نحوه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ چگونه است | تاثیر مثبت یا قطعی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳

طبق اطلاعیه‌های اخیر، تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ و کنکور ۱۴۰۳ افزایش یافته و این دو کنکور بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار خواهند شد. بنابراین ۱۰ تغییر مهم در کنکور سراسری ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به شرح زیر اعمال می گردد که البته فعلا بصورت صد در صد مشخص نیست در هر یک از این موارد چه تغییرات احتمالی در آینده اعمال شود:

۱- تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت.

۲- دروس عمومی از آزمون تستی کنکور حذف شده‌اند و سهم آزمون تستی کنکور ۵۰ درصد خواهد بود.

۳-  کنکور ۱۴۰۲ در دو نوبت برگزار شد که نوبت اول دی ماه ۱۴۰۱ و نوبت دوم تیر ماه ۱۴۰۲ بود.

۴– کنکور ۱۴۰۳ نیز در دو نوبت برگزار می‌شود اما نوبت اول اردیبهشت ۱۴۰۳ و نوبت دوم تیر ماه ۱۴۰۳ خواهد بود. بنابراین برخلاف سال گذشته، امسال در دی ماه کنکور برگزار نخواهد شد.

۵– داوطلبان می‌توانند در دو رشته متفاوت در کنکور نوبت اول و دوم ثبت‌نام کنند.

۶- طبق مصوبه از سال ۱۴۰۴ معدل سال یازدهم نیز در کنکور تاثیرگذار خواهد بود. همچنین از سال ۱۴۰۵ معدل پایه دهم نیز در کنکور موثر خواهد شد.

۷– برای داوطلب تغییر رشته‌ای که در یک درس فاقد سابقه تحصیلی باشد، نمره صفر در امتحان نهایی آن درس لحاظ می‌گردد.

۸– کلیه داوطلبان فاقد سوابق تحصیلی، از جمله داوطلبان دارای دیپلم متفاوت از سایر رشته‌ها و همچنین فارغ التحصیلان نظام قدیم ترمی واحدی، جهت استفاده از تاثیر ۴۰ درصدی معدل در کنکور می‌بایست نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی از طریق شرکت در امتحانات نهایی اقدام کنند.

۹- هر داوطلب کنکور که نمرات پایینی دارد یک‌بار فرصت شرکت در امتحانات ترمیم معدل خرداد یا شهریور یا دی ماه را خواهد داشت.

۱۰- ضرایب دروس در کنکور تغییر کرده و زیرگروه‌ها حذف شده‌اند.

در ادامه این مقاله از سایت مشاوران ۱۰۰ چگونگی تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور را بطور کامل بررسی کرده ایم و به سوالات رایج دانش آموزان و داوطلبان کنکور ۱۴۰۳ پاسخ داده ایم.

سوالاتی که در ادامه این متن پاسخ داده شده اند عبارتند از: تاثیر معدل در کنکور یعنی چه؟ مفهوم شرط معدل در کنکور چیست؟ در کنکور کدام معدل تاثیر دارد (کتبی یا کل)؟ معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد؟ تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ به سود و به زیان چه کسانی خواهد بود؟ منظور از تاثیر مثبت معدل در کنکور چیست؟ تفاوت تاثیر مثبت و قطعی معدل در کنکور چیست؟ فرمول سوابق تحصیلی یا فرمول تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ چیست و نحوه محاسبه عددی آن چگونه است؟ آیا در مصوبات بعدی ممکن است تاثیر قطعی معدل در کنکور ۱۴۰۳ جایگزین تاثیر مثبت شود؟ تاثیر قطعی معدل در کنکور یعنی چه؟ آیا امکان لغو یا حذف تاثیر معدل در کنکور وجود دارد؟ معدل چه سالهایی در کنکور تاثیر دارد؟ تاثیر معدل دهم در کنکور ۱۴۰۳ و سالهای بعد چگونه خواهد بود؟ ایا معدل سال یازدهم در کنکور تاثیر دارد؟ میزان تاثیر معدل در رتبه کنکور چقدر است؟ آیا تاثیر معدل در انتخاب رشته نیز اعمال می شود؟ تاثیر معدل دیپلم ریاضی در کنکور تجربی چگونه محسابه می شود؟

ایا معدل یازدهم در کنکور تاثیر دارد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی یعنی چی تاثیر معدل در کنکور 99 چگونه تاثیر نمرات نهایی در کنکور

اگر پاسخ سوال خود را در این مقاله پیدا نکردید در قسمت نظرات انتهای همین صفحه سوال خود را بنویسید و ارسال کنید تا در کوتاه ترین زمان توسط مشاوران ما پاسخ داده شود.

 

چگونگی تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ نظام جدید

تاثیر معدل یا تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ نظام جدید برای کلیه داوطلبان گروه ریاضی، تجربی و انسانی به میزان ۵۰ درصد قطعی است. منظور از سوابق تحصیلی، معدل کتبی داوطلب است که با توجه به نمرات امتحانات نهایی محاسبه می‌گردد. این تاثیر پنجاه درصدی هم در کنکور اردیبهشت و هم در کنکور تیر ماه ۱۴۰۳ اعمال می‌گردد.

با توجه به اینکه سهم سوابق تحصیلی در کنکور ۵۰ درصد است، سهم آزمون تستی کنکور ۵۰ درصد خواهد بود. لازم به ذکر است که در آزمون تستی کنکور ۱۴۰۳ فقط از دروس تخصصی سوال طرح می‌گردد.

در فرمول محاسبه معدل کتبی داوطلب که در مجموع ۵۰ درصد در کنکور تاثیر دارد، نمرات دروس اختصاصی به میزان کمتر و نمرات دروس عمومی به میزان بیشتری سهم دارند. دروس عمومی شامل ادبیات فارسی، عربی، دین و زندگی و زبان خارجه بوده اما دروس اختصاصی برای هر رشته متفاوت است.

 

چه کسانی مشمول تاثیر قطعی معدل در کنکور هستند؟

تاثیر پنجاه درصدی سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ برای کلیه داوطلبان کنکور اعم از دانش آموزان نظام جدید، فارغ التحصیلان نظام قدیم و حتی دیپلمه‌ های قبل از سال ۱۳۸۴ لحاظ می‌گردد. در صورتی‌که داوطلب کنکور فاقد سوابق تحصیلی در یک یا چند درس خاص باشد، نمره امتحان نهایی آن درس در محاسبه سوابق تحصیلی ایشان صفر در نظر گرفته می‌شود. این دسته از داوطلبان که فاقد سوابق تحصیلی هستند می‌توانند به‌منظور ایجاد سوابق تحصیلی در امتحانات نهایی پایه دوازدهم رشته مورد نظر خود شرکت کنند.

به عنوان مثال، داوطلبی که دیپلم رشته ریاضی فیزیک داشته و قصد شرکت در کنکور تجربی را دارد، در حال حاضر دارای نمره صفر در درس زیست شناسی است که معدل وی را کاهش داده و در نتیجه بخشی از تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور تجربی را از دست می‌دهد. این داوطلب برای ایجاد سابقه تحصیلی در درس زیست شناسی می‌تواند در امتحان نهایی زیست شناسی دوازدهم تجربی شرکت کند.

 

تکلیف داوطلبان فاقد سوابق تحصیلی یا تغییر رشته‌ای چیست؟

کلیه افرادی که دیپلم یکی از رشته های تجربی، ریاضی، علوم انسانی یا علوم و معارف اسلامی را در نظام آموزشی جدید (۳-۳-۶) طی سال های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ اخذ نموده یا اخذ خواهند کرد و همچنین کلیه افرادی که دیپلم یکی از رشته های مذکور را در نظام آموزشی سابق طی سال های ۱۳۸۴ تاکنون اخذ نموده اند دارای سابقه تحصیلی هستند در آن رشته هستند.

امادر سال های اخیر سایر افرادی که قبل از سال ۱۳۸۴ دیپلم نظام قدیم اخذ نموده اند مشمول اعمال سوابق تحصیلی نبوده و تراز کل آنها در کنکور صرفا بر اساس آزمون تستی جلسه کنکور محاسبه شده است.

نحوه محاسبه تاثیر معدل در کنکور 99 نحوه تاثیر مثبت معدل در کنکور میزان تاثیر معدل در کنکور معدل کدام سال در کنکور تاثیر دارد

لازم به ذکر است فقط دروسی که امتحان آنها به صورت نهایی (کشوری) برگزار شده است در کنکور تاثیرگذار خواهند بود. به عنوان مثال دیپلمه های نظام آموزشی سابق (نظام قدیم) که طی سالهای ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۰ مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی خود را اخذ نموده اند فقط مشمول اعمال سوابق تحصیلی دیپلم هستند زیرا امتحانات سال سوم دبیرستان طی این سالها بصورت نهایی (کشوری) برگزار می گردید درحالیکه امتحانات پیش دانشگاهی در این سالها نهایی نبوده و از سال ۱۳۹۱ به بعد بصورت نهایی برگزار شده است.

در صورتی که داوطلب فاقد سوابق تحصیلی در یک یا چند درس باشد، نمره امتحان نهایی آن درس برای ایشان صفر در نظر گرفته می‌شود، بنابراین بخشی از تاثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور را از دست خواهد داد. داوطبانی که دیپلم خود را قبل از سال ۱۳۸۴ دریافت کرده‌اند از این دسته هستند. همچنین داوطلبی که رشته دیپلم وی با گروه آزمایشی کنکور یکسان نباشد، مثلا دارای دیپلم رشته ریاضی بوده اما قصد شرکت در کنکور تجربی را دارد، در درس زیست شناسی دوازدهم فاقد سابقه تحصیلی است. بنابراین در امتحان نهایی درس زیست شناسی نمره صفر برای ایشان لحاظ خواهد شد.

این دسته از داوطلبان می‌توانند با شرکت در امتحانات نهایی سال دوازدهم برای خود سوابق تحصیلی ایجاد کنند تا تاثیر ۵۰ درصدی سوابق تحصلی در کنکور را از دست ندهند.

 

کدام معدل در کنکور تاثیر دارد؟

هر دانش آموز دارای یک معدل کتبی و یک معدل کل دیپلم است. اما ابهامی که برای اکثر دانش آموزان پیش می آید این است که کدام معدل در کنکور تاثیر دارد؟

در حال حاضر معدل کتبی فقط بر اساس نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم (سال آخر دبیرستان) محاسبه می‌شود و مستقیما در کنکور تاثیرگذار است. اما معدل دیپلم بر اساس نمرات سال‌های دهم و یازدهم و دوازدهم و حتی با احتساب نمرات مستمر محاسبه می‌شود که تاثیری در کنکور ندارد.

معدل کل دیپلم برخلاف معدل کتبی شامل نمرات همه دروس (حتی دروسی که در کنکور از آنها سوال مطرح نمی شود) بوده و همچنین نمرات مستمر و نمرات نیمسال اول نیز در آن لحاظ می گردد. بنابرین معدل کل یا معدل دیپلم هیچ تاثیری در رتبه و تراز کنکور نخواهد داشت و صرفا معدل کتبی امتحانات نهایی در کنکور اثرگذار است.

البته لازم به ذکر است که در پذیرش برخی دانشگاه های خاص از جمله دانشگاه فرهنگیان پس از اعلام نتایج اولیه کنکور در مرحله مصاحبه حضوری معدل کل اهمیت بیشتری داشته و شرط قبولی داشتن حداقل معدل کل ۱۴ به بالاست. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله شرایط ورود به دانشگاه فرهنگیان را در سایت مشاوران ۱۰۰ مطالعه کنید.

 

معدل کدام سال در کنکور تاثیر دارد؟

معدل سال هایی که امتحانات پایانی آنها به صورت نهایی (سراسری کشوری) برگزار شده است در کنکور تاثیرگذار خواهد بود. برای داوطلبان نظام قدیم کنکور تاثیر نمرات امتحانات نهایی سال سوم و پیش دانشگاهی و برای فارغ التحصیلان نظام جدید فقط تاثیر نمرات امتحانات نهایی سال دوازدهم در کنکور اعمال خواهد شد.

به توجه به اینکه امتحانات پایه دهم و یازدهم تاکنون بصورت نهایی برگزار نشده است تاثیر معدل دهم در کنکور و تاثیر معدل یازدهم در کنکور ۱۴۰۳ اعمال نمی گردد.

در صورتی که طی سال های آینده امتحانات پایه دهم و یازدهم نیز مانند سال دوازدهم به صورت نهایی در سراسر کشور برگزار شود ممکن است تاثیر سوابق تحصیلی افزایش یابد و نمرات امتحانات نهایی دهم و یازدهم نیز در کنکور تاثیرگذار باشند.

 

میزان تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ چقدر خواهد بود؟

فعلا بنابر آخرین اطلاعیه‌ها، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ به میزان ۵۰ درصد قطعی خواهد بود. همچنین در کنکور ۱۴۰۳ نیز مشابه کنکور ۱۴۰۲ فقط نمرات امتحانات نهایی پایه دوازدهم در کنکور تاثیرگذار خواهند بود. برای اطلاع از هرگونه تغییرات احتمالی باید منتظر دفترچه ثبت نام کنکور ۱۴۰۳ یا اطلاعیه های سازمان سنجش در این خصوص باشیم.

اما درمورد کنکور ۱۴۰۴ قضیه کمی متفاوت خواهد بود. با توجه به اینکه تصمیم گرفته شده که از سال آینده امتحانات نهایی پایه یازدهم به صورت نهایی برگزار شوند، در کنکور ۱۴۰۴ نمرات امتحانات نهایی پایه یازدهم نیز در کنکور تاثیرگذار خواهند بود. همچنین در کنکور ۱۴۰۵ نمرات امتحانات نهایی پایه دهم نیز تاثیرگذار خواهند بود.

 

تاثیر امتحانات شبه نهایی دوازدهم در کنکور

اخیرا بسیاری از دانش آموزان پایه دوازدهم از ما می پرسند که ایا امتحانات شبه نهایی مهم است و در کنکور تاثیرگذار خواهد بود؟ پاسخ به سوال دوم منفی است زیرا تنها نمرات خود امتحانات نهایی به عنوان سوابق تحصیلی در کنکور اعمال خواهند شد. اما این مساله به معنی بی اهمیت بودن امتحانات شبه نهایی نیست زیرا این امتحانات کمک زیادی به آمادگی دانش آموزان سال دوازدهم برای کسب نمرات بالا در امتحانات نهایی خرداد خواهند کرد.

 

ایا نمره مستمر در امتحان نهایی دوازدهم تاثیر دارد؟

نمره مستمر در معدل دیپلم تاثیر دارد اما در معدل نهایی و کنکور تاثیرگذار نیست. در واقع تاثیر نمره مستمر در کنکور صفر است. فقط و فقط نمراتی که در امتحانات نهایی کسب می کنید در رتبه و تراز کنکور شما تاثیر دارند. همچنین معدل ترم اول دوازدهم نیز در کنکور تاثیرگذار نیست.

 

برای دیپلمه های غیر مرتبط معدل چند درصد در کنکور تاثیر دارد؟

همان‌طور که گفته شد، برای کلیه داوطلبان کنکور ریاضی، تجربی و انسانی تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ پنجاه درصد خواهد بود. سوابق تحصیلی در هر گروه آزمایشی برای دروسی که در کنکور از آنها سوال طرح شده و داوطلب قبلا در امتحانات نهایی آن دروس شرکت کرده است اعمال می‌گردد. به عنوان مثال، برای دیپلمه‌های رشته انسانی که در کنکور تجربی شرکت می‌کنند نمرات امتحان نهایی دروس عمومی در کنکور تاثیر گذار بوده و دروسی مانند منطق و فلسفه، جغرافیا و روانشناسی تاثیری در رتبه و تراز کنکور این داوطلبان نخواهد داشت. همچنین تاثیر معدل دیپلم ریاضی در کنکور تجربی برای درس زیست شناسی اعمال نمی گردد زیرا دیپلمه های رشته ریاضی فیزیک در امتحان نهایی زیست شناسی شرکت نکرده اند. این افراد باید از طریق شرکت در امتحان نهایی زیست شناسی برای این درس سابقه تحصیلی ایجاد کنند تا در کنکور تاثیر داده شود. در غیر اینصورت نمره صفر در امتحان نهایی درس مربوط برای ایشان لحاظ می‌گردد.

برای کنکور ۱۴۰۳ کلیه داوطلبان فاقد سوابق تحصیلی جهت استفاده از تاثیر ۵۰ درصدی معدل در کنکور می‌بایست نسبت به ایجاد سوابق تحصیلی از طریق شرکت در امتحانات نهایی اقدام کنند.

 

آیا لازم است در طرح ترمیم معدل شرکت کنم؟

طرح ترمیم معدل برای کنکور ویژه افرادی است که نمرات پایینی در امتحانات نهایی کسب کرده‌اند و قصد دارند نمرات و معدل کتبی خود را بالا ببرند. کلیه داوطلبان یک بار فرصت دارند هر کدام از دروس نهایی را ترمیم کنند. امتحانات ترمیم معدل سه بار در سال در ماه‌های خرداد و شهریور و دی برگزار می‌شود. در صورتی‌که نمره داوطلب در امتحان ترمیم بالاتر از نمره قبلی ایشان باشد، نمره جدید در کنکور تاثیر داده می‌شود.

برای اینکه نمرات ترمیم معدل در کنکور تاثیر داده شوند، باید قبل از برگزاری کنکور در طرح ترمیم معدل شرکت کنید. به عنوان مثال، نمراتی که در امتحانات ترمیم معدل خرداد ۱۴۰۳ کسب کنید در کنکور تیر ماه ۱۴۰۳ تاثیر داده می‌شوند. اما اگر شهریور ۱۴۰۳ در طرح ترمیم معدل شرکت کنید، این نمرات در کنکور ۱۴۰۳ تاثیرگذار نخواهند بود.

شرکت در طرح ترمیم معدل الزامی نیست اما اگر نمره امتحان نهایی شما در یک یا چند درس پایین است بهتر است در صورت امکان در این طرح شرکت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله ترمیم معدل در سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه نمایید.

 

تفاوت تاثیر مثبت و تاثیر قطعی معدل در کنکور چیست؟

وقتی که تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ و سال‌های بعد قطعی باشد، کلیه نمرات امتحان نهایی چه باعث بهبود تراز و رتبه کنکور شوند و چه باعث بدتر شدن تراز و رتبه کنکور شوند تاثیر داده می شوند. بنابرین در حالت تاثیر قطعی، اهمیت داشتن نمرات بالا در امتحانات نهایی بسیار بیشتر از حالت تاثیر مثبت خواهد بود. طبق اخرین اطلاعیه، تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳به میزان ۵۰ درصد قطعی خواهد بود.

اما در حال تاثیر مثبت معدل در کنکور، تنها در صورتی نمرات امتحانات نهایی داوطلب در کنکور تاثیر داده می‌شوند که این نمرات باعث بهبود تراز و رتبه کنکور آن داوطلب شود. در این حالت، داوطلبی که معدل پایینی داشته در آزمون تستی کنکور فرصت جبران دارد و می‌تواند با کسب درصدهای بالا در آزمون تستی کنکور، معدل پایین خود را تا حدودی جبران کند.

 

معدل چند به بالا در کنکور تاثیر دارد؟

پاسخ به این سوال که «معدل چند به بالا در کنکور تاثیر دارد» را باید در دو حالت تاثیر مثبت و قطعی بررسی کرد.

در کنکور ۱۴۰۱ با توجه به تاثیر مثبت معدل در این کنکور، اعمال یا عدم اعمال سوابق تحصیلی برای هر داوطلب به عملکرد وی در امتحانات نهایی و آزمون تستی کنکور بستگی داشت. به طور کلی در حالت تاثیر مثبت، ممکن است تاثیر معدل برای یک داوطلب با معدل ۱۲ در صورتی که درصدهای پایینی در کنکور سراسری کسب کرده باشد اعمال گردد. از طرفی ممکن است معدل ۲۰ برای داوطلب دیگری که درصدهای بالایی در کنکور کسب کرده اعمال نشود یا بالعکس.

در واقع هنگامی که تاثیر معدل مثبت باشد، تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور درصورتی اعمال خواهد شد که باعث افزایش تراز داوطلب شود. بنابرین در پاسخ به این سوال که «معدل چند در کنکور تاثیر دارد» باید گفت که به عملکرد نسبی داوطلب در امتحانات نهایی و آزمون تستی جلسه کنکور بستگی دارد. در واقع هنگامی که تاثیر مثبت باشد سوال «معدل بالای چند در کنکور تاثیر دارد» اساسا سوال اشتباهی است و نمی توان عدد خاصی را برای پاسخ به آن تعیین کرد.

اما زمانی که مانند کنکور ۱۴۰۲ تاثیر معدل قطعی باشد، هر معدلی بدون شک در تراز و رتبه کنکور داوطلب اثر خواهد داشت. در حالت تاثیر قطعی سوابق تحصیلی، هر چه معدل کتبی به ۲۰ نزدیک تر باشد به نفع داوطلب بوده و هر چه از ۲۰ کمتر باشد به ضرر داوطلب خواهد بود.

 

تاثیر مثبت معدل در کنکور سال‌های گذشته چگونه بود؟

یکی از سوالات رایج داوطلبان کنکور نظام جدید و نظام قدیم درباره مفهوم تاثیر مثبت یا قطعی و فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور سال‌های گذشته است. در کنکور ۱۴۰۲ تاثیر سوابق تحصیلی برای کلیه داوطلبان نظام قدیم و جدید ۴۰ درصد قطعی بود. اما در کنکور ۱۴۰۱ تاثیر سوابق تحصیلی به میزان حداکثر ۴۰ درصد و به صورت مثبت اعمال شد. این تاثیر در سال‌های قبل‌تر به میزان ۳۰ درصد و مثبت بود.

در کنکور ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ برای داوطلبان نظام قدیم (مشمولین اعمال سوابق تحصیلی) نمره هر درس از دروس امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان با حداکثر ۲۵ درصد تاثیر و نمره همان درس در امتحانات نهایی پیش دانشگاهی با حداکثر ۵ درصد تاثیر و هر دو بصورت تاثیر مثبت اعمال شد. برای آشنایی با نحوه تاثیر مثبت معدل در کنکور و درک فرمول سوابق تحصیلی به مثالی از کنکور ۱۴۰۰ برای یک داوطلب نظام قدیم توجه کنید:

فرض کنید تراز معادل نمرات کتبی شما در امتحانات نهایی سال سوم دبیرستان ۷۰۰۰ و تراز معادل نمرات کتبی شما در امتحانات نهایی پیش دانشگاهی ۶۰۰۰ بوده است. همچنین تراز معادل درصدهای شما در آزمون تستی کنکور ۷۵۰۰ بوده است. تراز کل شما در هر زیرگروه (با توجه به ضرایت مختلف دروس) در چهار حالت زیر محاسبه شده و هر حالتی که عدد تراز بالاتری بدست آمده باشد در کارنامه کنکور شما لحاظ درج شده است:

۱- بدون اعمال سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی (تراز کل ۷۵۰۰)

۲- فقط اعمال سوابق تحصیلی دیپلم به میزان حداکثر ۲۵ درصد (تراز کل ۷۳۷۵)

۳- فقط اعمال سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی به میزان حداکثر ۵ درصد (تراز کل ۷۴۲۵)

۴- اعمال همزمان سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی (تراز کل ۷۳۰۰)

در حالت چهارم تاثیر آزمون تستی کنکور ۷۰ درصد، تاثیر نمرات کتبی سوم دبیرستان ۲۵ درصد و تاثیر نمرات کتبی پیش دانشگاهی ۵ درصد است:

فرمول محاسبه تاثیر معدل در کنکور 99 سوابق تحصیلی تراز

از بین چهار حالت مذکور، در حالت اول بالاترین تراز ممکن بدست آمده است بنابرین اگر تاثیر معدل مثبت باشد در زیرگروه مربوطه در کارنامه کنکور عبارت «فاقد تاثیر مثبت» درج شده و تراز داوطلب در این زیرگروه ۷۵۰۰ می باشد. اما اگر تاثیر معدل قطعی (مستقیم) باشد تراز داوطلب در کارنامه ۷۳۰۰ درج می گردید.

در واقع تفاوت تاثیر مثبت و قطعی معدل در کنکور این است که در حالت تاثیر مثبت بالاترین تراز ممکن برای هر زیرگروه در کارنامه کنکور درج خواهد شد و تاثیر سوابق تحصیلی به شرطی اعمال می گردد که باعث افزایش تراز کل زیرگروه شود در حالی که اگر تاثیر معدل قطعی باشد تحت هر شرایط سوابق تحصیلی برای داوطلب اعمال می گردد حتی اگر اعمال سوابق باعث کاهش تراز کل داوطلب گردد (در این مثال به شرط قطعی بودن تاثیر معدل، تراز ۷۳۰۰ در کارنامه کنکور درج می گردید).

لازم به ذکر است که در یکی از مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در سال ۹۷ مقرر شده بود که تاثیر معدل در کنکور ۹۸ بصورت قطعی اعمال شود اما پس از چند ماه مصوبه مذکور لغو گردید.

بنابرین هنگامی که تاثیر معدل مثبت باشد، اگر نمرات بالایی در امتحانات نهایی کسب نکرده باشید با کسب درصد و تراز بالاتر در آزمون تستی کنکور امکان جبران وجود دارد. علاوه بر این، اگر نمرات پایینی دارید و نگران تاثیر معدل بر کنکور هستید می توانید در طرح ترمیم معدل برای کنکور شرکت کنید.

در حالت تاثیر مثبت معدل، معمولا در کارنامه داوطلبانی که عملکرد بهتری در آزمون تستی کنکور نسبت به امتحان نهایی داشته اند عبارت «فاقد تاثیر مثبت» درج می شود. یک نمونه کارنامه تاثیر معدل در کنکور سراسری را در تصویر زیر مشاهده می کنید:

افشین بکرانی پزشکی کارنامه کنکور مشاوران 100 تاثیر مستقیم معدل در کنکور یعنی چه نحوه تاثیر معدل پیش دانشگاهی در کنکور

همانطور که گفته شد هنگامی که تاثیر سوابق تحصیلی مثبت باشد هر یک از ۴ حالت مذکور که منجر به کسب تراز بالاتری شود برای داوطلب کنکور سراسری اعمال گردیده و در کارنامه وی عبارت مربوطه درج خواهد شد (مطابق تصویر فوق). به عنوان مثال اگر صرفا با اعمال سوابق تحصیلی دیپلم (حالت دوم) بالاترین تراز ممکن در زیرگروه مربوطه بدست آید در کارنامه کنکور عبارت «فقط تاثیر مثبت دیپلم» درج می گردد. در این حالت تاثیر نمرات سال سوم دبیرستان نظام قدیم حداکثر ۲۵ درصد و تاثیر آزمون تستی کنکور حداقل ۷۵ درصد است.

همچنین اگر صرفا با اعمال سوابق تحصیلی پیش دانشگاهی (حالت سوم) بالاترین تراز ممکن بدست آید عبارت «فقط تاثیر مثبت پیش دانشگاهی» در کارنامه کنکور درج خواهد شد. در این حالت تاثیر معدل پیش دانشگاهی در کنکور حداکثر ۵ درصد و تاثیر آزمون تستی کنکور حداقل ۹۵ درصد است. اگر با اعمال همزمان سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی (حالت چهارم) بالاترین تراز ممکن بدست آید عبارت «دیپلم و پیش دانشگاهی» در کارنامه داوطلب درج خواهد شد. در این حالت تاثیر نمرات دیپلم در تراز کل حداکثر ۲۵ درصد، تاثیر نمرات پیش دانشگاهی حداکثر ۵ درصد و تاثیر آزمون چهارگزینه ای کنکور در تراز کل زیرگروه مربوطه حداقل ۷۰ درصد است.

امیررضا رزاقی پورسرخاب کارنامه آیا معدل در کنکور تاثیر دارد تاثیر قطعی معدل یعنی چه تاثیر معدل دیپلم در کنکور

تصویر بالا نمونه کارنامه تاثیر معدل در کنکور تجربی است. همانطور که مشاهده می کنید در زیرگروه ۳ تاثیر مثبت سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی اعمال شده اما در سایر زیرگروه ها سوابق تحصیلی برای این داوطلب اعمال نشده است.

با توجه به متفاوت بودن ضرایب دروس اختصاصی در زیرگروه های مختلف ممکن است وضعیت اعمال یا عدم اعمال سوابق در هر زیرگروه با سایر زیرگروه ها متفاوت باشد.

 

اهمیت مشاوره و برنامه ریزی برای امتحانات نهایی

با توجه به افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور، لازم است در کنار تست زنی و آمادگی برای جلسه کنکور، توجه ویژه ای به امتحانات تشریحی سال دوازدهم و امتحانات طرح ترمیم معدل داشته باشید. اگر به معدل نهایی نفرات برتر کنکور سراسری دقت کرده باشید می بینید که اکثر رتبه های برتر در کنار کسب درصدهای بالا در آزمون تستی کنکور، معدل بالایی نیز داشته اند.

بدین منظور توصیه می کنیم حتما از تجربیات مشاوران کنکور در این زمینه استفاده کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات، شرایط و هزینه طرح‌های مشاوره و برنامه ریزی برای امتحانات نهایی، به صفحه بهترین مشاور کنکور در سایت مشاوران ۱۰۰ مراجعه کنید و یا در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، بله، سروش و …) به آیدی moshaverane100 درخواست خود را ارسال کنید.

 

پاسخ به سوالات شما درباره تاثیر معدل

در پایان، هر نظر یا سوالی درباره تاثیر نمرات نهایی در کنکور سراسری دارید می توانید نظرات یا سوالات خود را در قسمت دیدگاه های انتهای همین صحفه بنویسید و ارسال کنید تا اعضای گروه اموزشی مشاوران ۱۰۰ در کمترین زمان پاسخگوی شما باشند.

همچنین مراقب باشید به شایعاتی که درباره تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ و سال‌های بعد در برخی شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود توجه نکنید. اخبار موثق کنکور را از طریق اطلاعیه‌های سایت سازمان سنجش دنبال کنید.

همچنین برای اطلاع از آخرین اخبار تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ و سال‌های بعدی می‌توانید عضو کانال تلگرام مشاوران ۱۰۰ شوید و یا با فالو کردن پیج اینستاگرام مشاوران ۱۰۰ به آیدی moshaverane100 از طریق اینستاگرام اخبار و ویدیوهای جدید را دریافت کنید.

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹۵۲ نظر


  1. سلام
    ببخشید مثلا اگه کسی یکی یا ۲ تا از دروس نهایی خرداد ۱۴۰۲ رو نمره‌اش پایین باشه و بخواد ترمیم معدل کنه، باید شهریور ترمیم معدل کنه؟
    بعد دیگه جزو ۱۴۰۲ واسش حساب نمیشه؟ با اینکه درصد های کنکورش هم خوب بوده باشه

    • سلام میتونه شهریور ترمیم معدل کنه. اما نمرات شهریور ۱۴۰۲ در کنکور ۱۴۰۲ تاثیر داده نمیشن بلکه در کنکور ۱۴۰۳ تاثیر داده میشن. ترمیم معدلی که قبل از کنکور انجام شده باشه نمراتش در اون کنکور تاثیر دارند.

  2. سلام وقتتون بخیر
    اگه من این تایم باقی مونده تا کنکور رو مدرسه نرم و فقط برای امتحان نهایی برم و بیشتر وقتم رو بگذارم برای کنکور و نهایی به مشکل بر میخورم؟
    مدیر مدرسه گفتن که تو نمره مستمر ب مشکل برمی‌خورید آیا این حرفشون درسته؟

    • سلام مهسا خانم. هر چند نمرات مستمر در کنکور تاثیری ندارند اما در معدل کل دیپلم شما تاثیر دارند. نمرات مستمر در اختیار مدرسه و معلمین شماست، بنابراین از این نظر مدیر مدرسه شما درست گفتند.

  3. سلام من رشته تجربی هستم یه بار ترمیم معدل انجام دادم، بعد میخوام تغییر رشته بدم به ریاضی، فقط درس‌های غیر یکسان تو تغییر رشته قراره امتحان بدم، اگه کنکور شرکت کنم نمرات درس‌های عمومی قبل ترمیم رشته تجربی تاثیر داره تو کنکور یا بعد ترمیم رشته تجربی؟

    • سلام خانم محدثه. آخرین نمرات دروس عمومی که در امتحانات نهایی که شما کسب کردید (چه در رشته قبلی و چه در رشته جدید) به شریطی که بهتر از نمرات قبلی باشند در کنکور تاثیر داده میشن. دروس عمومی رشته ریاضی و تجربی مشترک هستند.

  4. سلام. خسته نباشید. من میخ,ام پشت کنکور بمونم. مشکل اینجاست که امسال امتحان نهایی دوازدهم رو شرکت می‌کنم ولی سال بعد که من شرکت کنم (کنکور) امتحان نهایی یازدهم هم حساب میشه. ولی آخه من یازدهم (یعنی پارسال) امتحان خردادمون رو مدرسه گرفته (نهایی نبود). پس سوابق تحصیلی یازدهم رو چجوری جورش کنم؟ امتحان نهایی یازدهم شرکت کنم؟
    ممنون از پاسخگوییتون

    • سلام آقا عرفان. در کنکور ۱۴۰۳ سال آینده هم مثل کنکور امسال قراره فقط نمرات دروس دوازدهم در کنکور تاثیر داشته باشند. از کنکور سال ۱۴۰۴ نمرات یازدهم هم موثر خواهند شد.

  5. عرض سلام و خسته نباشید جناب اگه ما خرداد ماه برای تولید سوابق تحصیلی اقدام کنیم و مثلا درس‌هایی مثل حسابان و شیمی که تو امتحانات نهایی انسانی نبودن رو امتحان بدیم این سوابق تو کنکور‌ ریاضی تیر ماه تاثیر دارن یا خیر؟

    • سلام آقا حسن. نمراتی که در امتحانات نهایی خرداد امسال کسب می‌کنید در کنکور تیر ۱۴۰۲ تاثیر داده میشن.

  6. سلام
    فارغ‌التحصیل رشته ریاضی فیزیک هستم
    که اولین کنکورم سال ۹۴ بود
    برای شرکت تو کنکور تجربی ۱۴۰۳ باید چیکار کنم؟ فقط باید امتحان نهایی زیست سال دوازدهم شرکت کنم؟ هر کاری لازمه بگین ممنون می‌شم

    • سلام آقا حامد. دیپلمه ریاضی در درسی مثل زیست شناسی فاقد سابقه تحصیلی هست و بهتره امتحان نهایی زیست شناسی دوازدهم رو شرکت کنید تا در این درس هم سابقه تحصیلی داشته باشید، در غیر اینصورت نمره صفر در درس زیست شناسی واستون لحاظ میشه و بخشی از تاثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی در کنکور امسال رو از دست میدین.
      در دروس مشترک بین دو رشته هر نمره نهایی که قبلا گرفتید اگر ترمیمش نکنید همون نمره براتون در کنکور در بخش سوابق تحصیلی تاثیر داده میشه.

  7. سلام اگه کسی توی کنکور رتبه‌ی خوبی بگیره ممکنه نمرات سال دوازدهمش رتبه‌‌اش خراب کنن؟

    • سلام آقا آرین. رتبه کنکور ۱۴۰۲ بر اساس تراز کل شما محسابه میشه و تراز کل هم ۴۰ درصدش با توجه به معدل کتبی سال دوازدهم و ۶۰ درصدش با توجه به آزمون تستی کنکور محاسبه میشه.
      طبیعیه که هر چقدر هم در آزمون تستی کنکور عملکرد خوبی داشته باشید نهایتا ۶۰ درصد امتیاز رو کسب می‌کنید، مابقی ۴۰ درصد مربوط به معدل کتبی و نمرات امتحانات نهایی دوازدهم هست که تحت عنوان سوابق تحصیلی ازش یاد میشه. بدون شک معدل کتبی پایین تاثیر منفی داره.

  8. سلام و درود. من دیپلم قبل از سال ۸۴ هستم و می‌خوام در کنکور ۱۴۰۳ شرکت کنم. ایا برای ایجاد سابقه تحصیلی می‌تونم چند درس در خرداد ۱۴۰۲، چند درس در شهریور و چند درس دیگه در دی ماه سال جاری امتحان نهایی بدم؟ به‌عبارتی امکانش است دروس در بازه‌های متفاوت امتحان نهایی پخش کنم؟
    با احترام

    • سلام آقا مهدی. چیزی که اعلام شده این هست که هر داوطلب یک بار فرصت ترمیم معدل داره و هر درس رو فقط یک‌بار میتونید ترمیم معدل کنید. مثلا اگر خرداد درس ریاضی رو ترمیم معدل کنید، امکان اینکه شهریور مجدد همین درس رو ترمیم کنید وجود نداره.

  9. میخواستیم بدونیم زمانی که دیپلممون انسانیه و میخوایم کنکور ریاضی بدیم. آیا ۲۶ درصد(درسای عمومی که تو رشته ریاضی و انسانی مشترکه) از ۴۰ درصد که تاثیر داده میشن تاثیر داده میشه یا خیر.

    • سلام آقا حسن. دروسی که عینا بین رشته‌ها مشترک و یکسان باشند نمرات نهایی‌شون در کنکور تاثیر داده میشه. برای دروس غیرمشترک میتونید با شرکت در امتحان نهایی، سوابق تحصیلی ایجاد کنید.

  10. سلام من دیپلم انسانی دارم و میخوام تو کنکور رشته ریاضی شرکت کنم آیا نمره‌هام تاثیر داده میشن تو رتبم یا نه؟

    • سلام آقا حسن. نمرات دروسی که بین دو رشته مشترک نیستند مثل فلسفه، تاریخ، جغرافیا و … تاثیری در کنکور ریاضی ندارند. برای اینکه ۴۰ درصد تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ریاضی رو از دست ندید باید در امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی شرکت کنید و دروسی مثل فیزیک، شیمی، حسابان و … رو امتحان بدید.

  11. سلام برای کنکور ۱۴۰۳ دروس یازدهم رو هم باید کسی ترمیم کرد؟ یا فقط دوازدهم؟ با توجه به اینکه بعضی از دروس یازدهم یا دو درسش نهایی شده؟

    • سلام آقا حسن. نمرات دروس یازدهم در کنکور ۱۴۰۳ تاثیری ندارند. تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۳ فقط شامل نمرات امتحانات نهایی دوازدهم برای دانش آموزان نظام جدید هست.
      فعلا نیازی به ترمیم یازدهم نیست و به طور کلی ترمیم فعلا فقط برای دروس دوازدهم انجام میشه.

  12. سلام ، آیا فقط ۴ درس اصلی عمومی و ۴ درس اصلی اختصاصی در ۴۰ درصد تاثیر معدل لحاظ میشه یا درس های سلامت، مدیریت و زمین هم مدنظر هست؟

    • سلام حسنا خانم. برای داوطلبان نظام جدید، علاوه بر دروس عمومی و اختصاصی نمرات دروس سلامت و مدیریت هم در کنکور تاثیر دارند.

  13. سلام قضیه ی زمین شناسی که در امتحانات نهایی آورده شده به چه صورت هست؟

    • سلام خانم هستی. امتحان نهایی درس زمین شناسی امسال از کتاب سال یازدهم برگزار میشه و فقط مخصوص متقاضیان ترمیم نمره (دیپلم علوم تجربی سالی واحدی / ترمی واحد) و ایجاد سابقه تحصیلی (دارندگان دیپلم های ریاضی، انسانی، معارف سالی واحدی / ترمی واحدی) هست. سایر فارغ التحصیلان فاقد سابقه تحصیلی نیازی به شرکت در امتحان درس زمین شناسی ندارند.

  14. آیا نمره کم دیپلم تاثیر منفی در کنکور دارد؟

    • سلام آقا یا خانم خسروی. وقتی تاثیر معدل در کنکور مثبت نباشه و قطعی باشه هر چقدر که معدل کتبی شما پایین‌تر باشه ضرر می‌کنید یا به عبارتی اثر منفی روی تراز و رتبه کنکور شما داره.
      معدل کل دیپلم تاثیری در کنکور نداره، فقط معدل کتبی (نمرات امتحان نهایی) در کنکور تاثیر داره.

  15. سلام اگر بخواهیم یه درسی رو خرداد ماه شرکت نکنیم واسه امتحان و شهریور امتحان بدیم نمرش واسه کنکور لحاظ میشه شهریور ماه‌؟

    • سلام نمرات شهریور در کنکور ۱۴۰۲ تاثیر ندارند. باید خرداد امتحان بدین که نمره اش در کنکور تیر ماه اثر داده بشه.

  16. سلام وقت بخیر فارغ التحصیل برق صنعتی (کار و دانش) هستم امسال میخوام در کنکور ریاضی شرکت کنم، سابقه تحصیلی برام تعلق میگیره؟ اگر هم نمیگیره باید چی‌کار کنم؟

    • سلام آقای مهدی کاشفی. با توجه به اینکه دروس رشته‌های کار دانش با رشته ریاضی تفاوت دارند، برای اینکه ۴۰ درصد تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ریاضی به شما تعلق بگیره باید در امتحانات نهایی دوازدهم ریاضی شرکت کنید.

  17. سلام
    من‌ رشتم تجربیه ولی‌ میخام کنکور ریاضی شرکت کنم. برای ایجاد سوابق تحصیلی باید دروس هر دو رشته رو برای امتحانات نهایی شرکت کنم؟ منظورم اینه که‌ تداخل ایجاد نمیشه بین امتحانا؟

    • سلام آقا امین. طبیعتا بعضی دروس نهایی دو رشته ممکنه در یک ساعت امتحانشون برگزار بشه و نمیتونید. بعد از گرفتم مدرک دیپلم تجربی مثلا در خرداد، میتونید نوبت بعدی یعنی شهریور در امتحانات ایجاد سابقه تحصیلی رشته ریاضی شرکت کنید.

  18. فاطمه رعنایی

    سلام خسته نباشین من دوازدهم تجربی هستم برای شرکت در کنکور هنرآیا معدل نهایی من تاثیر داره؟ اگر دارد به چه صورت است؟

    • سلام خانم فاطمه رعنایی. نمرات نهایی دروس ادبیات فارسی، عربی، دینی، زبان خارجه و سلامت و بهداشت پایه دوازدهم تجربی در کنکور هنر تاثیر دارند و به عنوان سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۲ تاثیر داده میشن.
      نمرات سایر دروس رشته تجربی در کنکور هنر بی اثر هستند. اگر ابهام یا سوالی درباره تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ داشتید بفرمایید.

  19. سلام من معدل کتبی نهایی ام ۱۹/۷۷ است
    نمراتم همه ۲۰ و تنها فارسی ۱۹ و هویت ۱۹ و بهداشت ۱۹/۵ است
    درصدهام در کنکور دی زمین ۵۳ زیست ۵۴ فیزیک ۵۶ و ریاضی ۳۵ و شیمی ۲۵
    ایا پزشکی روزانه میارم؟

    • سلام خانم یسنا توکلی. میانگین درصدهای شما در آزمون تستی کنکور حدود ۴۳ شده. این میانگین در مقایسه با میانگین درصدهای قبول شدگان پزشکی سال‌های گذشته پایین‌تر هست. نمرات نهایی شما هم نسبتا خوبه. به طور قطعی نمیشه پیش بینی کرد که پزشکی قبول میشید یا نه چون اولین باره که کنکور با این میزان از تاثیر قطعی معدل (۴۰ درصد) برگزار میشه و اماری از کنکورهای مشابه امسال در دسترس نیست که بر اساس اون پیش بینی کنیم. در سال های اخیر تاثیر معدل در کنکور مثبت بوده و نمیشه زیاد با اون سال‌ها مقایسه کرد.

  20. سلام اگه زیست شناسی ۱۹ بشم چند درصد توی کنکور لحاظ میشه واسم

    • سلام زهرا خانم. بستگی داره چند نفر دیگه در کل کشور نمرات ۲۰ در امتحانات نهایی کسب باشند. به همون نسبت هر چه نمره زیست شناسی نهایی از ۲۰ فاصله بگیره و کمتر بشهT درصدی از ۴۰ درصد تاثیر سوابق تحصیلی از دست میره. اما چون نمیدونیم چند تا معدل ۲۰ خواهیم داشت و فرمول محاسبه تراز در اختیار ما نیست نمیتونیم دقیق حساب کنیم با نمره ۱۹ امتحان نهایی چند درصد از تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور رو کسب خواهید کرد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *