منابع کمک درسی زیست شناسی کنکور: تحلیل و مقایسه کتاب ها

تعداد منابع کمک درسی زیست شناسی کنکور زیاده اما بهترین و معروف ترین منابع کمک درسی زیست خیلی سبز، فاگوزیست، زیست نشرالگو، زیست گاج معروف به کتاب شیر، آبی قلم چی و زیست مهر و ماه هستند. در اینجا منابع کمک درسی زیست شناسی کنکور تجربی رو جداگانه توضیح میدیم.

اکیدا توصیه می کنیم قبل از انتخاب هر کتاب کمک درسی و مخصوصا قبل از حرید منابع کمک درسی زیست مطالب این صفحه از سایت مشاوران ۱۰۰ رو بخونید: «راهنمای انتخاب منابع کمک درسی» و از این مهم تر در انتخاب منابع کمک درسی حتما با مشاور تحصیلی خودتون هم مشورت کنید.

حالا بریم سراغ معرفی کتاب های کمک درسی زیست برای کنکور:

 

نشر الگو سه بعدی زیست – یکی از قوی ترین منابع کمک درسی زیست از نظر تست:

دانلود pdf زیست نشر الگو - منابع کمک درسی زیست

روند نوشتن درسنامه های الگو هم مثل زیست خیلی سبز هست البته تا حدودی الگو مختصرتر گفته. کتاب های زیست نشر الگو مخصوصا واسه دانش آموزای سختکوش کتاب های خیلی خوبی برای تست زدن هستند. کتاب های زیست نشر الگو بر خلاف جامع گاج یک کتاب واحد نیست بلکه برای هر پایه کتاب جدا داره. تست های نشرالگو و کتاب سه سطحی قلم چی رو می تونیم از بین کتاب های کمک درسی زیست قوی ترین تست های زیست بدانیم.


آبی قلم چی زیست:

دانلود pdf زیست آبی قلم چی - منابع کمک درسی زیست

کتاب زیست شناسی آبی قلم تست های نسبتا قوی داره و برای دانش آموزانی که در آزمون های قلم چی شرکت میکنند منبع تست خوبی به حساب میاد و حتی برای کسانی که آزمون هم شرکت نمی کنند. با توجه به اینکه تعداد مولفان این کتاب چندین نفر هستند، تست های متنوع با دیدگاه های مختلف طراحان در این کتاب دیده میشه که این از نقاط قوت کتاب محسوب میشه.


گاج جامع نقره ای زیست:

دانلود pdf زیست گاج شیر - منابع کمک درسی زیست

زیست شناسی گاج جامع نقره ای (معروف به شیر) درسنامه نداره و فقط تست هست. البته در جلد دومش گاهی نکاتی رو خلاصه توضیح داده اما درسنامه جامع نداره. این کتاب به عنوان منبع تست خوبه هر چند در کل سطح تست هاش نسبت به تست های زیست نشر الگو و سه سطحی قلم چی پایین تره.


فاگوزیست – یکی از ترکیبی ترین منابع کمک درسی زیست:

فاگوزیست - منابع کمک درسی زیست

درسنامه های کتاب های فاگوزیست فردین جوادی خیلی کامل و جامع هستند. البته قطر هر جلد فاگوزیست چند برابر کتاب درسی است! سعی کرده همه نکات کتاب رو استخراج کنه ولی بعضی جاها نکات کم کاربرد هم داخلش هست و همین زیاد بودن حجمش باعث میشه دانش آموزان بعضا تمرکزشون روی خود کتاب درسی و تست کم بشه. کتاب های فاگوزیست فقط درسنامه هستند و تست ندارند. بنابرین دانش آموزان پیش دانشگاهی و کنکوری که وقت کمی دارن میتونن این کتاب رو حذف کنن.

فاگوزیست برای دانش آموزان سال های پایه و یا پشت کنکوری هایی که مدرسه نمیرن و ساعت مطالعه بالایی دارن خوبه چون فاگوزیست یک کتاب مفهومیه و حجم زیادی داره برای دانش اموزان پایه که وقت دارن میرسن این کتاب رو بخونن ولی برای دانش آموزان کنکوری به خاطر حجم زیادش توصیه نمیشه. فاگوزیست کتابی با نکات ریز و موشکافانه است و در سال های پایه برای یادگیری مفهومی زیست کتاب خیلی خوبیه. فاگوزیست برای هر پایه کتاب جدا داره اما برای مباحث خاصی مثل قلب، گیاهی، آغازیان، قارچ ها، ویروس و باکتری، شارش انرژی هم کتاب جداگانه ای چاپ کرده.


خیلی سبز زیست:

زیست خیلی سبز - منابع کمک درسی زیست

کتاب زیست شناسی خیلی سبز درسنامه های خوبی داره. درسنامه های خیلی سبز بیشتر توضیح مطالب کتاب درسی هستند و در واقع هر مبحث کتاب درسی رو بیشتر باز کرده. تست هاش در چاپ های جدیدش سطحشون بهتر شده و به سطح سوالات زیست کنکور نزدیکتر شدن.


توصیه پایانی برای انتخاب منابع کمک درسی زیست شناسی کنکور:

بعد از کتاب درسی، برای آموزش و درسنامه بعضی کتاب ها کاملتر هستن و بهتر گفتن مثل خیلی سبز یا فاگوزیست، بعضی هم تست هاشون قوی تره مثل الگو و گاج و آبی قلم چی. بستگی داره شما کدوم رو بخوای اما اگه یه تست و یه آموزش میخواید چهار حالت داره:

اگه دانش اموز غیر کنکوری با سطح بالا هستید: درسنامه فاگوزیست یا فیلم آموزشی + تست الگو.
چون فاگو زیست حجمش زیاده سه تا چهار برابر کتاب درسی هست بعضی فصل هاش حتی بیشتر باید وقت کنید بخونید و تست هم نداره فقط اموزشه برعکس الگو که تست هاش بیشتر معروفه.

اگه دانش اموز غیر کنکوری با سطح متوسط هستید: درسنامه فاگوزیست یا فیلم آموزشی + تست گاج

اگه دانش آموز کنکوری هستید و کمبود وقت دارید و در زیست سطح بالا هستید: درسنامه خیلی سبز یا فیلم آموزشی + تست الگو

اگه دانش اموزان کنکوری با سطح متوسط هستید: درسنامه خیلی سبز یا فیلم آموزشی + گاج

امیدوارم این مطالب به شما کمک کنه که بتونید از بین منابع کمک درسی زیست شناسی کنکور بهترین کتاب کمک آموزشی که متناسب با شرایط درسی، هدف، نیاز و ساعت مطالعتون هست رو انتخاب کنید. ذکر این نکته هم الزامی است که اگر ارتباط خوبی با متن های خشک و خالی کتاب درسی و کمک درسی برقرار نمی کنید یا براتون خسته کننده است و یا سبک یادگیری شما سمعی – بصری است، میتونید از دی وی دی های آموزشی کنکور برای یادگیری مباحث زیست شناسی استفاده کنید.

با این وجود، برای انتخاب کتاب کمک درسی مناسب زیست شناسی، حتما با مشاور تحصیلی خودتون هم مشورت کنید چون مشاور شما بهتر از دیگران از وضعیت درسی، نقاط ضعف و قوت و برنامه ریزی شخصی شما خبر داره. در صورتی که نیاز به مشاور کنکور و برنامه ریزی و پیگیری روزانه دارید  به صفحه ثبت نام مشاوره کنکور مراجعه کنید.

توجه: توضیحات ذکر شده مربوط به کتاب های نظام قدیم است.

 

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۱۷۴ نظر


  1. سلام
    من سال ۹۲ کنکور ریاضی دادم الان میخام باز کنکور تجربی بدم با توجه که کمبود وقتی که دارم ممکنه که نتونم کنکور ۱۴۰۰ چیزی که میخام رو بیارم آیا میتونم خودم نظام جدید بخونم در سال ۱۴۰۰ کنکور نظام جدید بدم ؟

    • سلام
      برای شما درس چالیسی زیست شناسی و منابع کمک آموزشی زیست کنکور هستند.
      که البته مهم ترین درس هم همین زیست شناسی هست.
      نمیدونم چیزی که میخواهید منظورتون دقیقا چه رتبه ای هست؟
      به دو فاکتور بستگی داره: پایه قبلی شما چقدر قوی باشه؟ چقدر و چطور تلاش کنید؟

  2. سلام خسته نباشید من سال ۹۲ و ۹۳ کنکور ریاضی دادم ودر حال حاضر بعد از ۶ سال می خواهم در کنکور تجربی ۹۹ شرکت کنم و از زیست شناختی ندارم و ۲ فصل سال دوم را خوانده‌ ام با نشر الگو اما درست درس را متوجه نمیشم به خاطر ترکیبی درسنامه و تست هایش با فصل های بعدی و در حاضر تصمیم گرفتم کل زیست ۲ و ۳ و پیش رو یک بار مطالعه کنم اما در کنار کتاب درسی برای آموزش بین عمارلو و خیلی سبز شک دارم و سپس برای بار دوم از نشر الگو استفاده کنم لطفا راهنمایییم کنید و به همین دلیل است که در این زمینه به این ترتیب که برای شما ارسال می شود و هدف من قبولی در رشته پزشکی است

    • سلام برای شما که رشته تون ریاضی بوده بهتره از دی وی دی یا فیلم آموزشی زیست شناسی هم در کنار کتاب استفاده کنید. کتاب خیلی سبز منبع بهتری برای آموزش و یادگیری هست و قسمت های ترکیبی رو دقیق تر و بهتر از نشر الگو و نشر دریافت مشخص کرده. برای تست بیشتر به عنوان منبع کمک درسی دوم میتونید از نشرالگو استفاده کنید چون تست های بیشتر و تقریبا سخت تری داره.

  3. سلام برای کنکور ۹۹ کتاب های سیر تا پیاز نشرالگو گاج میکرو گاج مبتکران کدوم بهتر هستند؟

    • مشاوران 100

      سلام زیست خیلی سبز برای آموزش
      و زیست نشرالگو برای تست بیشتر

  4. سلام برای کنکور ۹۹ چه منبعی برای زیست مناسب تر هست؟

    • سلام کتاب خیلی سبز و گاج

    • ممنون از پاسخی که دادید. فقط میخواستم ببینم هر دو مکمل هم خونده بشه بهتره؟ یا نه به ترتیب اولویت اول خیلی سبز بعد میکرو گاج هست؟

    • خواهش می کنم.
      خیلی سبز درسنامه بهتری داره و گاج برای تست زنی بیشتر مناسبه.
      البته تست های خیلی سبز هم خوبن و مولف این کتاب ها اساتید خیلی قوی هستند. فیلم های آموزشی هم دارند.

  5. سلام خیلی تشکر از سایت عالی تون من یه سوالی واسه منابع نظام قدیم دارم تا به حال فقط کتاب درسی رو خوندم و ۷ ماه وقت دارم وقت کمی هست خواهش میکنم راهنمایی کنید مطابق با وقتم بهترین درسنامه و تست در زیست کدومه واسه ادبیات شیمی و فیزیک واسه بقیه دروس چطور خیلی ممنون

    • مشاوران 100

      سلام دوست عزیز
      لطفا سوال مربوط به منابع کمک درسی هر درس رو در صفحه مربوط به همون درس بپرسید.
      برای زیست شناسی نظام قدیم درسنامه خیلی سبز و همچنین فیلم های آموزشی مناسب هستند. برای تست نشرالگو و آی کیو گاج تست های سطح بالایی دارند. کتاب سه سطحی قلم چی هم خوبه.

  6. به نظر من بهترین کتاب تست کتابی هست که نوع طراحیش با کنکورهای سالهای اخیر منطبق باشه و نه حجم خیلی کم و نه حجم زیاد داشته باشه کتاب نشر الگو کتاب خوب و قوی هست ولی بعضی ازقسمتهاش از حد کتاب درسی فراتر رفته و از هدف اصلی و مطالب ضروریتر دور شده البته در بعضی از بخشهاش

  7. سحر یزدانی پور

    سلام به مشاوران ۱۰۰، ممنون از سایت بسیار خوبی که دارید
    بین کتابهای زیر برای تست زیست شناسی پایه و پیش کدوم از همه قوی تره و کدوم ضعیف تر، لطفا راهنماییم کنید( و به ترتیب بگید)
    ۱-زیست الگو ۲- فارآزمون زیست شناسی ۳- گاج iQ
    درضمن سطح زیستم در حد ۵۰ درصد ازمونهای ازمایشی گزینه ۲ هست
    مرسی

    • سلام سه بعدی نشرالگو (مخصوصا سری C) و آی کیو گاج هر دو تست های قوی دارند

    • سحر یزدانی پور

      منظورتون از سری c چی بود؟
      کتابهای زیست الگو سه بعدی تالیف اقای دکتر اشکان هاشمی منظورتون بود، که ۴ جلد هستند؟
      ممنون

    • بله
      تست ها سطح بندی شده هستند

  8. سارا پناهی

    سلام
    مرسی از سایت خیلی خوبتون
    من برای درس زیست ار کتابنامه مهر وماه استفاده میکنم و نشر الگو و راضی هستم، درصدهام معمولا بالای ۷۰ هست
    برای تست بیشتر چه کتابی رو معرفی میکنید که سطح سوالای قوی تری داشته باشه؟! میخام درصدم رو بالاتر ببرم

  9. سلام. من کتاب خیلی سبز و با گاج شیر دارم ولی حس میکنم نشر بهتره ینی همه میگن از نظر شما لازم هست برم نشر بگیرم؟ سطح زیست متوسطی دارم

    • مشاوران 100

      سلام با همین دو کتاب هم میتونید درصد بالایی بزنید
      هرچند نشرالگو زیست تست های قوی داره

  10. سلام. من دو تا سوال داشتم.
    ۱- من از رشته ریاضی اومدم تجربی. و کتاب های زیر ذره بین و سیر تا پیاز گاج رو خریدم و شروع کردم چند روزه. الان میخوام یه کتاب هم باشه که هم از لحاظ تستی و هم از لحاظ توضیحی مناسب باشه نسبت به وقتی که دارم. به نظر شما کدو کتاب بهتره برای من؟
    ۲- من برای کنکور الان دارم زیست دهم و یازدهم و دوازدهم رو میخونم. الان کار درستی میکنم؟ یعنی میتونم با دروس نظام جدید توی کنکور شرکت کنم؟ چون من دارم این درسا رو میخونم. فردا میترسم بگن تو باید درسای نظام قدیم یعنی سال پیش رو که اول و دوم و سوم دبیرستان با پیش دانشگاهی میشه رو میخوندی!! لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

    • سلام،
      ۱- کتاب زیست خیلی سبز درسنامه خوبی داره تست هاش هم بد نیستند. دی وی دی های آموزشی هم برای آموزش میتونه واسه شما که رشتتون تجربی نبوده مناسب باشه.
      ۲- ریسک کردید. ممکنه به شما اجازه شرکت در کنکور ۹۸ نظام جدید رو ندن. باید منتظر اطلاعیه سازمان سنجش در این مورد باشیم

  11. سلام، ببخشید یه سوال داشتم
    من میخوام تازه برا کنکور بخونم به نظرتون درسنامه رو از روی فاگوزیست بخونم و تست رو از روی نشرالگو خوبه؟؟پشت کنکوری نظام قدیم هستم

    • سلام فاگوزیست خیلی حجمش زیاده واقعا می رسید بخونید در یک سال؟
      اگر ساعت مطالعه بالایی دارید ترکیب فاگوزیست (درسنامه) و تست (نشرالگو) تقریبا قوی ترین ترکیب منابع کمک درسی زیست هست
      تعداد تست نشرالگو هم زیاده

  12. من تست های آی کیو هم دیگه برام آسون شده همه رو کار می کنم ولی تست کم میارم یه کتاب دیگه در حد خودش یا قوی تر میشناسین معرفی کنین؟ ممنون

  13. سلام
    ممنون از توضیحات خیلی خوبتون
    من به توصیه دبیرمون کتاب زیست مهروماه تهیه کردم و به نظر کتاب خیلی خوب و کاملی هست شما چرا در مورد کتاب های این انتشارات توضیحی ندادین ؟
    لازمه کتاب دیگه ای هم تهیه کنم؟

    • سلام کتاب های زیادی هستند و ما فقط بهترین ها رو معرفی کردیم
      به این معنی نیست که سایر کتاب ها مفید نیستند اصلا.
      کتاب مهروماه مخصوصا زیست تصویری هم کتاب خوبیه
      اگر تست بیشتر و قوی تر می خواهید و ساعت مطالعه شما بالاست بد نیست از یک کتاب تست به عنوان منبع دوم هم استفاده کنید
      در غیراینصورت فقط از یک کتاب کمک درسی استفاده کنید

  14. من زیستم متوسط رو به قوی هست، به نظرتون کتاب زیست جامع گاج رو بگیرم یا نشر الگو؟ کدومش از نظر تست قوی تر و بهتره؟

    • کتاب IQ گاج و کتاب نشر الگو هر دو تست های قوی دارند.
      جامع گاج سطح تست هاش کمی پایین تر از اینهاست.
      کتاب سه سطحی قلم چی هم تست های تالیفی قوی داره اما تعداد تست هاش کمتره

  15. من یازدهمم میخواستم تابستون یه کمک درسی بخونم ک در طول سال بهتر بفهمم چون من اصلا رابطم با زیست خوب نیست . حالا بین نشر الگو و خیلی سبز و فاگوزیست کوتاه شما کدوم رو پیشنهاد میکنین؟

  16. سلام خسته نباشین
    من میخوام کتاب فاگو زیست رو تهیه کنم ولی خب خیلی تنوع داره (فاگو ۱ ۲ پیش قلب اغازیان و….) کدوم رو پیشنهاد میدین برای من که اصلا زیست تابحال نخوندم
    باتشکر

    • مشاوران 100

      سلام اگر تا حالا هیچی زیست نخوندید و احتمالا رشته شما هم تجربی نبوده فاگوزیست رو پیشنهاد نمی کنیم
      مطالعه فاگوزیست برای کسانی که فقط یک سال فرصت دارند و پایه ای از زیست ندارند مناسب نیست حجمش زیاده
      بهتره از کتاب های آموزشی مثل خیلی سبز، نشر دریافت و … که کم حجم تر هستند و یا از دی وی دی زیست استفاده کنید

  17. سلام خسته نباشد.
    ۱- برای پایه دهم ایا فاگوزیست + iq برای اینکه از صفر به در صد بالا ۷۰ برسیم کافیه یا باید از میکرو +فاگوزیست+iq استفاده کنم؟
    ۲- و اینکه ایا فاگوزیست تمام مطالب درسنامه میکرو و نکات پاسخنامه میکرو رو به طور کامل پوشش میده یا نه؟
    متشکر.

    • سلام کتاب های فاگوزیست برای آموزش مناسب هستند
      فاگوزیست یکی از کاملترین درسنامه های ترکیبی رو داره
      برای تست زنی از iq یا میکرو یکیشون استفاده کنید کافیه

  18. سلام. من برای کنکور مجدد تجربی نظام قدیم ۹۸ میخوام شرکت کنم. تمام کتاب های کنکور چاپ ۹۱_۹۲ رو دارم. لازمه برای همه شون چاپ جدید تهیه کنم یا اگه بعضی درسا احتیاج به چاپ جدید دارن میشه راهنمایی کنید؟

    • سلام در این ۶ سال بعضی مباحث تغییر کردند. بهتره حداقل کتاب های کمک درسی چاپ جدید رو تهیه کنید

  19. سلام کتاب تست کنکور برای شیمی گاج بهتره یا مبتکران

  20. سلام میشه لطفا یه کتاب کمک اموزشی زیست معرفی کنید ..
    من رشتم ریاضی بوده ولی برای مهاجرت رشته پزشکی باید زیست مطالعه کنم .. لطفا یه کتاب جامع و کامل معرفی کنید ممنون

    • سلام شما الزما نیازی نیست از کتاب های کمک درسی کنکور استفاده کنید و میتونید به جای اینها برای مهاجرت از کتاب ترجمه فارسی و یا ترجیحا کتاب زبان اصلی بیولوژی کمپبل استفاده کنید. بسیاری از قسمت های کتاب های درسی زیست شناسی مدارس ایران ترجمه همین کتاب هستند. در غیراینصورت کتاب های کمک درسی مثل خیلی سبز و اگر وقت بیشتری دارید فاگوزیست هم برای مطالعه و یادگیری مفاهیم کلی زیست شناسی مناسب هستند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *