کنکور ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟ حق انتخاب نظام قدیم و نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۰

طبق جدیدترین اظهارات رئیس و سخنگوی سازمان سنجش، کنکور ۱۴۰۰ برخلاف کنکور ۹۸ و ۹۹ فقط شامل یک نوع سوال است که از کتاب نظام جدید طرح می شود. در این صفحه از سایت گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰ علاوه بر این موضوع، به سوالاتی از قبیل اینکه شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود، جزئیات حق انتخاب نظام جدید یا قدیم در کنکور ۱۴۰۰ و سال بعد، شرکت در کنکور کدام نظام آموزشی بهتر است، کنکور نظام جدید بهتره یا نظام قدیم، میزان و نحوه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۰، تکلیف پشت کنکوری های ۹۹ در کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چگونه است، آیا دو کنکور همزمان در سال ۱۴۰۰ و حتی سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد یا خیر، ابهامات مربوط به سرنوشت کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و احتمال حذف کنکور در سال ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱، تغییرات کتاب درسی نظام جدید نسبت به کتاب های نظام قدیم و سایر سوالات مشابه از این دسته جواب خواهیم داد.

اگر نظر یا سوالی در این زمینه داشتید در قسمت نظرات انتهای همین صفحه سوال رو ارسال کنید (قبل از ثبت و ارسال سوال، حتما به این مقاله بین ۱ تا ۵ ستاره امتیاز بدید) مشاوران ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد. علاوه بر این، از طریق صفحه اینستاگرام مشاوران ۱۰۰ هم میتونید نظرات و سوالاتتون رو زیر آخرین پست بصورت کامنت بنویسید تا مشاوران ما در اولین فرصت پاسخگوی تمام سوالات شما عزیزان باشند.

 

برگزاری دو کنکور نظام جدید و قدیم بصورت جدا قبلا تا چند سال ادامه داشته است؟

تا اواخر دهه ۷۰ نظام آموزشی کشور ترمی واحدی بود که به نظام قدیم معروف بود و اوایل دهه ۸۰ نظام آموزشی به سالی واحدی تغییر کرد. در کنکور سال ۸۱ سازمان سنجش آموزش کشور برای هر دو گروه داوطلبان نظام قدیم و جدید سوالات جداگانه ای طرح کرد و این روند تا سه سال یعنی تا کنکور ۸۳ هم ادامه پیدا کرد.

سازمان سنجش در قسمت هایی که مطالب کتاب های نظام قدیم و جدید شبیه هم بود سوالات یکسان و در بخش هایی که مباحث متفاوت بود سوالات جداگانه ای برای هر گروه طرح می کرد. بنابرین این احتمال در ذهن خیلی از داوطلبان کنکور شکل گرفت که کنکور سال ۹۹ و حتی کنکور ۱۴۰۰ به صورت دو کنکور همزمان برای نظام قدیم و جدید برگزار بشه چون این امر قبلا تا سه سال پیاپی سابقه داشته. در ادامه این موضوع رو بیشتر بررسی می کنیم.

 

برگزاری دو کنکور جدا در سال ۹۹ یا سالهای بعد با توجه به اظهارات مسئولین

اولین اظهارات رسمی مسئولین درباره نحوه برگزای کنکور ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ صحبت های رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش بود. ایشان در پاسخ به این سوال که شیوه برگزاری کنکور ۹۸ چگونه خواهد بود گفت: کنکور سال ۹۸ شامل دو سری سوال جداگانه برای داوطلبان نظام قدیم و داوطلبان نظام جدید خواهد بود و البته این دو کنکور در یک زمان با هم برگزار خواهند شد و فقط سوالات فرق دارند.

همچنین در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ آقای عبدالرسول عمادی، سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و پرورش، اظهار کرد که در کنکور ۹۹ دو نوع سوال ویژه داوطلبان نظام قدیم و جدید طرح خواهد شد. علاوه بر این، در متن اطلاعیه سازمان سنجش درباره مصوبات هفدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو ذکر شده که «داوطلبان با توجه به اینکه فارغ‌ التحصیل نظام قدیم یا نظام جدید آموزشی هستند لزوماً باید در آزمون مربوط به نظام آموزشی که در آن فارغ‌التحصیل شده‌اند، شرکت نمایند».

اما چند ماه بعد در اوایل مرداد ماه ۱۳۹۸ رئیس محترم سازمان سنجش اموزش کشور اعلام کرد که «داوطلبان کنکور سال ۹۹ درخواست داشتند که بتوانند نظام آموزشی خود را برای امتحان انتخاب کنند که این حق به داوطلبان داده شد». این خبر برای بعضی از داوطلبان نظام قدیم خبر خوشحال کننده ای بود اما البته برای بعضی دیگر باعث سردرگمی در انتخاب منابع شد. در ادامه مقاله، احتمالا تمدید کنکور نظام قدیم برای سال ۱۴۰۰ بیشتر بررسی میشه.

 

منابع جدید و تغییرات کتاب درسی برای کنکور  ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چگونه خواهد بود؟ 

با توجه به اینکه به فارغ التحصیلان نظام قدیم حق انتخاب کنکور ۹۹ داده شد، بسیاری از این عزیزان شک داشتند که منابع و کتاب های نظام قدیم رو مطالعه کنند یا نظام جدید.

در کنکور سال های گذشته از کتاب های درسی دوم و سوم دبیرستان، پیش دانشگاهی و همچنین فیزیک اول دبیرستان سوال طرح شده و منابع کنکور ۹۸ و همچنین منابع کنکور ۹۹ نظام قدیم همین کتاب ها بودند. اما در کنکور  ۱۴۰۰ برای داوطلبان نظام جدید از دروس دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان سوال طرح میشه. شاید برای داوطلبان نظام قدیم و پشت کنکوری های نظام قدیم که نتونستن در رشته و دانشگاه دلخواهشون قبول بشن این سوال پیش بیاد که با توجه به اینکه ممکنه برگزاری دو کنکور مجزا برای نظام قدیم و نظام جدید در سال های بعد منتفی بشه و فقط یک کنکور طبق کتاب های درسی نظام جدید برگزار بشه، تغییر کتاب های درسی برای کنکور ۱۴۰۰ چقدره و آیا این افراد با توجه به تغییر منابع میتونن در کنکور ۱۴۰۰ یا سال های بعد شرکت کنن و موفق بشن؟

با نگاه کلی به تغییر کتاب های نظام جدید می بینیم که تغییر کتاب های درسی دبیرستان خیلی زیاد نبوده و چارچوب اصلی مطالب تقریبا همون مطالب کتاب های درسی نظام قدیم هستند. اما به این معنی نیست که داوطلبان نظام جدید از کتاب های کمک درسی یا فیلم های آموزشی نظام قدیم استفاده کنند زیرا این منابع تغییراتی داشته و بعضی مباحث حذف یا اضافه شده. به عنوان مثال، در درس زیست شناسی مباحثی مثل گوارش، قلب، دفع مواد زائد، گازهای تنفسی و … که در کتاب درسی زیست دوم دبیرستان نظام قدیم وجود داشت با شباهت نسبی در کتاب زیست شناسی دهم نظام جدید تکرار شده اما بعضی نکات حذف یا اضافه شدن و بعضی اسم ها فارسی شدن که البته در اکثر موارد معادل لاتین این اصطلاحات هم در کتاب ذکر شده. در تمام دروس رشته تجربی، ریاضی و انسانی تغییرات تقریبا در همین حد بوده اما باز هم تاکید می کنیم داوطلبان هر نظام آموزشی از منابع (کتاب یا فیلم آموزشی) ویژه خودشون استفاده کنند و به ویژه داوطلبان نظام جدید صرفا به استفاده از منابع نظام قدیم اکتفا نکنند.

اگر تفاوت کتاب های نظام قدیم و جدید رو برای سایر درس ها کمی دقیق تر بررسی کنیم می بینیم که در درس ادبیات فارسی بیشتر مباحث تاریخ ادبیات از کتاب های نظام جدید حذف شده. علاوه بر این حجم مباحث لغت و املا و زبان فارسی هم تا حدودی کمتر شده. در درس عربی مباحث انواع اعراب، تمیز، منادا، اعلال و مفعول فیه از کتاب های نظام جدید حذف شده. در درس دین و زندگی حدود ۷ درس حذف شده.

درس زمین شناسی که برای داوطلبان کنکور نظام قدیم شامل دو کتاب با ۱۹ فصل بود برای داوطلبان نظام جدید به یک کتاب با ۷ فصل تبدیل شده. فصل انتگرال به طور کامل از کتاب های ریاضی نظام جدید حذف شده و مباحثی مثل دنباله، آمار و احتمال، هندسه، مشتق و کاربرد مشتق، حد و … کاهش حجم قابل توجهی دارند. در کتاب های زیست شناسی نظام جدید مسائل عددی، دودمانه و … از بخش ژنتیک حذف شده، مباحث گیاهی کاهش حجم قابل ملاحظه ای پیدا کرده، فصل های آغازیان، قارچ ها و باکتری ها به طور کامل حذف شده و در کل مطالب کتاب ها ساده تر شده. البته بعضی اصطلاحات لاتین در کتاب های نظام جدید به فارسی ترجمه شده مثلا سلول به یاخته ترجمه شده. در درس فیزیک مباحث عدسی و آینه های کروی، به هم بستن خازن ها و مدارهای چند حلقه ای از کتاب های نظام جدید حذف شدند. حجم بعضی مباحث هم نسبت به کتاب های نظام قدیم کمتر شده. در درس شیمی قسمت های محاسباتی و حل مساله تا حد زیادی از کتاب های نظام جدید حذف شده ولی در عوض حجم مطالب حفظی نسبت به کتاب های نظام قدیم بیشتر شده. بیشتر ساختارهای حفظی مربوط به شیمی آلی که در کتاب های نظام قدیم وجود داشت از کتاب های نظام جدید حذف شده. تعداد واکنش های شیمیایی مطرح شده در کتاب های نظام جدید که لازمه برای کنکور حفظ باشید نسبت به کتاب های نظام قدیم خیلی کمتر شده.

بنابرین با بررسی کتاب های نظام جدید متوجه خواهیم شد که حجم مطالب و همچنین سطح دشواری کتاب های نظام جدید تا حدودی پایین تر از کتاب های نظام قدیم است. به همین خاطر توصیه می کنیم اگر چند سال از درس و کنکور فاصله گرفتید و مطالب کتاب های نظام قدیم مثل کتاب های نظام جدید برای شما نا آشنا هستند بهتره نظام جدید رو انتخاب کنید چون تا حدودی آسان تر و کم حجم تر هستند.

 

آیا ظرفیت پذیرش داوطلبان نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۰ کمتر است؟

شایعات زیادی درباره اینکه ظرفیت پذیرش داوطلبان نظام قدیم در کنکور ۹۸ و ۹۹ فقط ۲۰ یا ۳۰ درصد خواهد بود به گوش همه ما رسید اما خوشبختانه با مصوبه سیزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش مهر ابطال بر تمامی این شایعات زده شد. طبق مصوبه این جلسه، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در کنکور بین دو نظام قدیم و جدید درصدی بندی نخواهد شد و حالت رقابتی خواهد داشت که این عادلانه ترین حالت ممکن است. بنابرین رتبه ۱ کنکور ممکنه داوطلب نظام جدید یا نظام قدیم باشه، در واقع ممکنه همه قبولی های یک رشته در یک دانشگاه خاص داوطلبان نظام قدیم یا همگی نظام جدید یا ترکیبی از این دو گروه باشند و هیچ درصد بندی برای ظرفیت پذیرش مطرح نیست.

به احتمال زیاد این قضیه درباره کنکور ۱۴۰۰ هم صدق خواهد کرد. اخبار جدید در این زمینه از طریق کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام مشاوران ۱۰۰ بلافاصله منتشر خواهد شد. برای عضویت روی دکمه های زیر کلیک کنید:

Telegram

instagram

 

آمار تعداد شرکت کنندگان کنکور  ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟

تعداد تقریبی ثبت نام کنندگان کنکور ۹۸ در مرحله اول رو میتونید در تصویر زیر ببینید:

آمار ثبت نام تعداد داوطلبان شرکت کنندگان کنکور 98 و 99 چگونه خواهد بود

تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ فعلا مشخص نیست اما با توجه به سیر نسبتا صعودی تعداد داوطلبان کنکور تجربی و انسانی و سیر نزولی تعداد داوطلبان کنکور ریاضی میشه پیش بینی کرد که احتمالا پرجمعیت ترین گروه آزمایشی در کنکور۱۴۰۰ کنکور تجربی و بعد کنکور انسانی باشه مخصوصا اگر همچنان دو کنکور مجزا برای نظام قدیم و نظام جدید برگزار بشه. آمار شرکت کنندگان کنکور در سال های گذشته در هر رشته رو میتونید در تصویر زیر ببینید:

تعداد شرکت کنندگان کنکور 98 چگونه خواهد بود

در تصویر بالا می بینید که تعداد شرکت کنندگان در کنکور تجربی سال به سال رو به افزایش است که دلیل اصلیش تقاضای بالا برای قبولی در رشته های پرطرفداری مثل پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، پرستاری و سایر رشته ها میتونه باشه.

 

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۰ چگونه است؟

در جلسه شواری سنجش و پذیرش در روز یکشنبه ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۷ تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ به صورت مستقیم (قطعی) و به میزان ۳۰ درصد تصویب شد. هر سال ده ها هزار نفر در گروه آزمایشی تجربی معدل کتبی بالای ۱۹ و نزدیک به ۲۰ دارند.

این مصوبه باعث اعتراض دانش آموزان و داوطلبان زیادی شده و دلایل مختلفی هم برای درخواست لغو این مصوبه وجود داره. در ویدئو کلیپ زیر میتونید صحبت ها و انتقادات دکتر هامون سبطی (فارغ التحصیل پزشکی دانشگاه تهران و مولف سرشناس کتاب های کمک درسی کنکور) رو در شبکه سه سیما بشنوید:

اما در سیزدهمین جلسه شواری سنجش و پذیرش دانشجو مورخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ مصوبه قبلی اصلاح شد و قرار بر این شد که در کنکور ۹۸ تاثیر سوابق تحصیلی به صورت ۲۰ درصد قطعی و ۱۰ درصد مثبت اعمال بشه ولی برای کنکور ۹۹ به صورت ۳۰ درصد تاثیر قطعی باشه. در پی اعتراض دانش آموزان این مصوبه لغو شد و نهایتا در چهاردهمین جلسه تصویب شد که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ حداکثر ۳۰ درصد مثبت باشه. همین میزان تاثیر برای کنکور ۹۹ هم اعمال شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه نحوه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۰ مراجعه کنید.

 

برای اطلاع از آخرین اخبار تاثیر معدل در کنکور در کانال تلگرام مشاوران ۱۰۰ عضو شوید:

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

 

در چه سالی کنکور حذف می شود؟

یکی از پرحاشیه ترین و شایعه خیز ترین خبرها درباره کنکور، سال حذف کنکور است حتی بعضا خبرهایی از حذف کنکور ۱۴۰۰ هم می شنویم که جای بسی تأمل داره! از سال ها پیش گاه به گاه از منابع مختلف می شنویم که کنکور در فلان سال حذف میشه. توصیه می کنیم حتما ویدئوی زیر که صحبت های رئیس سازمان سنجش درباره حذف کنکور است رو ببینید:

 

به نظر شما کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چگونه حذف خواهد شد؟ آیا اصلا مکان حذف کنکور در سال های آینده وجود دارد؟ مطمئن باشید تا زمانی که جایگزین مناسبی برای تفکیک دانش آموزان برتر برای ورود به رشته های پرطرفداری مثل پزشکی وجود نداره امکان حذف کامل کنکور سراسری نیست و حداقل تا چند سال آینده هم کنکور برگزار میشه. همه ما از آسیب های کنکور خبر داریم اما وقتی ظرفیت کل رشته پزشکی در تمامی دوره های روزانه، ظرفیت مازاد و پردیس بین الملل جمعا حدود ۵۰۰۰ نفر بیشتر نیست و از طرفی هزاران نفر معدل ۲۰ و نزدیک ۲۰ دارن چطور امکان داره بدون برگزاری کنکور و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی این داوطلبان رو برای ورود به رشته پزشکی از هم تفکیک کرد؟

در حال حاضر در بسیاری از رشته های دانشگاه های دولتی دوره روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد و … پذیرش دانشجو بدون کنکور انجام میشه و در بعضی از این دوره ها صرفا بر اساس سوابق تحصلی یعنی معدل است. اما در رشته های پر متقاضی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، پرستاری، بینایی سنجی، شنوایی شناسی و حتی در رشته هایی مثل مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، رشته حقوق دانشگاه تهران و … پذیرش بدون کنکور وجود نداره و فعلا جایگزین مناسبی برای کنکور جهت پذیرش دانشجو در این رشته ها وجود نداره. بنابرین حذف کنکور ۱۴۰۰ شایعه ای بیش نیست.

 

برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

اگر هنوز به طور جدی شروع نکردید و نیاز به مشاوره کنکور برای موفقیت در کنکور ۱۴۰۰ یا کنکور سال ۱۴۰۱ دارید میتونید با ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره ای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰ و برنامه ریزی و پیگیری روزانه توسط رتبه های برتر کنکور استفاده کنید.

در پایان، اگر درباره نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ یا راهکارها و ابزارهای لازم برای موفقیت در این کنکور نظرات یا سوالاتی دارید در قسمت دیدگاه های پایین همین صفحه مطرح کنید. مشاوران ما در کمترین زمان پاسخگوی سوالات شما هستند. ضمنا قبلا از ثبت نظر یا ارسال سوال، حتما به این مقاله ستاره بدید.

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹۹۱ نظر


  1. سلام خسته نباشید
    هنوز هم اعلام نشده که داوطلبان نظام قدیم میتونن در کنکور نظام جدید شرکت کنند یا خیر؟
    من دیپلم سال ۹۲ هستم و سال ۹۸ میخوام کنکور نظام جدید شرکت کنم

  2. خب تاثیر مستقیم معدل خیلی واسم گرون تموم میشه من معدلم ۱۷٫۲۹هست بعد من اگه بخام کنکورو بدم فقط ۷۰ درصد رو میتونم واسه خودم جمع کنم
    من بین دو راهی موندم واقعا آیا امیدی هست با همون دیپلم قدیم با اون معدل بتونم پزشکی سال ۹۹ قبول شم؟؟؟!

    • مشاوران 100

      اگر تاثیر ۳۰ درصدی اجرا شد بهتره در طرح ترمیم معدل شرکت کنید

  3. سلام من دومین سالمه کنکور دادم ولی متاسفانه رتبم خوب نمیشه و معدل نهایی ۱۷٫۲۹ دارم به این فک افتادم که دو سال سربازیمو برم و در حین سربازیم دیپلم نظام جدید رو بگیرم که سال بعد از سربازیم بتونم کنکور نظام جدید بدم آیا این امر شدنیه؟!!!

    • مشاوران 100

      سلام برای کنکور ۹۹ رئیس سازمان سنجش اعلام کردند که سوالات فقط از کتب نظام جدید طرح خواهد شد بنابرین نیازی نیست دیپلم نظام جدید بگیرید و با همین دیپلم نظام قدیم هم میتونید در کنکور ۹۹ یا سالهای بعد شرکت کنید

  4. ￵سلام ببخشید من سال ۹۷ کنکور دادم ولی نتیجه خوبی بدست نمیارم متاسفانه معدلمم ۱۵ هستش میخواستم بدونم برای کنکور ۹۸ با تاثیر قطعی معدل اصلا امیدی برای قبول شدن در رشته های خوب مثلا دارو سازی وجود داره متاسفانه من نمیتونم ترمیم معدل شرکت کنم چون سال ۹۵ دیپلم گرفتم و سال ۹۶ ترمیم دادم ولی فقط سه تا از درسام رو…
    اصلا امکان قبولی نیست￷؟
    ￵لطفا جواب بدین

    • مشاوران 100

      سلام با این معدل کسب رتبه خوب سخت میشه
      همانطور که خودتون گفتید فقط یک بار میشه در طرح ترمیم معدل شرکت کرد
      اما باید منتظر بمونیم ببینیم با توجه به تاثیر قطعی آیا یک بار دیگه ممکنه به داوطلبان نظام قدیم فرصت شرکت در طرح ترمیم معدل بدن یا نه
      البته هنوز زمان زیادی تا برگزاری کنکور ۹۸ باقی مانده و ممکنه تغییراتی در این مصوبه ایجاد بشه

  5. علیرضاعلی

    سلام من در سال ۸۱ از پیش دانشگاهی رشته ریاضی فارغ التحصیل و در کنکور همان سال پذیرفته شدم برای شرکت در کنکور ۹۸ باید کتابهای نظام قدیم بخونم یا میتونم نظام جدید هم بخونم؟ سپاسگزارم

  6. سلام. ممنون که به سوالات اینجا جواب میدید.
    من دیپلم ریاضی سال ۹۲ رو دارم و گواهی موقت کاردانی از امیرکبیر. میخوام فقط کنکور زبان ۹۸ شرکت کنم. دو تا سوال داشتم: یکی این که برای کنکور زبان هم دو تا برگزار میشه برای نظام جدید و قدیم؟
    و سوال دوم برای ثبت نام در کنکور سراسری میتونم مدرک کاردانی موقتم رو استفاده کنم یا مجبورم مدرک دیپلمم رو استفاده کنم؟
    ( در مورد این مدرک موقت به من گفتن اگه میخوای از دانشگاه با کاردانی فارغ التحصیل شی و این هم چیزیه که میدن بهم )

    • مشاوران 100

      سلام، سوال اول: با توجه به تغییر دروس عمومی منطقی این هست که سوالات کنکور زبان هم برای داوطلبان نظام قدیم و جدید متفاوت باشه
      البته باید منتظر اطلاعیه رسمی سازمان سنجش باشیم.
      سوال دوم: ذکر نکردید که دیپلم شما نظری بوده یا فنی و حرفه ای یا کار دانش. اگر دیپلم نظری دارید میتونید در کنکور سراسری ۹۸ ثبت نام و شرکت کنید (حتی بدون داشتن مدرک دانشگاهی). اگر دیپلم غیر نظری دارید با داشتن مدرک کاردانی (در صورتی که فارغ التحصیل کاردانی باشید) باز هم میتونید در کنکور ۹۸ شرکت کنید. ارائه مدرک دانشگاهی زمان ثبت نام اینترنتی کنکور سراسری لازم نیست. معدل و سوابق تحصیلی رو در حین ثبت نام از شما میخوان که در سایت سازمان سنجش ثبت می کنید.

  7. سلام اقا این تاثیر معدل حالا واقعا تاثیر میذاره؟ قبلا فقط میگفتن تاثیر مثبت داشت درحالی که واقعا نمره ی بالا تاثیر مثبته کمی داشت پس نمره ی پایین هم تاثیر منفیه کمی داره واسه همین الکی بچه ها رو سرمعدل نترسونین هرچه باشه پاسخ نامه ی کنکور حرف اخر رو میزنه

    • مشاوران 100

      سلام دوست عزیز
      حرف های شما رو به حساب این میگذاریم که از سیستم تاثیر مستقیم معدل اطلاعی ندارید و فکر می کنید تاثیر مستقیم هم مثل تاثیر مثبته. دو گروه داوطلب رو در نظر بگیرید: داوطلب A و داوطلب B که هر دو داوطلب در کنکور تجربی میانگین ۸۰ درصد به تمام سوالات درست جواب دادند. داوطلب A معدل ۱۰ داشته و قبل از سال ۸۴ دیپلم گرفته اما داوطلب B معدل ۲۰ داشته و بعد از سال ۸۴ دیپلم مرتبط گرفته.

      داوطلبان گروه A: حدود ۶۵ هزار نفر دیپلمه های قبل از سال ۸۴ هستند (طبق امار چند سال پیش که احتمالا الان بیشتر هم شده) برای این افراد معدل اصلا تاثیری نداره یعنی اگر درصدهای بالایی در کنکور کسب کنند ترازشون حدود ۱۲۰۰۰ خواهد شد یعنی حتی معدل ۱۰ هم داشته باشند به راحتی رتبه دو یا حداکثر سه رقمی کنکور خواهند شد.
      داوطلبان گروه B: کسانی هستند که بعد از سال ۸۴ دیپلم مرتبط گرفتند و تاثیر مستقیم معدل براشون لحاظ میشه. با توجه به اینکه تعداد معدل های بالا در کشور خیلی زیاده (طبق امار حدود ۱۰۰ هزار نفر معدل بالای ۱۹ داشتند) داوطلبان گروه B حتی اگر معدل ۲۰ هم داشته باشند تراز حاصل از معدلشون عددی در حدود ۸۰۰۰ خواهد شد (چون سقف تراز معدل نسبت به تراز کنکور خیلی کمتره) و اگر همون درصد های مشابه داوطلب A رو در کنکور کسب کنند تراز کنکورشون هم حدود ۱۲۰۰۰ هزار خواهد شد اما به خاطر اینکه معدل براشون تاثیر مستقیم داره این تراز ۱۲۰۰۰ کنکور با تراز ۸۰۰۰ معدل میانگین گرفته میشه (میانگین به ترتیب با ضریب ۰.۷۰ کنکور و ۰.۳۰ معدل) و در نهایت ترازش کل این افراد افت میکنه یعنی تقریبا تراز کل داوطلب B حدود ۱۰۸۰۰ خواهد شد.

      بنابرین از بین دو داوطلب A و B که هر دو میانگین ۸۰ درصد سوالات کنکور رو درست جواب دادن و داطلب A معدلش ۱۰ بوده اما داوطلب B معدلش ۲۰ بوده، رتبه کنکور داوطلب A خیلی بهتر خواهد شد. داوطلبی که معدل ۱۰ داشته رتبه اش خیلی بهتر از داوطلب معدل ۲۰ میشه!! حساب کنید اگر داوطلب B معدل نزدیک ۲۰ نداشته باشه دیگه اوضاعش چطوره؟؟؟

      همچنین کسانی که دیپلم غیرمرتبط داشتند مثلا دیپلم ریاضی در کنکور تجربی شرکت می کنند تاثیر معدل براشون کمتر از ۳۰ درصد هست. در یک کلام بیشتر از همه به نفع ده ها هزار داوطلبی خواهد بود که قبل از سال ۸۴ دیپلم گرفتند.

      شما میزان تاثیر مثبت و تاثیر قطعی (مستقیم) معدل رو یکجور می بینید.
      ما قصد ترساندن هیچ کس رو نداریم و چه تاثیر معدل مستقیم (قطعی) باشه چه مثبت باشه سود یا زیانی برای ما نخواهد داشت فقط وظیفه است که واقعیت رو به دانش آموزان بگیم تا در جریان باشند و بعد از دیدن کارنامه کنکور ۹۸ سورپرایز نشن حداقل اگر تاثیر مستقیم اجرا شد از الان به فکر کسب نمرات بالا در امتحان نهایی خرداد ۹۸ (برای دانش اموزان پایه دوازدهم) باشند و یا در طرح ترمیم معدل (برای داوطلبان نظام قدیم) شرکت کنند.

      درمورد دیپلمه های قبل از سال ۸۴ (گروه A) حق با شماست و پاسخنامه کنکور حرف اول و آخر رو میزنه شما با معدل ۱۰ هم میتونی پزشکی قبول بشی

      اما برای سایر داوطلبان (گروه B) که اکثریت رو تشکیل میدن تاثیر مستقیم معدل بسیار اثرگذار خواهد بود و پاسخنامه کنکور به تنهایی حرف اخر رو نمیزنه. اگر جزو گروه B هستید و دیپلم مرتبط دارید بدون شک باید معدل خیلی بالایی داشته باشید (تا شاید امیدی برای قبولی رشته ها و دانشگاه های برتر کشور وجود داشته باشد).
      با آرزوی موفقیت

    • ممنونم از توضیحات کاملتون یه سوال دارم
      قبل از سال ٨۴ دیپلم انسانی گرفتم و تا مقطع ارشد اما الان میشه واسه کنکور ٩٨ یا ٩٩ کنکور تجربی شرکت کرد باتوجه به اینکه هم رشته دیپلم و کنکور غیر مرتبط هستش و هم سال دیپلم قبل از ٨۴
      تاثیر معدل با این دو شرط چطوری هستش؟ بازم بر مبنای مثال و توضیحی که شرح دادین اعمال میشه ؟؟؟
      مرسی از توضیح بالا هیچ منبعی اینقدر ملموس و کامل این موضوع رو توضیح نداده بود. تشکر

    • مشاوران 100

      سلام برای دیپمله های قبل از سال ۸۴ تاثیر معدل در کنکور سراسری اعمال نمیشه
      کل تراز شما به درصدهای کنکور شما بستگی داره
      تنها گروهی از داوطلبان کنکور که از تاثیر قطعی معدل هیچ ضرری نمی کنند دیپمله های قبل از سال ۸۴ هستند که سال به سال هم تعدادشون بیشتر میشه به دلایل مختلف از جمله علاقه به پزشکی، پیدا نکردن شغل مناسب، عدم علاقه به رشته خودشون و … تصمیم به شرکت در کنکور می گیرند.

  8. سلام بالاخره معلوم شده که میتونیم نظام جدید کنکور بدیم با دیپلم نظام قدیم تکلیفمون چیه

  9. با سلام و خسته نباشید خدمت شما

    من دقیقاً در سال ۸۴ و در رشته ریاضی-فیزیک دیپلم گرفتم. امسال قصد شرکت در کنکور رشته تجربی در سال ۹۸ رو دارم. سوالی که دارم این هست که آیا معدل دیپلم من که ۱۹.۵ بوده در نتیجه نهایی کنکورم تاثیر خواهد داشت یا خیر؟ این را از این جهت عرض میکنم که دیپلم را دقیقاً در سال ۸۴ گرفتم و الان قصد شرکت در کنکور رشته ای غیر از رشته ای که در آن دیپلم گرفتم را دارم.

    ممنونم ازشما

    • مشاوران 100

      سلام بله برای فارغ التحصیلان دیپلم سال ۸۴ و بعد از ۸۴ سوابق تحصیلی اعمال خواهد شد
      البته با توجه به غیرمرتبط بودن دیپلم شما تاثیر معدل کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود

  10. من قصد دارم که کنکور ۹۹ شرکت کنم و نظام قدیم هستم. با توجه به این که اعلام شده کنکور نظام قدیم تا سال ۱۴۰۰ برگزار میشه من نمیتونم کنکور نظام جدید رو تو این سه سال بدم و باید حتما کنکور نظام قدیم بدم؟

    • مشاوران 100

      آخرین خبری که اعلام شده این بوده که کنکور ۹۸ آخرین کنکور نظام قدیم خواهد بود

  11. ممنون از پاسختون. قبلا پرسیدم که من ارشد هستم و در حال حاضر فقط پایان نامه من مونده اگر الان انصراف بدم میتونم کنکور سراسری رشته پزشکی روزانه شرکت کنم؟ کارشناسی روزانه و ارشد شهریه پرداز بودم

    • مشاوران 100

      لطفا ایمیل خودتون رو چک کنید
      پاسخ به ایمیل شما ارسال شد

  12. سلام من داوطلب کنکور تجربی نظام قدیم هستیم رشته م ریاضی بوده الان با توجه به قطعی شدن معدل میخوام توی طرح ترمیم معدل شرکت کنم فکر کنم فقط میتونم دروس مشترک رو امتحان بدم که شامل درسای عمومی و شیمی میشه. تکلیف درسای دیگه چی میشه؟ چطور تو کنکور محاسبه میشه مثل فیزیک تجربی و زیست، ریاضی تجربی؟ لطف کنید بهم توضیح بدید ممنون میشم.

    • مشاوران 100

      سلام دروس غیرمشترک مثل زیست شناسی برای شما لحاظ نخواهد شد
      کل تراز شما در این درس با توجه به درصد شما در کنکور در همان درس محاسبه خواهد شد

  13. سلام وقت بخیر. من مدرک کارشناسی پرستاری روزانه دارم و در حال حاضر ترم آخر ارشد پرستاری البته پردیس خودگردان هستم برای شرکت مجدد در رشته پزشکی با توجه به شهریه ای بودن ارشدم بازم باید شهریه بدم یا میتونم روزانه شرکت کنم؟ ممنون

    • مشاوران 100

      سلام وقت بخیر طبق بند «و» دفترچه ثبت نام کنکور ۹۷ تمامی فارغ التحصیلان ارشد برای تحصیل مجدد در رشته پزشکی باید شهریه معادل پردیس خودگردان پرداخت کنند
      البته یک سری تغییرات و اقدامات از طرف عده ای از فارغ التحصیلان ارشد در چند ماه اخیر انجام شده و منتظر نتیجه هستند.

  14. سلام، آیا رتبه دیپلمه های قبل از ۸۴ فقط بر مبنای نمرات کنکور حساب میشه؟

  15. وقت بخیر. من دقیقا سال ۸۴ دیپلم ریاضی گرفتم و میخام در رشته تجربی شرکت کنم. ممنون میشم بگین واسه من هم تاثیر معدل چجوریه؟

    • مشاوران 100

      برای شما هم تاثیر معدل اعمال خواهد شد
      اما کمتر از ۳۰ درصد

    • فکر میکنم در مورد دیپلمه های ۸۴ اشتباه میکنید. چون طبق تصویب شورای سنجش دیپلمه های ۸۴ و ماقبل ان شامل تاثیر قطعی معدل در کنکور ۹۸ نخواهند شد.

    • نه دوست عزیز اینطور نیست، ما بدون مدرک حرف نمی زنیم اگر به دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۳۹۷ صفحه ۱ قسمت نکات مهم، مورد ۵ مراجعه کنید دقیقا این جمله نوشته شده: «نظر به اینکه سوابق تحصیلی دیپلم های شاخه نظری (نظام سالی واحدی) شامل رشته های ریاضی فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که از سال ۱۳۸۴ به بعد (سال ۱۳۸۴ لغایت سال ۱۳۹۶) دیپلم خود را اخذ نموده اند در آزمون آنان اعمال خواهد شد.»
      بنابرین طبق دفترچه منتشر شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور دیپلمه های سال ۸۴ مشمول سوابق تحصیلی خواهند بود اما سالهای قبل (۸۳ یا قبل تر) مشمول سوابق تحصیلی نخواهد بود.

  16. میخاستم بپرسم من اکثر کتاب های کنکورم چاپ ۹۴ ۹۵ هستن از همینا برا کنکور ۹۸ نظام قدیم میشه استفاده کرد؟

    • مشاوران 100

      بله میشه
      ولی تست های کنکور دو سال اخیر رو هم جداگانه کار کنید

  17. سلام خسته نباشید ایا معدل دهم و یازدهم تو کنکور تاثیر داره ؟

  18. سلام و خسته نباشید میگم به همه همکاران گلتون
    ببخشید من دیپلمم سال ۹۱ گرفتم الان کتابای دهم و یازدهم میخونم بنظروتون میشه احتنالش هست کنکور نظام جدید بدیم مثلا انتخابی باشه زمان ثبت نام اگر ک هنوز اعلام نکردن یه خبرم با همین موضوع تکثیر بدین وقتی اعلام شد چون میدونم دغدغه خیلیاس الان واقعا موندم چ کنم با این وضع و اینکه من که دیپلمم ریاضی بوده نظام جدید بشه کنکور بدم تاثیر معدل چجوری محاسبه میشه

    • مشاوران 100

      سلام درباره موضوع اول به محض اینکه تکلیف این قضیه مشخص بشه از طریق سایت و کانال تلگرام و پیج اینستاگرام مشاوران ۱۰۰ اطلاع رسانی خواهیم کرد.
      و سوال دوم شما: تاثیر معدل برای دیپلمه های غیرمرتبط کمتر از ۳۰ درصد خواهد بود

  19. ایا معدل دهم ۹۷ در کنکور ۹۹ تجربی تاثیر دارد

  20. با سلام
    من سال ۹۲ فارغ التحصیل شدم و میخوام برای کنکور ۹۸ نظام قدیم تجربی شرکت کنم، خواستم ببینم من اگه قبول نشم سال ۹۸ باز هم سال ۹۹ نظام قدیم برگزار میشه؟ یا از الان برا ۹۸ و ۹۹ نظام جدید رو بخونم بهتره؟؟؟

    • مشاوران 100

      سلام مشخص نیست که آیا به داوطلبان نظام قدیم اجازه شرکت در کنکور نظام جدید ۹۸ و پاسخگویی به سوالات نظام جدید رو خواهند داد یا نه
      سال ۹۹ به گفته رئیس سازمان سنجش فقط از کتاب نظام جدید سوال طرح خواهد شد



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *