کنکور ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟ حق انتخاب نظام قدیم و نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۰

طبق جدیدترین اظهارات رئیس و سخنگوی سازمان سنجش، کنکور ۱۴۰۰ برخلاف کنکور ۹۸ و ۹۹ فقط شامل یک نوع سوال است که از کتاب نظام جدید طرح می شود. در این صفحه از سایت گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰ علاوه بر این موضوع، به سوالاتی از قبیل اینکه شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود، جزئیات حق انتخاب نظام جدید یا قدیم در کنکور ۱۴۰۰ و سال بعد، شرکت در کنکور کدام نظام آموزشی بهتر است، کنکور نظام جدید بهتره یا نظام قدیم، میزان و نحوه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۰، تکلیف پشت کنکوری های ۹۹ در کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چگونه است، آیا دو کنکور همزمان در سال ۱۴۰۰ و حتی سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد یا خیر، ابهامات مربوط به سرنوشت کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ و احتمال حذف کنکور در سال ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۱، تغییرات کتاب درسی نظام جدید نسبت به کتاب های نظام قدیم و سایر سوالات مشابه از این دسته جواب خواهیم داد.

اگر نظر یا سوالی در این زمینه داشتید در قسمت نظرات انتهای همین صفحه سوال رو ارسال کنید (قبل از ثبت و ارسال سوال، حتما به این مقاله بین ۱ تا ۵ ستاره امتیاز بدید) مشاوران ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد. علاوه بر این، از طریق صفحه اینستاگرام مشاوران ۱۰۰ هم میتونید نظرات و سوالاتتون رو زیر آخرین پست بصورت کامنت بنویسید تا مشاوران ما در اولین فرصت پاسخگوی تمام سوالات شما عزیزان باشند.

 

برگزاری دو کنکور نظام جدید و قدیم بصورت جدا قبلا تا چند سال ادامه داشته است؟

تا اواخر دهه ۷۰ نظام آموزشی کشور ترمی واحدی بود که به نظام قدیم معروف بود و اوایل دهه ۸۰ نظام آموزشی به سالی واحدی تغییر کرد. در کنکور سال ۸۱ سازمان سنجش آموزش کشور برای هر دو گروه داوطلبان نظام قدیم و جدید سوالات جداگانه ای طرح کرد و این روند تا سه سال یعنی تا کنکور ۸۳ هم ادامه پیدا کرد.

سازمان سنجش در قسمت هایی که مطالب کتاب های نظام قدیم و جدید شبیه هم بود سوالات یکسان و در بخش هایی که مباحث متفاوت بود سوالات جداگانه ای برای هر گروه طرح می کرد. بنابرین این احتمال در ذهن خیلی از داوطلبان کنکور شکل گرفت که کنکور سال ۹۹ و حتی کنکور ۱۴۰۰ به صورت دو کنکور همزمان برای نظام قدیم و جدید برگزار بشه چون این امر قبلا تا سه سال پیاپی سابقه داشته. در ادامه این موضوع رو بیشتر بررسی می کنیم.

 

برگزاری دو کنکور جدا در سال ۹۹ یا سالهای بعد با توجه به اظهارات مسئولین

اولین اظهارات رسمی مسئولین درباره نحوه برگزای کنکور ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ صحبت های رئیس وقت سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش بود. ایشان در پاسخ به این سوال که شیوه برگزاری کنکور ۹۸ چگونه خواهد بود گفت: کنکور سال ۹۸ شامل دو سری سوال جداگانه برای داوطلبان نظام قدیم و داوطلبان نظام جدید خواهد بود و البته این دو کنکور در یک زمان با هم برگزار خواهند شد و فقط سوالات فرق دارند.

همچنین در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ آقای عبدالرسول عمادی، سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش‌ و پرورش، اظهار کرد که در کنکور ۹۹ دو نوع سوال ویژه داوطلبان نظام قدیم و جدید طرح خواهد شد. علاوه بر این، در متن اطلاعیه سازمان سنجش درباره مصوبات هفدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو ذکر شده که «داوطلبان با توجه به اینکه فارغ‌ التحصیل نظام قدیم یا نظام جدید آموزشی هستند لزوماً باید در آزمون مربوط به نظام آموزشی که در آن فارغ‌التحصیل شده‌اند، شرکت نمایند».

اما چند ماه بعد در اوایل مرداد ماه ۱۳۹۸ رئیس محترم سازمان سنجش اموزش کشور اعلام کرد که «داوطلبان کنکور سال ۹۹ درخواست داشتند که بتوانند نظام آموزشی خود را برای امتحان انتخاب کنند که این حق به داوطلبان داده شد». این خبر برای بعضی از داوطلبان نظام قدیم خبر خوشحال کننده ای بود اما البته برای بعضی دیگر باعث سردرگمی در انتخاب منابع شد. در ادامه مقاله، احتمالا تمدید کنکور نظام قدیم برای سال ۱۴۰۰ بیشتر بررسی میشه.

 

منابع جدید و تغییرات کتاب درسی برای کنکور  ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چگونه خواهد بود؟ 

با توجه به اینکه به فارغ التحصیلان نظام قدیم حق انتخاب کنکور ۹۹ داده شد، بسیاری از این عزیزان شک داشتند که منابع و کتاب های نظام قدیم رو مطالعه کنند یا نظام جدید.

در کنکور سال های گذشته از کتاب های درسی دوم و سوم دبیرستان، پیش دانشگاهی و همچنین فیزیک اول دبیرستان سوال طرح شده و منابع کنکور ۹۸ و همچنین منابع کنکور ۹۹ نظام قدیم همین کتاب ها بودند. اما در کنکور  ۱۴۰۰ برای داوطلبان نظام جدید از دروس دهم، یازدهم و دوازدهم دبیرستان سوال طرح میشه. شاید برای داوطلبان نظام قدیم و پشت کنکوری های نظام قدیم که نتونستن در رشته و دانشگاه دلخواهشون قبول بشن این سوال پیش بیاد که با توجه به اینکه ممکنه برگزاری دو کنکور مجزا برای نظام قدیم و نظام جدید در سال های بعد منتفی بشه و فقط یک کنکور طبق کتاب های درسی نظام جدید برگزار بشه، تغییر کتاب های درسی برای کنکور ۱۴۰۰ چقدره و آیا این افراد با توجه به تغییر منابع میتونن در کنکور ۱۴۰۰ یا سال های بعد شرکت کنن و موفق بشن؟

با نگاه کلی به تغییر کتاب های نظام جدید می بینیم که تغییر کتاب های درسی دبیرستان خیلی زیاد نبوده و چارچوب اصلی مطالب تقریبا همون مطالب کتاب های درسی نظام قدیم هستند. اما به این معنی نیست که داوطلبان نظام جدید از کتاب های کمک درسی یا فیلم های آموزشی نظام قدیم استفاده کنند زیرا این منابع تغییراتی داشته و بعضی مباحث حذف یا اضافه شده. به عنوان مثال، در درس زیست شناسی مباحثی مثل گوارش، قلب، دفع مواد زائد، گازهای تنفسی و … که در کتاب درسی زیست دوم دبیرستان نظام قدیم وجود داشت با شباهت نسبی در کتاب زیست شناسی دهم نظام جدید تکرار شده اما بعضی نکات حذف یا اضافه شدن و بعضی اسم ها فارسی شدن که البته در اکثر موارد معادل لاتین این اصطلاحات هم در کتاب ذکر شده. در تمام دروس رشته تجربی، ریاضی و انسانی تغییرات تقریبا در همین حد بوده اما باز هم تاکید می کنیم داوطلبان هر نظام آموزشی از منابع (کتاب یا فیلم آموزشی) ویژه خودشون استفاده کنند و به ویژه داوطلبان نظام جدید صرفا به استفاده از منابع نظام قدیم اکتفا نکنند.

اگر تفاوت کتاب های نظام قدیم و جدید رو برای سایر درس ها کمی دقیق تر بررسی کنیم می بینیم که در درس ادبیات فارسی بیشتر مباحث تاریخ ادبیات از کتاب های نظام جدید حذف شده. علاوه بر این حجم مباحث لغت و املا و زبان فارسی هم تا حدودی کمتر شده. در درس عربی مباحث انواع اعراب، تمیز، منادا، اعلال و مفعول فیه از کتاب های نظام جدید حذف شده. در درس دین و زندگی حدود ۷ درس حذف شده.

درس زمین شناسی که برای داوطلبان کنکور نظام قدیم شامل دو کتاب با ۱۹ فصل بود برای داوطلبان نظام جدید به یک کتاب با ۷ فصل تبدیل شده. فصل انتگرال به طور کامل از کتاب های ریاضی نظام جدید حذف شده و مباحثی مثل دنباله، آمار و احتمال، هندسه، مشتق و کاربرد مشتق، حد و … کاهش حجم قابل توجهی دارند. در کتاب های زیست شناسی نظام جدید مسائل عددی، دودمانه و … از بخش ژنتیک حذف شده، مباحث گیاهی کاهش حجم قابل ملاحظه ای پیدا کرده، فصل های آغازیان، قارچ ها و باکتری ها به طور کامل حذف شده و در کل مطالب کتاب ها ساده تر شده. البته بعضی اصطلاحات لاتین در کتاب های نظام جدید به فارسی ترجمه شده مثلا سلول به یاخته ترجمه شده. در درس فیزیک مباحث عدسی و آینه های کروی، به هم بستن خازن ها و مدارهای چند حلقه ای از کتاب های نظام جدید حذف شدند. حجم بعضی مباحث هم نسبت به کتاب های نظام قدیم کمتر شده. در درس شیمی قسمت های محاسباتی و حل مساله تا حد زیادی از کتاب های نظام جدید حذف شده ولی در عوض حجم مطالب حفظی نسبت به کتاب های نظام قدیم بیشتر شده. بیشتر ساختارهای حفظی مربوط به شیمی آلی که در کتاب های نظام قدیم وجود داشت از کتاب های نظام جدید حذف شده. تعداد واکنش های شیمیایی مطرح شده در کتاب های نظام جدید که لازمه برای کنکور حفظ باشید نسبت به کتاب های نظام قدیم خیلی کمتر شده.

بنابرین با بررسی کتاب های نظام جدید متوجه خواهیم شد که حجم مطالب و همچنین سطح دشواری کتاب های نظام جدید تا حدودی پایین تر از کتاب های نظام قدیم است. به همین خاطر توصیه می کنیم اگر چند سال از درس و کنکور فاصله گرفتید و مطالب کتاب های نظام قدیم مثل کتاب های نظام جدید برای شما نا آشنا هستند بهتره نظام جدید رو انتخاب کنید چون تا حدودی آسان تر و کم حجم تر هستند.

 

آیا ظرفیت پذیرش داوطلبان نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۰ کمتر است؟

شایعات زیادی درباره اینکه ظرفیت پذیرش داوطلبان نظام قدیم در کنکور ۹۸ و ۹۹ فقط ۲۰ یا ۳۰ درصد خواهد بود به گوش همه ما رسید اما خوشبختانه با مصوبه سیزدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش مهر ابطال بر تمامی این شایعات زده شد. طبق مصوبه این جلسه، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها در کنکور بین دو نظام قدیم و جدید درصدی بندی نخواهد شد و حالت رقابتی خواهد داشت که این عادلانه ترین حالت ممکن است. بنابرین رتبه ۱ کنکور ممکنه داوطلب نظام جدید یا نظام قدیم باشه، در واقع ممکنه همه قبولی های یک رشته در یک دانشگاه خاص داوطلبان نظام قدیم یا همگی نظام جدید یا ترکیبی از این دو گروه باشند و هیچ درصد بندی برای ظرفیت پذیرش مطرح نیست.

به احتمال زیاد این قضیه درباره کنکور ۱۴۰۰ هم صدق خواهد کرد. اخبار جدید در این زمینه از طریق کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام مشاوران ۱۰۰ بلافاصله منتشر خواهد شد. برای عضویت روی دکمه های زیر کلیک کنید:

Telegram

instagram

 

آمار تعداد شرکت کنندگان کنکور  ۱۴۰۰ چگونه خواهد بود؟

تعداد تقریبی ثبت نام کنندگان کنکور ۹۸ در مرحله اول رو میتونید در تصویر زیر ببینید:

آمار ثبت نام تعداد داوطلبان شرکت کنندگان کنکور 98 و 99 چگونه خواهد بود

تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ فعلا مشخص نیست اما با توجه به سیر نسبتا صعودی تعداد داوطلبان کنکور تجربی و انسانی و سیر نزولی تعداد داوطلبان کنکور ریاضی میشه پیش بینی کرد که احتمالا پرجمعیت ترین گروه آزمایشی در کنکور۱۴۰۰ کنکور تجربی و بعد کنکور انسانی باشه مخصوصا اگر همچنان دو کنکور مجزا برای نظام قدیم و نظام جدید برگزار بشه. آمار شرکت کنندگان کنکور در سال های گذشته در هر رشته رو میتونید در تصویر زیر ببینید:

تعداد شرکت کنندگان کنکور 98 چگونه خواهد بود

در تصویر بالا می بینید که تعداد شرکت کنندگان در کنکور تجربی سال به سال رو به افزایش است که دلیل اصلیش تقاضای بالا برای قبولی در رشته های پرطرفداری مثل پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، پرستاری و سایر رشته ها میتونه باشه.

 

تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۰ چگونه است؟

در جلسه شواری سنجش و پذیرش در روز یکشنبه ۱۷ تیر ماه ۱۳۹۷ تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ به صورت مستقیم (قطعی) و به میزان ۳۰ درصد تصویب شد. هر سال ده ها هزار نفر در گروه آزمایشی تجربی معدل کتبی بالای ۱۹ و نزدیک به ۲۰ دارند.

این مصوبه باعث اعتراض دانش آموزان و داوطلبان زیادی شده و دلایل مختلفی هم برای درخواست لغو این مصوبه وجود داره. در ویدئو کلیپ زیر میتونید صحبت ها و انتقادات دکتر هامون سبطی (فارغ التحصیل پزشکی دانشگاه تهران و مولف سرشناس کتاب های کمک درسی کنکور) رو در شبکه سه سیما بشنوید:

اما در سیزدهمین جلسه شواری سنجش و پذیرش دانشجو مورخ ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ مصوبه قبلی اصلاح شد و قرار بر این شد که در کنکور ۹۸ تاثیر سوابق تحصیلی به صورت ۲۰ درصد قطعی و ۱۰ درصد مثبت اعمال بشه ولی برای کنکور ۹۹ به صورت ۳۰ درصد تاثیر قطعی باشه. در پی اعتراض دانش آموزان این مصوبه لغو شد و نهایتا در چهاردهمین جلسه تصویب شد که تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ حداکثر ۳۰ درصد مثبت باشه. همین میزان تاثیر برای کنکور ۹۹ هم اعمال شد. برای کسب اطلاعات بیشتر به صفحه نحوه تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۰ مراجعه کنید.

 

برای اطلاع از آخرین اخبار تاثیر معدل در کنکور در کانال تلگرام مشاوران ۱۰۰ عضو شوید:

برای عضویت در کانال تلگرام کلیک کنید

 

در چه سالی کنکور حذف می شود؟

یکی از پرحاشیه ترین و شایعه خیز ترین خبرها درباره کنکور، سال حذف کنکور است حتی بعضا خبرهایی از حذف کنکور ۱۴۰۰ هم می شنویم که جای بسی تأمل داره! از سال ها پیش گاه به گاه از منابع مختلف می شنویم که کنکور در فلان سال حذف میشه. توصیه می کنیم حتما ویدئوی زیر که صحبت های رئیس سازمان سنجش درباره حذف کنکور است رو ببینید:

 

به نظر شما کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چگونه حذف خواهد شد؟ آیا اصلا مکان حذف کنکور در سال های آینده وجود دارد؟ مطمئن باشید تا زمانی که جایگزین مناسبی برای تفکیک دانش آموزان برتر برای ورود به رشته های پرطرفداری مثل پزشکی وجود نداره امکان حذف کامل کنکور سراسری نیست و حداقل تا چند سال آینده هم کنکور برگزار میشه. همه ما از آسیب های کنکور خبر داریم اما وقتی ظرفیت کل رشته پزشکی در تمامی دوره های روزانه، ظرفیت مازاد و پردیس بین الملل جمعا حدود ۵۰۰۰ نفر بیشتر نیست و از طرفی هزاران نفر معدل ۲۰ و نزدیک ۲۰ دارن چطور امکان داره بدون برگزاری کنکور و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی این داوطلبان رو برای ورود به رشته پزشکی از هم تفکیک کرد؟

در حال حاضر در بسیاری از رشته های دانشگاه های دولتی دوره روزانه، نوبت دوم، پیام نور، غیرانتفاعی، دانشگاه آزاد و … پذیرش دانشجو بدون کنکور انجام میشه و در بعضی از این دوره ها صرفا بر اساس سوابق تحصلی یعنی معدل است. اما در رشته های پر متقاضی مثل پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، فیزیوتراپی، پرستاری، بینایی سنجی، شنوایی شناسی و حتی در رشته هایی مثل مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، رشته حقوق دانشگاه تهران و … پذیرش بدون کنکور وجود نداره و فعلا جایگزین مناسبی برای کنکور جهت پذیرش دانشجو در این رشته ها وجود نداره. بنابرین حذف کنکور ۱۴۰۰ شایعه ای بیش نیست.

 

برنامه ریزی برای کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

اگر هنوز به طور جدی شروع نکردید و نیاز به مشاوره کنکور برای موفقیت در کنکور ۱۴۰۰ یا کنکور سال ۱۴۰۱ دارید میتونید با ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره ای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰ و برنامه ریزی و پیگیری روزانه توسط رتبه های برتر کنکور استفاده کنید.

در پایان، اگر درباره نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ یا راهکارها و ابزارهای لازم برای موفقیت در این کنکور نظرات یا سوالاتی دارید در قسمت دیدگاه های پایین همین صفحه مطرح کنید. مشاوران ما در کمترین زمان پاسخگوی سوالات شما هستند. ضمنا قبلا از ثبت نظر یا ارسال سوال، حتما به این مقاله ستاره بدید.

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۹۹۱ نظر


  1. سلام به ادمین محترم سایت مشاوران ۱۰۰
    من یک سوالی داشتم کامنت ها رو که میخوندم بعضی بچه ها پرسیده بودن اگر رتبه ی خوب بیاریم سنجش با معدل پایینی که داریم قبول میکنه یا نه. نمونه اش کامنت های پایین تر که یک نفر گفت معدلم پایینه رتبه برتر اگر بشم سنجش قبول میکنه و بهم نمیگه متقلب یا پایین ترش که گفته بودن معدلم نه و میخوام رتبه برتر بشم سنجش قبول میکنه یا نه. میخوام بپرسم مگه معدل یک فرد اگر خیلی پایین باشه حق آوردن رتبه ی خوب یا برتر رو ندارن؟؟ یا قانون جدید سنجشه؟ میشه توضیح بدید که منظورشون از تایید شدن رتبه و تقلب محسوب نشدن با وجود معدل پایین چیه که همه میپرسن؟ مگه مشکلی واقعا وجود داره؟

    • مشاوران 100

      سلام این سوال تقریبا مشابه سوال قبلی شماست
      برای معدل هیچ جای نگرانی نیست
      درمورد مشکوک شدن سازمان سنجش هم واقعا هیچ جای نگرانی نیست کسی که رو راست و صادقانه سر جلسه کنکور حاضر شده باشه و رتبه خوبی آورده باشه مشکلی براش پیش نمیاد. تاثیر سوابق تحصیلی مثبت هست و هیچ قانونی وجود نداره که اگر کسی معدلش پایین بود رتبه خوبی نیاره

  2. عرض سلام وخسته نباشین
    برای شرکت در دانشگاه ورشته های تاپ که بنده هدفم روانشناسی و حقوق شهید بهشتی و دانشگاه تهران هستش کنکور سراسری برگزار میشه؟ یا براساس ۸۵ ٪ سوابق تحصیلیه؟

    • مشاوران 100

      سلام با توجه به اینکه هر دو رشته جزو پرطرفدارترین رشته های گروه انسانی هستند دو دانشگاه پرمتقاضی یعنی تهران و شهید بهشتی پذیرش بدون آزمون در این دو رشته نخواهند داشت و از رشته محل های ۸۵ درصدی نیستند.

  3. سلام من دانشجوی رشته حسابداری هستم و میخواهم در کنکور ۹۸ شرکت کنم. به نظرشما من می تونم شرکت کنم. ممنون

    • مشاوران 100

      سلام اگر شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در کنکور رو داشته باشید میتونید. به عنوان مثال، اگر ممنوعیت نظام وظیفه (خدمت سربازی) نداشته باشید و دانشجوی دوره روزانه نباشید با رعایت سایر شرایط بدون نیاز به انصراف از دانشگاه میتونید در کنکور ۹۸ شرکت کنید.

  4. بدون کمک آموزشی میشه کنکور داد و رتبه ی خوبی بدست آورد؟

    • مشاوران 100

      اگر دقت کرده باشید رتبه های خوب همه کمک درسی داشتند

  5. کنکور ۹۸ بیشتر به نفع نظام قدیمه یا جدید؟ و کدوم گروه شانس بیشتر برای به دست آوردن رتبه ی بهتر و برتر میشن؟

    • مشاوران 100

      هر داوطلبی که بیشتر و در مسیر درست و مناسب تری تلاش کنه رتبه بهتری میاره

  6. سلام. من قراره سال ۹۹ کنکور بدم. رشتم انسانی خواستم بدونم اینکه کنکور ۹۹ برداشته میشه واقعیه یا شایعه است؟

    • مشاوران 100

      سلام شایعه است.
      امکان حذف کامل کنکور نیست. کنکور برای رشته محل های پرمتقاضی حذف نخواهد شد. شما تصویر کنید همه بخوان برن حقوق دانشگاه تهران یا پزشکی شهید بهشتی یا مهندسی برق صنعتی شریف بخونن آیا این تعداد صندلی وجود داره؟
      کنکور فقط برای رشته محل های کم متقاضی حذف میشه و عملا الان هم برای این رشته محل ها حذف شده است چون متقاضی چندانی ندارند.

  7. سلام فریماه هستم. یک دونه کنکوری.من یک سوال خیلی خیلی مهمی دارم.که اگر جواب بدبد من رو از یک ابهام بزرگ نجات میدید. ببینید الان توی آزمونای آزمایشی، بچه های نظام قدیم دارن تراز و درصد رتبه ای خیلی خوب میارن.نظام قدیم ها م که بلا استثنا چندسال یا یک سال دوسال سه سال و … پشت کنکور موندن. حالا شما فرض کن رتبه ی های برتر اکثرا از نظام قدیم باشه. نظام قدیم هایی که اتفاقا اکثرا هم معدلای پایینی دارن.اووقت سازمانسنجش بهشون شک نمیکنه؟ بهشون کاری نداره؟ نمیگه که مثلا شما پارسال و سالای قبل رتبه ات فلان شده امسال تک رقمی؟ یا مثلا تو که معدلت پایینه چطوری شدی رتبه برتر؟ دقیقا کاری که با رستگار رحمانی کردن اینبارم انجام بدن و بخوان دوباره ازشون کنکور بگیرن؟ تورو خدا سوالمو جواب بدید ممنونم.

    • مشاوران 100

      سلام قضیه آقای رحمانی ختم به خیر شد و همه فهمیدن که ایشان با تلاش و سطح علمی بالای خودش رتبه ۱ کنکور شده و تقلبی در کار نبوده. در کنکوری که مجددا از اقای رحمانی گرفته شد درصدهایی بالایی در همه دروس داشت (به گفته خودشون)
      سازمان سنجش بعد از برگزاری کنکور همون روز گزینه ای به نام گزارش تخلف در سایت خودش قرار میده که داوطلب ها میتونن تخلفات رو گزارش بدن. نگران این مورد نباشید بجز اقای رحمانی افراد دیگری هم قبلا بودند که با معدل پایین رتبه خوبی آوردند (رتبه ۱ نشدند اما باز هم رتبه خوبی آوردند). داوطلب هایی هم هستند که از رتبه ۵ رقمی کنکور به رتبه های زیر ۱۰۰۰ کنکور سال بعد رسیدند. کسی که تلاش کرده باشه سطح علمی خوبی داشته باشه و رتبه کنکورش رتبه واقعی خودش باشه مشکلی براش پیش نمیاد.

  8. سلام امروز اعلام کردن که کنکور ۹۸ به طور کامل حذف میشه و فقط معدل ملاک رفتن به دانشگاه هستش!
    میخواستم بدونم حقیقت داره یا نه خواهش میکنم جوابمو بدید

    • مشاوران 100

      سلام برای حدود ۸۵ درصد رشته محل ها که تقریبا الان هم همینطور هست و متقاضی چندانی ندارند.
      اما برای رشته های پرمتقاضی حذف کنکور فعلا امکان پذیر نیست.
      ویدیو مربوط به حذف کنکور در همین صفحه رو ببینید.

  9. سلام من دوازدهم تجربی کنکور ۹۸ هستم و معدلم پایینه و خیلی بخوام تلاش کنم معدل نهاییم بشه ۱۸ بعد گفتن که ورودی دانشگاه ها بازه ۸۵ درصد سوابق تحصیلی و ۱۵ درصد کنکور اخه یعنی اینجوری که نمیشه شاید یه نفر خواست با کنکور جبران کنه نمیشه که از روی سوابق تحصیلی گزینش انجام بشه. اینا شایعه هست یا نه؟

    • مشاوران 100

      سلام حدود ۸۵ درصد از ظرفیت پذیرش کل دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی باید بشه که تقریبا همین الان هم اینطور هست و فقط حدود ۱۵ درصد رشته ها پرمتقاضی هستند. تاثیر معدل در کنکور ۹۸ بصورت ۳۰ درصد مثبت تصویب شد پس نگران نباشید.

  10. سلام برای قبولی در رشته هایی مثل پزشکی ۳ یا ۴ سال کنکور دادن تقریبا طبیعی و معموله و خیلی بی عدالتی هست که این امکان از نظام قدیمی ها گرفته شود. بچه ها باید بتونن چندسال با همون شرایط سال دیپلمشون تو کنکور شرکت کنند مخصوصا رشته تجربی که تراکم زیاد و پذیرفته شده کم دارد. امیدوارم نظرات به مسولین منتقل شود که درست تصمیم گیری کنند نظام قدیمی ها برای امتحانات نهایی وقت زیادی نمی گذاشتند چون همه مشاوران می گفتند کنکوری بخونید و معدل مهم نیست. این ظلمه که سال دیگه تاثیر معدل براشون قطعی بشه و اون کسی که از ریاضی در رشته تجربی شرکت کنه تاثیر معدل نداشته باشه.

  11. سلام خسته نباشید. من ۲۳ سالمه و دانشجوی ترم ۱ کارشناسی ارشد رشته ی مهندسی برق دانشگاه اصفهانم و امروز تصمیم دارم انصراف بدم به دلیل علاقه به پزشکی. اما میخوام برم سربازی و درحین خدمت درس بخونم چند تا سوال داشتم خواهشا جوابم را بدین ۱- ایا من باید دوباره دیپلم تجربی بگیرم؟
    ۲- اگر من در حین خدمت پزشکی قبول شدم میتونم برم دانشگاه با حالی که من لیسانس برق دارم از دانشگاه دولتی
    ۳- آیا واسه کنکور ۹۹ تاثیر معدل مثبت هست یا قطعی چون من معدل دیپلمم خوب نیست در هر دو صورت باید چکار کنم؟ خواهشا جوابم را بدین ممنون میشم

    • مشاوران 100

      سلام
      ۱- نیازی به دیپلم تجربی نیست.
      ۲- این مورد تابع قوانین نظام وظیفه و صدور / لغو معافیت تحصیلی مقطع ارشد است.
      ۳- هنوز تاثیر معدل در کنکور ۹۹ مشخص نیست.

  12. سلام خسته نباشید من لیسانس عمران سال ۹۵ رو دارم که رشتم فنی حرفه ای بود.
    به لحاظ خدمتی هم مشکلی ندارم الان قصد دارم برای کنکور تجربی سال ۹۹ بخونم. خواستم ببینم برای انتخاب رشته پزشکی و دانشگاهای ملی مشکلی برام پیش نمیاد یا در واقع هر رشته ای رو که بخوام می تونم انتخاب کنم مثلا لازم به گرفتن دیپلم خواستی نیست و اینکه چه کتابهای رو بخونم ممنون میشم اگه راهنماییم کنید

    • مشاوران 100

      سلام نیاز به هیچ مدرک خاصی برای شما نیست و در صورتی که رتبه خوبی داشته باشید هر رشته دانشگاهی رو میتونید انتخاب کنید. کتاب هایی که توسط سازمان سنجش به عنوان منابع کنکور ۹۹ اعلام میشه رو باید بخونید.

  13. سلام
    وقتتون بخیر
    من سال ۸۶ دیپلم گرفتم و معدلم پایین هست
    داوطلب کنکور ۹۹ هستم
    از طرفی کنکور ۹۹ فقط به صورت نظام جدید برگزار میشه
    ۲ تا سوال داشتم
    ۱) نحوه ی تاثیر معدل چگونه هست؟
    ۲) اگر تاثیر به صورت قطعی باشه ، ترمیم معدل از کتابهای نظام قدیم هست یا جدید؟

    ممنون میشم بهم جواب بدید

    • مشاوران 100

      سلام جواب هیچکدوم از این دو سوال در حاضر حاضر برای کنکور ۹۹ به طور قطعی مشخص نیست.

  14. سلام من دانش آموز رشته انسانی دوازدهم هستم و امسال کنکور دارم اگر خدایی نکرده قبول نشم باید کنکور ۹۹ چیکار کنم چون کتابای سال یازدهم ما با سال یازدهمی های امسال عوض شده و اگه قبول نشم باید کتابای اونا رو بخونم یا کتابای خودم رو من امسال دوازدهم هستم و ترسم اینکه سال ۹۹ برای کنکور مجدد باید کتابای یازدهمی های امسال رو بخونم چون کتاب نظام جدید همش در حال تغییر و کتابای ما هم تغییر کرده برای یازدهمی های امسال

    • مشاوران 100

      سلام فعلا تصمیم مسئولین بر این هست که کنکور ۹۹ فقط از کتب نظام جدید سوال طرح بشه و ما هم نمیدونیم آیا مثل قضیه تاثیر معدل (که از قطعی به مثبت تغییر کرد) این مورد هم امکان تغییر دارد یا خیر. برای کنکور ۹۹ باید بر اساس دروس نظام جدید برنامه ریزی کرد این حالت ریسک کمتری داره.
      ضمنا کتاب های نظام قدیم و جدید مباحث مشترک زیادی دارند.

  15. سلام
    من دانش اموز نظام قدیم هستم سال ۸۸ دیپلم ریاضی گرفتم آیا حق انتخاب در کنکور ۹۸ هست که نظام قدیم یا جدید شرکت کنم؟
    من کارشناسی از پیام نور و کارشناسی ارشد از دانشگاه ازاد گرفتم آیا درصورت قبولی در رشته های پزشکی میتونم در دوره روزانه ثبت نام و تحصیل کنم یا باید شهریه بدم؟
    آیا سال ۹۹ قطعا کنکور فقط نظام جدید خواهد بود که من از الان کتابهای جدید رو تهیه کنم چون کتابهای نظام قدیم رو دارم و در ۶ ماه مسلما پزشکی قبول نمیشم میخوام برای ۹۹ برنامه ریزی کنم؟
    ببخشید خیلی طولانی شد ممنون میشم زود جواب بدین.

    • مشاوران 100

      سلام، جواب سوالات شما:
      ۱- حق انتخاب بین نظام قدیم و جدید رو در کنکور ۹۸ ندارید.
      ۲- پرداخت شهریه یا تحصیل رایگان پزشکی برای شما بستگی به رای نهایی دیوان عدالت اداری داره اما فعلا بر اساس دستور موقت صادره افرادی مثل شما که ورودی سال ۹۷ رشته پزشکی باشند و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد هم باشند شهریه پرداخت نمی کنند (شهریه ترم های بعدی بستگی به رای نهایی دیوان عدالت اداری داره و برای شما هم همینطور خواهد بود).
      ۳- در کنکور ۹۹ از کتب نظام جدید سوال طرح میشه (فعلا تصمیم بر این هست) پس بهتره بر این اساس برای کنکور سال ۱۳۹۹ برنامه ریزی کنید و منابع رو تهیه کنید. با این وجود اگر به هر دلیلی تغییری در نحوه برگزاری کنکور ۹۹ ایجاد بشه و مثل کنکور ۹۸ بشه، به احتمال زیاد داوطلبان نظام قدیم اجازه انتخاب دارند. علاوه بر این اکثر مطالب کتاب های نظام قدیم و جدید مشترک هستند (باز هم تاکید می کنم که مورد آخر فقط یک احتمال هست و بهتره بر اساس اظهارات قطعی رئیس سازمان سنجش برنامه ریزی کنید و فکر کنید کنکور ۹۹ فقط یک کنکور و فقط از کتاب های نظام جدید سوال طرح میشه، این حالت ریسک کمتری داره)

  16. آیا داوطلب نظام قدیم (دیپلم ۸۴) می تواند در آزمون سراسری ۹۸ به سوالات نظام جدید پاسخ بدهد؟

  17. سلام خسته نباشید. من کاردانی حسابداری دارم آیا میتونم کنکور تجربی شرکت کنم؟ سوال دیگم اینه که اگر بتونم سال بعد کنکور بدم نظام قدیمه با جدید؟ لطفا جواب بدین نمیدونم کتابهای کدام نظام رو بخونم

    • مشاوران 100

      سلام بله میتونید.
      اگر قصد شرکت در کنکور ۹۸ رو دارید کتاب ها و منابع کمک آموزشی نظام قدیم رو تهیه کنید.
      در کنکور ۹۹ فقط از دروس نظام جدید سوال طرح خواهد شد (فعلا تصمیم مسئولین مبنی بر این هست)

  18. سلام و خسته نباشید. من فارغ التحصیل هستم و معدل کتبی نهاییم شانزده و نیم هست. میخواستم در ترمیم معدل دی ماه شرکت کنم که وقتش تمام شده آیا با توجه به این که ثبت نام کنکور بهمن انجام میشه و در اون زمان سوابق رو وارد میکنیم در خرداد ماه امتحان دادن فایده ای داره؟ و آیا این معدل من میتونه باعث بشه که من در رشته ای که میتونستم قبول نشم؟ این دو سوال خیلی برام مهمه واقعا ممنون میشم اگر جواب بدین. ممنون از سایت خوبتون

    • مشاوران 100

      سلام با توجه به مثبت بودن تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ بهتره روی ترمیم معدل تمرکز نکنید. وقتی که تاثیر سوابق تحصیلی مثبت باشه برخلاف تاثیر قطعی حتی با معدل های پایین تر از شما هم میشه رتبه خیلی خوبی کسب کرد. افرادی بودند که با معدل ۱۲ پزشکی دانشگاه های برتر کشور قبول شدند. بهتره همین مدت زمان رو صرف مرور و تست زنی و تسلط بیشتر کنید تا در جلسه کنکور سراسری تاثیر معدل رو جبران کنید.

    • واقعا ممنونم از پاسختون

  19. سلام ببخشید الان اونایی که کنکور میدن چند بار میتونن پشت کنکور باشن و اینکه اگه کسی از کنکور قبول نمیشه باید چکار کنه؟

    • مشاوران 100

      سلام خانم ها محدودیتی برای شرکت در کنکور ندارند. همچنین آقایانی که کارت پایان خدمت سربازی یا معافیت دائم دارند هم مشکلی برای شرکت مجدد در کنکور (چندسال پیاپی) ندارند.
      اما آقایانی که خدمت سربازی پیش رو دارند با توجه به سقف معافیت تحصیلی و قوانین نظام وظیفه برای تعداد دفعات محدودی قبل از خدمت سربازی حق شرکت در کنکور دارند.
      هر چند راه حل هایی برای شرکت مجدد این افراد در کنکور هم هست، به عنوان مثال میتونن در یک دانشگاه غیرروزانه ثبت نام کنند و همزمان با دوره دانشجویی در کنکور سراسری شرکت کنند.

  20. سلام تاثیر قطعی یعنی فقط نمرات نهایی تاثیر دارند؟ آیا نمرات نوبت اول و مستمر نوبت دوم هم تاثیر دارند؟



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *