرکات و حرف هاتون توجه میکنن و در حین سوال و جواب یکیشون جواب های شما رو مینویسه و فرم ها رو پر میکنه. ممکنه از شما بخوان قرآن بخونید. بعدش یه سری سوالات ازتون میپرسن مثلا:

چرا به معلمی علاقه داری؟

چرا تربیت معلم (دانشگاه فرهنگیان) رو انتخاب کردی؟

تربیت معلم رو انتخاب چندم زدی؟ رتبت چند بود؟

بجز معلمی به چه رشته ای علاقه داری؟

اگه معلم شدی و مدیر مدرسه با این که روش تدریست خوب بود الکی ازت ایراد گرفت چه برخوردی باهاش میکنی؟

مشکلات شغل معلمی از نظر شما چیه؟

اگه دانش آموزی به شما بی ادبی و بی احترامی کنه چکار می کنی؟

اگه خانوادت اجازه ندن بیای دانشگاه چکار میکنی؟

پدر و مادرت چکاره هستن؟

کتاب میخونی؟ آخرین کتابی که خوندی؟ تو مدرسه میرفتی کتابخونه؟

وقتت رو چطور پر میکنی؟ سرگرمی هات چیه؟

چه کشورهایی رفتی؟

توی چه سایت هایی میری؟

چند خصوصیت خوب و بد خودت رو بگو؟

و خیلی سوالات دیگه …

ممکنه از شما بخوان کمی تدریس کنید. از بعضی ها خواستن که فرض کنن اول مهر شده و رفتن سر کلاس الان همون نقش رو بازی کنن.

تو بخش احکام یه نفر داخل اتاق هست و شما باید برید پیش ایشون. بعد از سلام و احوالپرسی و تحویل دادن مدارکتون شروع میکنه به سوال پرسیدن. تو این بخش بیشتر سوالات احکام و مسائل شرعی و عقیدتی،مسائل سیاسی و اتفاقات مهم یا تاریخ دقیقشون و یه سری سوالات درباره دولت و مسائل روز جهان از شما میپرسن.

سوالات مختلفی در این بخش پرسیده میشه. مثلا درباره ولایت فقیه، ولی فقیه و مرجع تقلید، پیامبران و معصومین علیهم السلام، قیام عاشورا، اصول و فروع دین، احکام روزه، نماز، رکن و غیر رکن نماز، شکیات نماز، نماز جماعت و نماز جمعه، روش خوندن نماز جمعه، آیا نماز جماعت و نماز جمعه شرکت می کنید یا نه؟ اسم مسجد و پیش نماز مسجدی که میری چیه؟ همیشه نماز جماعت میری یا گهگاهی؟ غسل کردن چطوریه؟ با چه دعایی انس داری و چه روزی میخونی؟ قرآن رو بردار و چند آیه بخون، و بعضی سوالات درباره قرآن و نهج البلاغه.

مرجع تقلید شما چه کسی هستند و چطور ایشون رو انتخاب کردی؟

ممکنه از از شما بپرسن که آیا همیشه با همین پوشش هستید که الان اومدید مصاحبه؟

از بعضی ها درباره اینکه چه فیلم هایی میبینن و چه سریال هایی دنبال می کنند پرسیده شده. مثلا اسم فیلم یا سریالی رو گفتن که الان در حال پخش هست. آیا اهل شنیدن اخبار از تلویزیون هستید؟ اگه از سایت چک می کنید از چه سایتی؟

توصیه ها:

۱- همه سوابق و فعالیت هاتون مثل لوح تقدیرها، مقام ورزشی، مقام مسابقات قرآنی، مدارک عضویت و فعالیت بسیج و … رو همراه خودتون ببرید چون مخصوصا در بخش سوالات احکام و عقیدتی سیاسی ممکنه ارائه دادن این مدارک به نفعتون باشه.

۲- در مصاحبه اصلا کم نیارید خیلی اعتماد به نفس و شجاعت داشته باشید. ممکنه از شما یک لغت سخت زبان انگلیسی بپرسن که ببینن آیا خودتون رو گم می کنید یا نه و اصلا هدفشون تست کردن دامنه لغات و سطح زبان شما نباشه!

۳- توجه داشته باشید که همه این سوالات الزما از هر فرد پرسیده نشده و ممکنه سوالاتی که از یک نفر پرسیدن از فرد دیگه عینا همون ها رو نپرسیده باشن. این سوالات از تجربیات افراد مختلفی که دعوت به مصاحبه شدن بدست اومده.

۴- نکته خیلی مهم دیگه این هست که مصاحبه هیچ ربطی به رتبه شما نداره و ممکنه کسی با رتبه خیلی خوب رد بشه و کسی با رتبه بدتر قبول بشه و یا بالعکس.

اگه اطلاعات بیشتری درباره خود دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی میخواهید میتونید این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ رو هم ببینید: «معرفی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی»

ضمنا اگر تجربه شرکت در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان رو داشتید میتونید تجربیات خودتون رو در قسمت نظرات پایین همین صفحه بنویسید و در اختیار سایر دوستان قرار بدید. همچنین اگر سوالی درباره مصاحبه فرهنگیان دارید میتونید بعد از ثبت امتیاز برای این مقاله (از ۱ تا ۵ ستاره) در بخش نظرات سوالتون رو بپرسید تا مشاوران ما جوابگوی شما عزیزان باشند.

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۳۶۴ نظر


  1. سلام ببخشید اگ بیمار باشیم تو مصاحبه‌ رد میکنن مثلا چ بیماری‌هایی باشه رد میکنن

    • سلام خانم زهرا کریمی. بعضی بیماری ها ممکنه باعث عدم پذیرش دانشگاه فرهنگیان بشن از جمله بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج مثل سیروز کبدی، آسم، نارسایی کلیه، بیماری‌های قلبی، پارکینسون و بیماری‌های خونی مثل لوسمی -کم خونی شدید مقاوم به درمان، تالاسمی ماژور و هر نوع بیماری شناخته شده موثر در انجام وظایف معلمی به تشخیص پزشک معتمد آموزش و پرورش.
      تصمیم گیرنده پزشک هست و به طور قطعی ما نمیتونیم بگیم چه شرایط جسمی یا چه بیماری باعث رد شدن میشه.

  2. میخواستم بدونم اگر خیلی اضافه وزن داشه باشیم اما هیکلمون با این وجود متناسب با قدمون باشد و عینکی باشیم خیلی احتمال رد شدنمون زیاده؟

    • سلام این مورد به تشخیص پزشک یا اشخاصی که معاینه و مصاحبه رو انجام میدن بستگی داره قطعا یک سری دستورالعمل ها دارند که ما از جزئیات دقیقش اطلاعی نداریم. اما در کل اگه اضافه وزن شما خیلی زیاد نباشه و ظاهر شما غیرطبیعی نباشه بعیده به خاطر هیکل طبیعی اما کمی اضافه وزن رد بشید. با این وجود این مورد بستگی به مسئول مربوطه در مصاحبه و معاینه داره و ما نمیتونیم اظهار نظر قطعی کنیم.

  3. سلام. من فقط ۸ تا کد رشته زدم اون هم اموزش ابتدایی بخاطر این شانس قبولیم خیلی کمه به نظرتون؟ اخه مجبور بودم راهه دیگه این نداشتم نمی توتستم بقیه استان ها رو بزنم و امسال زاهدان هم فقط اموزش ابتدایی پذیرش داره هر ساله تا رتبه ۳۰ هزار هم اینجا قبول میشدن من رتبه م ۱۵ هزار هستش خیلی دلم می خواست شانسم رو امتحان کنم تا دبیری شاید قبول شم چون با این رتبه استان ما سال های قبل دبیری قبول میشدن. الان خیلی استرس دارم واقعا

  4. ساجده حسین ابادی

    سلام.وقت شما بخیر. برای مصاحبه فرهنگیان اگه وزن ۷۴ کیلو باشه رد می کنن؟ یا نه؟ خیلی نگرانم عذر میخوام چندین بار این سوالم رو گذاشتم ممنون میشم پاسخ بدین.و علاوه بر اون قد م هم ۱۶۸ هستش قد چی باید چقدر باشه؟

    • سلام خانم ساجده حسین ابادی. قد و وزن شما تقریبا متناسب هست و بعیده به این خاطر رد در مصاحبه رد بشید.

  5. سلام وقتتون بخیر میخواستم بدونم دانشگاه فرهنگیان معاینه بدنی به طوری که کل بدن رو نگاه کنند وجود داره؟
    و اینکه اگر جراحت تیغ روی دست باشه ممکنه اون فرد رد بشه یا اصلا نگاه میکنند به چنین چیزی؟

    • سلام مائده خانم. قد و وزن، فشار خون، وضعیت دندان ها و بینایی سنجی و معاینه و یه سوالایی راجب سابقه بیماری های خاص و اینها معمولا میپرسند. جزئیات دقیق تر رو ما اطلاع نداریم و بستگی به پزشک معاینه کننده داره.

  6. سلام من بومی فارس هستم با رتبه ۴۹۷۴ و تراز ۸۵۴۶ انسانی در منطقه ۳ احتمال دعوت به مصاحبه چقدره؟ لطفا جواب بدین

    • سلام نرگس خانم. با رتبه ۴۹۷۴ منطقه ۳ انسانی احتمال قبولی شما در دانشگاه فرهنگیان بالاست و به احتمال زیاد به مصاحبه دعوت بشید.

  7. سلام ببخشید من از طریق اموزش از راه دور امسال به سلامتی دیپلم میگیرم ایا برای ورود به دانشگاه فرهنگیان مشکلی داره؟

    • سلام الهام خانم. اگر مدرک دیپلم شما مورد تایید آموزش و پرورش باشه و سایر شرایط از جمله سن و تراز و معدل رو داشته باشید مانعی برای قبولی فرهنگیان وجود نداره.

  8. سلام با رتبه منطقه ۴۹۷۴ منطقه سه و رتبه کشوری ۱۱۱۳۱ و تراز ۸۵۴۶ ب مصاحبه دعوت میشم یا نه

    • سلام. معمولا حدود دو برابر ظرفیت یا گاها بیشتر به مصاحبه دعوت میشن. دانشگاه فرهنگیان چندین رشته و در ده ها شهر دانشگاه داره. رشته تون رو هم ذکر نکردین و نگفتید بومی کجا هستند، چه رشته هایی انتخاب کردید و …
      همه اینها در احتمال دعوت به مصاحبه و قبولی تاثیر داره.
      امیدواریم دعوت بشید.

  9. سلام چقدر باید برای مصاحبه بخونیم چه چیزهایی باید بخونیم

    • سلام احکام و مسائل شرعی – عقیدتی و مسائل روز جامعه رو بلد باشید. در مصاحبه صداقت داشته باشید چون بسیاری از سوالات برای شناخت شماست و نیاز به مطالعه خاصی نداره.

  10. سلام ببخشید برای انتخاب رشته فرهنگیان اول واخر زدن تاثیری تو رشته های پیرا پزشکی داره؟ مثلن اول فرهنگیان بعد پیراپزشکی بزنیم مانع ازقبولی پیرا پزشکی میشه حتی اگه دعوت نشیم؟

    • سلام خانم فاطمه ملکی. رشته محل نیمه متمرکز رو باید اول بزنید. بعد رشته محل های متمرکز رو بزنید.
      اگر یک رشته محل متمرکز قبول بشید، انتخاب های بعدی شما دیگه بررسی نمیشن.
      اگر فرهنگیان قبول نشید (مثلا دعوت به مصاحبه نشید، یا حتی دعوت به مصاحب بشید ولی نهایتا فرهنگیان قبول نشید) انتخاب های بعدی شما بررسی میشن.

  11. سلام
    اگر فردی نمره علمی بالا و رتبه سه رقمی در کنکور کسب کنه و معدل کل دیپلم بالای ۱۸ داره ولی دیابت داشته باشه برای قبولی در دانشگاه فرهنگیان از لحاظ سلامتی مشکل ایجاد نمیکنه؟
    از زحمات شما سپاسگزارم

    • سلام معصومه خانم. دیابت یا هر مشکل جسمی دیگری بستگی به پزشک یا اشخاصی که معاینه انجام میدن داره.
      میتونید توضیح بدید براشون که این مساله مانعی برای فعالیت شما به عنوان معلم ایجاد نمیکنه (البته اگر واقعا ایجاد نمیکنه).
      نقص عضو، نقص آشکارا در چهره، کوتاهی بیش از حد قد، لکنت زبان و موراد اینجوری که کاملا آشکار هستند معمولا باعث رد شدن میشه
      اما اینکه به خاطر دیابت کسی رو رد کنند یا نه واقعا ما نمیدونیم.

  12. ایلیا مظاهری

    ببخشید اگه ما مصاحبه دانشگاه فرهنگیان رو بریم و قبول بشیم دیگه حتما باید بریم فرهنگیان؟ یعنی نمیتونیم بعد قبولی انصراف بدیم بریم یه رشته و دانشگاه دیگه؟

    • سلام آقای ایلیا مظاهری. اگر فرهنگیان یا هر رشته محل روزانه دیگری قبول بشید و ثبت نام نکنید از انتخاب رشته روزانه سال بعد محروم میشید.
      برای جابجایی به یک دانشگاه دیگه باید از طریق کارنامه سبز مدت کوتاهی بعد از اعلام نتایج نهایی اقدام کنید.

  13. سلام. نمره منفی در دانشگاه فرهنگیان چگونه می باشد و هر نمره منفی چند نمره مثبت رو خنثی می کند؟

    • سلام سارا خانم. به طور کلی در کنکور سراسری هر سه سوال غلط یک سوال صحیح رو ازبین میبره.

  14. برای وزن رد میکنن ادم رو؟

    • وزن چقدر؟
      اگه ظاهر شخص طبیعی باشه به طوری که وقتی معلم داره تدریس میکنه ظاهر غیرعادی باعث حواس پرتی دانش اموز نشه بعیده رد کنند.
      با این وجود تصمیم گیرنده نهایی خود مسئول مربوطه در دانشگاه فرهنگیان هست و ما نمیتونیم در این مورد اظهار نظر قطعی کنیم.

  15. سلام وقتتون بخیر من کوردم وقتی رفتم مصاحبه با زبون فارسی ازم سوال میپرسن یا زبون خودمون؟

    • مشاوران 100

      سلام سارا خانم. مواردی که ما از تجربیات شرکت کنندگان در مصاحبه شنیدیم این بوده که مصاحبه با زبان رسمی کشور یعنی فارسی انجام شده.

  16. بهار صیدی

    سلام اگه مصاحبه رد بشیم دیگه نمیتونیم وارد دانشگاه بشیم؟

    • مشاوران 100

      سلام خانم صیدی. سال بعد میتونید دوباره دانشگاه فرهنگیان رو انتخاب کنید و در مصاحبه شرکت کنید البته در صورت دعوت شدن به مصاحبه.

  17. امیرعباس شاکری

    سلام تو مصاحبه دانشگاه فرهنگیان محتوایی که میگیم مهمتره یا نه زبان بدن و طرز صحبت کردن؟

    • سلام آقای شاکری. هر دو مهم هستند. حتی در زندگی روزمره گاهی لحن صحبت کردن از خود صحبت ها اهمیت بیشتری دارند.
      شما یک جلمه را با حس های مختلف و لحن های متفاوت به کسی بگید، واکنش فرد ممکنه متفاوت باشه.
      سعی کنید از طریق آموزش هایی که در سطح اینترنت وجود داره مهارت های بیان و زبان بدن رو آموزش ببینید.
      با این آموزش ها شما برای هر مصاحبه ای آمادگی بیشتری خواهید داشت.
      البته طبیعتا محتوای صحبت های شما و جوابی که به مصاحبه کننده ها میدین اهمیت بالایی داره.

  18. سلام اوقاتتون بخیر باشه. میخواستم بدونم من که بومی گیلان هستم از طریق انتخاب رشته این حق انتخاب رو دارم تا دبیری زیست دانشگاه شهید رجایی تهران رو بزنم؟ و امکان قبولی و تحصیل در اون دانشگاه هست؟ یا فقط باید گیلان رو بزنم؟

    • سلام آقا سینا. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران رشته دبیری زیست شناسی نداره. شما باید این رشته رو در دانشگاه فرهنگیان انتخاب کنید.
      اگر در سالی که شما در کنکور شرکت می کنید دانشگاه فرهنگیان شهر مورد نظرتون از بین بومی های استان یا شهر شما هم پذیرش داشته باشه امکان قبولی وجود داره.
      باید دفترچه انتخاب رشته همون سال رو ببینید که چه شرایطی گذاشتند.

  19. سلام خسته نباشید درسته میگن اگه تو درسی تبصره داشته باشیم به مصاحبه دعوت نمیشیم؟ حتی اگه رتبه خوب باشه؟

    • سلام چنین موردی صراحتا در دفترچه ثبت نام یا دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ذکر نشده.
      اما برای ورود به هر دانشگاهی شاید باید مدرک دیپلم رو گرفته باشید و نباید درسی تجدیدی یا پاس نشده باقی مونده باشه.

  20. سلام وقتتون بخیر در مصاحبه بیشتر سوال های عقیدتی مهمه یا روانشناسی؟ و اگه معدل کتبی پایین زیر ۱۰ باشه ولی معدل کل ۱۵ باشه شانس دعوت به مصاحبه هست؟

    • سلام هر دو گروه سوالات در مصاحبه فرهنگیان مهمه.
      معدل کتبی پایین رتبه کنکور شما رو خراب میکنه اما ار طرفی درصدهای ازمون تستی کنکور هم روی رتبه تاثیر داره. در کل با تاثیر معدل کتبی و درصدهای ازمون تستی، رتبه کنکور شما مشخص میشه و با توجه به رتبه معلوم میشه که به مصاحبه دانشگاه فرهنگیان دعوت خواهید شد یا نه.
      شرط معدل لازم برای دانشگاه فرهنگیان معدل کل بالای ۱۴ هست که شما دارید و از این نظر مشکلی نیست.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *