لغت و املا ادبیات و زبان فارسی کنکور را چگونه بخوانیم

لغت و املا جمعا ۵ تا ۶ تست ادبیات کنکور رو شامل میشن یعنی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد ادبیات که اتفاقا چون چند سوال اول دفترچه هم هستن اگه بتونید این چند سوال رو درست جواب بدید در همون چند دقیقه اول شروع کنکور قوت قلب خوبی میتونه واسه ادامه کار بهتون بده. در این پست روش مطالعه لغت و املا ادبیات رو به شما توضیح میدیم.

 

علاوه بر این، برای تشخیص بعضی آرایه ها در اشعار و همچنین بعضی بیت ها در سوالات قرابت معنایی، اگه معنی لغات رو بلد باشید خیلی بهتون کمک میکنه. بنابرین اگه جزو کسانی هستید که به درصد بالا در درس ادبیات فکر نمی کنید و تصمیم گرفتید از مباحث چندگانه ادبیات و زبان فارسی، یک مبحث رو کاملا حذف کنید و نخونید، توصیه میکنم به هیچ وجه اون مبحث لغت و املا نباشه چون لغت و املا هم به تنهایی ۲۰ درصد ادبیات کنکور هست و هم برای بخش آرایه و قرابت معنایی میتونه بهتون کمک کنه.

دقت کنید که لغت و املا به هم وابسته هستن و خیلی از کتاب های کمک درسی ادبیات این دو مبحث رو در یک کتاب جا دادن مثلا کتاب لغت و املا نشر الگو، نشر دریافت و … چون املای درست خیلی از لغات وابسته به معنی اون لغات هست.

 

مهم ترین واژگان از نظر لغت و املا ادبیات کنکور:

از تمام لغاتی که در هر جای صفحات کتاب ادبیات فارسی یا زبان فارسی اومده ممکنه در کنکور تست لغت و املا مطرح بشه. هرچند لغات ستاره دار داخل متن درس ها و لغات آخر کتاب اهمیت بیشتری برای طرح سوال لغت دارن اما از لغات دیگه اصلا نباید غافل شد.

گروه کلمات املایی و بیاموزیم های کتاب زبان فارسی هم از نظر املا بسیار مهم هستن. اما این به این معنی نیست که سوالات املای ادبیات در کنکور فقط از همین بخش ها طرح بشه بلکه ممکه خیلی جاهای دیگه از متن درس ها هم لغاتی داشته باشه که از نظر طراحان سوالات کنکور اهمیت املایی دارن.

واژه های هم آوا یعنی واژه هایی که تلفظ یکسان ولی املای متفاوتی دارن در کنکور زیاد مورد توجه طراحان سوالات بودن. واسه تشخیص املای درست کلمات هم آوا باید ببینید با توجه به معنی و مفعوم جمله کدوم املا و کدوم معنی درسته، مثل: نواحی و نواهی، سور و صور، آزار و آذار، سمن و ثمن و …

کلماتی که دارای یکی از حروف «ت/ط»، «ث/س/ص»، «ح/ه»، «ذ/ز/ض/ظ»، «ع/ء همزه» یا «غ/ق» هستن مهم ترین لغات املا ادبیات در کنکور هستن. کلماتی که در کنکور تجربی ۹۶ از این دسته طرح شده بودن رو مثال میزنم: تعویذ/تعویض- اشباح/اشباه- حضیض/حظیظ- برائت/براعت- حضر/حذر- تقاس/تقاص- مستقلات/مستغلات و …

حدود ۹۰ درصد کلماتی که براى غلط املایى در کنکور طرح میشه از کلماتی هستن که حداقل یکی از ۶ دسته حروف بالا رو دارن، یعنی کلماتی با دو صورت مختلف که در ساختار جمله معناى درستی ندارن.

از تمام کتاب های ادبیات فارسی هر سه پایه ممکنه تست املا طرح بشه. اما بعضی تست های املا از کتاب زبان فارسی ۳ مطرح میشه. در کتاب زبان فارسی سال سوم ۴ درس  مرتبط با مطالب املا وجود دره.  املای لغات و نکات دستورى این ۴ درس را خیلی خوب بخونید و بلد باشید.

 

چند ساعت در هفته لغت و املا ادبیات بخوانیم:

به طور کلی حدود ۳۰ درصد ساعت مطالعه هفتگی رو باید برای مجموع ۴ درصد عمومی کنار بذارید که از بین اونها بالاترین ضریب رو ادبیات داره و اهمیت ویژه ای باید بهش بدین. سعی کنید در هفته حداقل یک و نیم تا دو ساعت برای املا و لغت کنار بذارید مثلا میتونید سه روز هفته، روزی نیم ساعت لغات ادبیات و املاهاشون رو مرور کنید. یادتون باشه لغت و املا برخلاف اکثر مباحث زبان فارسی، آرایه ها و قرابت معنایی، مهارتی نیست بلکه تقریبا حفظی هست و نیاز به مرور زیادی تا فراموش نشه.

اگه به اندازه کافی مرور نداشته باشید و معانی لغات رو حدسی و نصف نیمه سر کنکور بخواد یادتون بیاد چه بسا نمره منفی هم بگیرید. مثلا سوال اول ادبیات کنکور تجربی ۹۶ در یکی از گزینه هاش لغت «صبوح» رو «باد صبحگاهی» معنی کرده بود در صورتی که معنی درستش «شراب صبحگاهی» هست. کسی که مرور نکنه ممکنه فقط یه کلمه صبحگاهی از معنی این لغت یادش مونده باشه و اشتباهاً تا صبحگاهی رو ببینه همون گزینه غلط رو علامت بزنه! پس تا میتونید لغت و املاها رو مرور کنید و معنی دقیق لغات رو حفظ کنید.

 

تیپ ۵ تست لغت و املا ادبیات در کنکور:

الف- بعضی تست ها یک متن به شما میدن و چند واژه رو از داخل متن مشخص میکنن و ازتون میخوان تشخیص بدین معنی درست همه واژه های مشخص شده در کدوم گزینه اومده:

* با توجه به عبارات زیر معنی واژه های مشخص شده به ترتیب کدام است؟ سراسری تجربی ۹۱
« زاهدان با سگ بازی نکنند ودست وجامه ی خود را از آسیب او صیانت واجب ببینند. بونصر نامه های رسیده را می فرستاد فرود سرای، به دست من و من به آغاجی خادم می دادم و خیرخیر جواب می آوردم . سلطان از آنجا که سطوت سلطنت است برنجید وگفت این طایفه ی خرقه پوشان امثال حیوان اند و اهلیت و آدمیت ندارند. کبوتران جمله در دام افتادند و صیاد شادمان گشت و گرازان به تک ایستاد »
۱) گزند-آرام آرام – هیبت- لیاقت- در کمین ایستاد
۲) تماس – پنهانی – شایسته – انسانیت – خرامید
۳) تماس – سریع – وقار – شایستگی – دویدن آغاز کرد
۴) صدمه – باسرعت – بزرگی – جوان مردی – خرامان دوید

ب- در بعضی تست ها هم فقط خود لغات مثلا ۴ یا ۵ لغت در صورت سوال اومده و از شما خواسته تشخیص بدین معنی درست همه این واژه ها به ترتیب در کدوم گزینه اومده:

* معنی واژه های « زندیق – پای مردی – تهجد – تضرع » به ترتیب کدام است؟  سراسری تجربی ۸۸
۱) ملحد – استقامت – آگاهی – زاری کردن
۲) دهری – شفاعت – شب بیداری – زاری کردن
۳) سنگ انداز – خواهش گری – زیرکی – سخن چینی کردن
۴) جلا داده شده – میانجی گری – شب زنده داری – فروتنی کردن

ج- گاهی هم به این صورت سوال میاد که تعداد بیشتری لغت در صورت تست اومده و معنیشون رو داخل پرانتز نوشته و از شما خواسته مشخص کنید معنی چند واژه درست یا نادرست هست:

* معنی چند کلمه از مجموع معانی ای که در کمانک نوشته شده ، غلط است؟ سراسری هنر ۸۶
جرگه (زمره ) – طاعن ( سرکش ) – شرنگ ( زهر) – سهم ( هول ) – حرز (تعویذ ) – اورند ( شکوه ) – چغز ( قورباغه ) – کله (آلونک )

۱) یک    ۲) دو    ۳) سه    ۴) چهار

د- گاهی هم به این صورت سوال میاد که در هر کدوم از چهار گزینه چند لغت همراه با معنی داخل پرانتز داده شده و از شما میخوان که مشخص کنید در کدوم گزینه یک یا چند واژه غلط معنی شده و یا در کدوم گزینه همه واژه ها درست معنی شدن:

* در کدام گزینه معنی بعضی از واژه ها غلط است؟ سراسری ریاضی ۹۲
۱) (بارقه: پرتو) (اورند: تخت) (رجم: سنگ زدن) (داشتن: نواختن)
۲) (تهجد: شب بیداری) (پس افکند: میراث) (چوک: عندلیب) (عیوق: سعد اکبر)
۳) (دراعه: جبه) (قلاکردن: کلک زدن) ( نشئت: حالت سرخوشی و مستی) (مقهور: مغلوب)
۴) (بورشدن: شرمنده شدن) ( ارغند: خشمگین و قهر آلود) (شبح: سایه) (بلاغت: زبان آوری)

ه- املای کدام واژه در متن نادرست است:

* در متن زیر کدام واژه از نظر املایی غلط است؟ تجربی ۸۷
«درختی که در شورستان روید و از هر جانب آسیبی می یابد، نیکو حال تر از درویشی است که به مردمان محتاج باشد که مذلّت حاجت کار دشوار است و گفته اند که درویشی اصل بلاها و داعی دشمنانگی خلق و ذای لکننده ی روز و حمیّت است و هر که با پادشاهی که از دهشت هزیمت فارغ باشد، مخاصمت کند، مرگ را به حیلت به خویشتن راه داده باشد»
۱) داعی      ۲) مذلت      ۳) ذایل      ۴) حمیّت

و- تعداد غلط های املایی موجود در متن که میشه گفت سختترین نوع سوالات املا در کنکور هستن:

* در متن: « و هر صاحب فراستی داند که هیچکس از سهو و ذلّت مصون و معصوم نتواند بود و هرگاه که به قصد و عمد منصوب نباشد مجال استعفا و تأنّی اندر توابع و لواحق آن هر چه فراختر است» چند غلط املایی وجود دارد؟ سراسری ریاضی ۹۱

۱) یک      ۲) دو      ۳) سه      ۴) چهار

ز- به صورت جاخالی در متن:

* واژه های کدام گزینه، به ترتیب برای گذاشتن در جاهای خالی عبارت زیر، مناسب است؟ «امیر گفت: بدان که این غلامی است که ………. است و صوتی خوش دارد. من این را به …….. خود فرستادم با اشتری چند، تا برای ما غلّه آرد؛ وی برفت و اندر راه ……… می کرد و اشتران می شتافتند تا به مدتی ……… این جا آمدند.»  سراسری هنر ۹۰
۱) هادی- ضیاع- هدی- غریب       ۲) حادی- ضیاء- حدی- قریب
۳) حادی- ضیاع- حدی- قریب       ۴) هادی- ضیاء- هدی- غریب

تا میتونید لغت و املا رو به طور منظم مرور کنید و تست های مشابه تست های بالا کار کنید. معمولا سوالات کنکور لغت و املا شبیه همین ها هستن.

برای ثبت نام مشاوره تحصیلی کنکور کلیک کنید

مشاور (رتبه برتر)توضیحات
دکتر غزل حسین پور رتبه 743 بهترین مشاور کنکور تجربی هزینه مشاوره تحصیلی کنکور مشاوره کنکور تلفنی برنامه ریزی کنکور پزشکیغزل حسین پور

مشاور تجربی

مشاهده اطلاعات
سید حسن حسینی رتبه 275 مشاوره کنکور ریاضی فیزیک دبیر ریاضی رشته ریاضی مشاور متوسطه اول برنامه ریزی پایه نهم تیزهوشانسیدحسن حسینی

مشاور رشته ریاضی و متوسطه اول

مشاهده اطلاعات
عطیه اسدی باغان رتبه 8 برنامه ریزی برای کنکور انسانی مشاوره کنکور رشته انسانی بهترین مشاور کنکور برنامه ریزی درسی آنلاینعطیه اسدی

مشاور رشته انسانی

مشاهده اطلاعات

راه‌های رزرو مشاوره و برنامه‌ریزی درسی بلندمدت:

📩 روش اول: شما می‌توانید یک پیامک حاوی «نام و نام خانوادگی خودتان + رشته و پایه تحصیلی + نام مشاور مورد نظرتان + تعداد ماه‌های مورد نظرتان برای دریافت برنامه ریزی و مشاوره» را در قالب یک SMS به شماره پیامک پشتیبانی ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید تا پس از هماهنگی با مشاور مورد نظر، ایشان در کوتاه ترین زمان ایشان با شما تماس بگیرند و شرایط و خدمات و هزینه ماهانه برنامه ریزی و مشاوره را برای شما توضیح دهند.

📱 روش دوم: علاوه بر روش فوق، در صورت تمایل جهت ارتباط با رتبه های برتر کنکور (اعضای گروه آموزشی مشاوران ۱۰۰) می‌توانید درخواست خود را در زمینه برنامه‌ریزی درسی و مشاوره ماهانه یا سالانه در یکی از پیام‌رسان‌ها (تلگرام، روبیکا، ایتا، شاد، سروش، بله، گپ، آی گپ، واتساپ) به آیدی moshaverane100@ یا به شماره موبایل ۰۹۹۰۹۳۸۰۹۴۵ ارسال کنید و در صورت تمایل نام مشاور مورد نظر خود را نیز ذکر کنید تا توضیحات لازم خدمت شما ارائه شود. ما کمترین قیمت مشاوره کنکور و معتبرترین مشاور کنکور در هر رشته را به شما معرفی خواهیم کرد.

تلفن مشاوران ۱۰۰ آیدی پیام رسان روبیکا مشاوران 100 شبکه اجتماعی صد moshaverane100

درباره‌ی مشاوران 100

گروه آموزشی مشاوران 100 متشکل از رتبه های برتر کنکور در زمینه برنامه ریزی و مشاوره برای دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری فعالیت دارد. کد احراز هویت مشاوران ۱۰۰ در سامانه ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱-۱-۷۲۱۳۳۶-۶۵-۳-۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۸ نظر


  1. سلام برای کنکور دقیقا کدام لغات رو باید بخونیم؟ غیر از کلمات اخر کتاب

    • سلام اونها مهم تر هستن اما کافی نیستند. تک تک واژگانی که در متن کتاب درسی اومده باید معنی و املاشون رو بلد باشید.

  2. سلام ایا تشدید هم در سوالات املایی مدنظر هست؟!

  3. ایا کلمات اخر هر کتاب برای لغات کنکور کافیه

  4. پشت کنکوری

    سلام
    مبحث املا ادبیات چند سال در کنکور داره؟

    • مشاوران 100

      سلام معمولا ۲ تا ۳ تست ادبیات در کنکور از املا است.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *